Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2 års yrkesfag + ? = studiekompetanse?

Anbefalte innlegg

Hei

Er 18 år og har gått to år med Medier og Kommunikasjon og startet på tredjeåret nå (yrkesrettet), men føler veldig på det at jeg egentlig skulle ha skaffet meg studiekompetanse i stedet. Kan selvfølgelig ta påbygging neste år, men lurer veldig på om det er noen måter jeg kunne skaffet meg den studiekompetansen i år i stedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke jeg misforstått noe, så gir tredjeåret jeg går nå (Mediedesign) bare yrkeskompetanse, siden alle timene utenom gym handler om design, prosjektstyring osv.

Mulig jeg som har vært uklar her, men det jeg tror dere tenker på her er tredjeåret på Medier og Kommunikasjon som har historie, norsk, matematikk, naturfag osv. Det er IKKE det jeg går akkurat nå.

Lenke til kommentar

Hm, har ikke hørt om det du går på nå.

Uansett har vanligvis ikke tredjeåret MK engelsk, matte og naturfag, da dette gjøres ferdig de to første årene. Så fagene på et tredjeårs MK skulle da vært mediedesign, mediekommunikasjon, medieproduksjon, prosjekt i fordypning (innen media) + norsk, historie, gym.

Men går du noe nye kun yrkesretta greier, så er vel eneste mulighet for GENS hoppe av og betale 2-3 tusen kroner for å ta opp fag på en privatskole (akademiet etc.). Kan jo høre med skolen om du kan skifte linje, men tvilsomt så sent i skoleåret.

Lenke til kommentar

Stemmer det du sier om at Mediedesign året gir kun yrkeskompentase, så jeg kan vel egentlig se for meg at det blir vanskelig å få GES uten å hoppe av og velge påbygging eller 3. året vanlig Medier og Kommunikasjon. Men bare av nysgjerrighet, hvorfor valgte du å gå dette 3. året i stedet for vanlig MK 3. år? :)

http://www.oppland.no/Fag-og-tjenester/Videregaende-opplaring/Nettradgiveren-i-Oppland/Sporsmal-til-nettradgiver1/Hvordan-fa-studiekompetanse-etter-2-ar-pa-yrkesfag/

Var som jeg trodde ja..

Endret av torboe
Lenke til kommentar

Men bare av nysgjerrighet, hvorfor valgte du å gå dette 3. året i stedet for vanlig MK 3. år? :)

Var vel gal i gjerningsøyeblikket kanskje? :p

Nei, jeg må bare innrømme at jeg ikke tenkte meg godt nok om med tanke på hva jeg ville gjøre videre før jeg valgte Mediedesign.

Har tatt kontakt med noen privatskoler som tilbyr de fagene jeg trenger, så får jeg se hva det blir til.

Takker for responsen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...