zapaa Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Hei Folkens! Ok, så jeg har et lite spørsmål som jeg håper sterkt på at noen kunne ha svart meg på. I 05-06 gikk jeg på Allmenne Økonomiske- og Administrative fag. Her hadde jeg Matematikk 1MX, som jeg strøk, og aldri gjorde noe med etter det. Nå har jeg nødt til å ta opp den for at jeg skal kunne få meg generell studiekompetanse. Spørsmålet mitt er da: Hva slags matematikk må jeg ta nå siden kunnskapsløftet? Noen sier 2T, men når jeg ser i den boka så er det ingenting som minner meg i det hele tatt om 1MX. Håper noen har svar på dette! Takk på forhånd Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Såvidt jeg har forstått utifra dette forumet, så kan man ikke blande matte fra to reformer. I utgangspunktet tror jeg 1T "tilsvarer" 1MX, men du kan ikke ha 1T og 2MX blandet. Jeg tror du kan "bytte ut" alle mattekarakterene, dog, altså ta 1T+R1+R2 eller 1T+S1+S2. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Såvidt jeg har forstått utifra dette forumet, så kan man ikke blande matte fra to reformer. I utgangspunktet tror jeg 1T "tilsvarer" 1MX, men du kan ikke ha 1T og 2MX blandet. Jeg tror du kan "bytte ut" alle mattekarakterene, dog, altså ta 1T+R1+R2 eller 1T+S1+S2. Jeg fikk karakteren 2 i 1MX, og tok dette på nytt sammen med 2- og 3MX (som jeg ikke hadde) etter videregående. Jeg meldte meg opp i 2MX og 3MX fra Reform-94, men måtte ta faget 2T for å gjøre noe med 1MX-karakteren min. Det blir da stående at du har tatt 1MX som privatist, med en parantes om at det er tatt som matematikk 2T under Kunnskapsløftet). 2T er et tyngre fag enn 1MX, men det finnes ingen ekvivalent til 1MX lenger, siden det ikke finnes noen avsluttende matematikkfag for VG1 (grunnkurs) i nåværende reform. Dette er selvfølgelig bedrittent hvis du ønsker å forbedre 1MX-karakteren din, men læreplaner forandrer seg, og du har jo egentlig hatt veldig god tid på deg. Endret 12. oktober 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
operg Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 2T er et tyngre fag enn 1MX, men det finnes ingen ekvivalent til 1MX lenger, siden det ikke finnes noen avsluttende matematikkfag for VG1 (grunnkurs) i nåværende reform. Fra og med i år har det vært eksamen i Matematikk 1T for elever og privatister. Lenke til kommentar
zapaa Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Såvidt jeg har forstått utifra dette forumet, så kan man ikke blande matte fra to reformer. I utgangspunktet tror jeg 1T "tilsvarer" 1MX, men du kan ikke ha 1T og 2MX blandet. Jeg tror du kan "bytte ut" alle mattekarakterene, dog, altså ta 1T+R1+R2 eller 1T+S1+S2. Jeg fikk karakteren 2 i 1MX, og tok dette på nytt sammen med 2- og 3MX (som jeg ikke hadde) etter videregående. Jeg meldte meg opp i 2MX og 3MX fra Reform-94, men måtte ta faget 2T for å gjøre noe med 1MX-karakteren min. Det blir da stående at du har tatt 1MX som privatist, med en parantes om at det er tatt som matematikk 2T under Kunnskapsløftet). 2T er et tyngre fag enn 1MX, men det finnes ingen ekvivalent til 1MX lenger, siden det ikke finnes noen avsluttende matematikkfag for VG1 (grunnkurs) i nåværende reform. Dette er selvfølgelig bedrittent hvis du ønsker å forbedre 1MX-karakteren din, men læreplaner forandrer seg, og du har jo egentlig hatt veldig god tid på deg. Hmm, jo sjønner det, men kan jeg ikke velge 2P istedenfor 2T. 2P er jo 10 hakk letter, og når jeg ser på eksamenseksemplarene så minner de meg veldig om 1MXen jeg hadde. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 2T er et tyngre fag enn 1MX, men det finnes ingen ekvivalent til 1MX lenger, siden det ikke finnes noen avsluttende matematikkfag for VG1 (grunnkurs) i nåværende reform. Fra og med i år har det vært eksamen i Matematikk 1T for elever og privatister. Men er du sikker på at denne kan erstatte 1MX uten videre? Til TS: Jeg er usikker på om du kan velge 2P. Egentlig vil vel denne tilsvare praktisk matematikk (1MY?), så det bør jo gå greit, så lenge du ikke ønsker å ta de andre matematikkfagene. Ellers er 2T et veldig greit fag å ta, les gjennom boken; regn 4-5 gamle eksamenssette og få en enkel 5-er. Samme oppskrift kan brukes i R1 og R2. Når det er sagt, så er hele overgangen mellom Reform-94 og Kunnskapsløftet et helvette. Før du melder deg opp til noe som helst, bør du ta kontakt med privatistkontoret i fylket ditt, og få bekreftet skriftlig hvilke fag som kan erstatte hvilke. Det er veldig mye feilinformasjon ute å går -- og jeg har inntrykk av at eksamenskodene skifter hele tiden. Lenke til kommentar
zapaa Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 2T er et tyngre fag enn 1MX, men det finnes ingen ekvivalent til 1MX lenger, siden det ikke finnes noen avsluttende matematikkfag for VG1 (grunnkurs) i nåværende reform. Fra og med i år har det vært eksamen i Matematikk 1T for elever og privatister. Men er du sikker på at denne kan erstatte 1MX uten videre? Til TS: Jeg er usikker på om du kan velge 2P. Egentlig vil vel denne tilsvare praktisk matematikk (1MY?), så det bør jo gå greit, så lenge du ikke ønsker å ta de andre matematikkfagene. Ellers er 2T et veldig greit fag å ta, les gjennom boken; regn 4-5 gamle eksamenssette og få en enkel 5-er. Samme oppskrift kan brukes i R1 og R2. Når det er sagt, så er hele overgangen mellom Reform-94 og Kunnskapsløftet et helvette. Før du melder deg opp til noe som helst, bør du ta kontakt med privatistkontoret i fylket ditt, og få bekreftet skriftlig hvilke fag som kan erstatte hvilke. Det er veldig mye feilinformasjon ute å går -- og jeg har inntrykk av at eksamenskodene skifter hele tiden. Aah okey! Jo, jeg trenger liksom å ha en eller ann matte for å få meg studiekompetanse! Men tusen takk for tipsene Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Såvidt jeg har forstått utifra dette forumet, så kan man ikke blande matte fra to reformer. I utgangspunktet tror jeg 1T "tilsvarer" 1MX, men du kan ikke ha 1T og 2MX blandet. Jeg tror du kan "bytte ut" alle mattekarakterene, dog, altså ta 1T+R1+R2 eller 1T+S1+S2. Det er selvfølgelig tull. Hvis det var sånn ville som var midt i løpet da den nye reformen kom måtte starte på nytt. Og det vil selvfølgelig heller ikke gå an å bytte navn på faget på vitnemålet da pensum er annerledes. Du kan også ha både 2MX og 1T på samme vitnemål, men du trenger jo ikke 1T hvis du har 2MX, fordi da har du også nødvendigvis 1MX, som er "like bra som" 1T. Men hvis du vil, kan du ha både 1P, 1T, 1MX og 2MX på samme vitnemål. (Forutsatt at du har stått i alle fagene, selvsagt!) Nå har jeg nødt til å ta opp den for at jeg skal kunne få meg generell studiekompetanse.Spørsmålet mitt er da: Hva slags matematikk må jeg ta nå siden kunnskapsløftet? For generell studiekompetanse må du ha 224 årstimer matte. Før måtte du ha 1M og så enten 1X (vanskelig) eller 1Y (lett, ikke for alle linjer). Nå finnes det også en lett og en vanskelig variant, men 1M er byttet ut med 1T (vanskelig) eller 1P (lett). Minimumskravet har nok økt litt. Den enkleste matten er som sagt P. Da kan du ta dette og få studiekomptanse: 1P (140 årstimer) + 2P (84 årstimer) Dette er nok ca like lett som 1MX. Den vanskelige matten er som sagt T. Da kan du ta dette og få studiekompetanse: 1T (140 årstimer) + 2T (84 årstimer) Dette er vanskeligere enn 1MX. Det finnes også en S-matte (matematikk for samfunnsfag) og en R-matte (matematikk for realfag). Du kan S-matte etter enten 1T eller 1P. Så du har flere mulige løp: 1P (140 årstimer) + S1 (140 årstimer) + S2 (ikke nødvendig for studiekompetanse) eller 1T (140 årstimer) + S1 (140 årstimer) + S2 (ikke nødvendig for studiekompetanse) eller 1T (140 årstimer) + R1 (140 årstimer) + R2 (ikke nødvendig for studiekompetanse) Alt som er med fet skrift over gir studiekompetanse, men skal du inn på universitet stilles det ofte krav om R1, og R1+R2 for matematiske fag. Da tror jeg alt skulle være korrekt. Edit: Hvis du elsker tall og vil ha mer matte kan du ta MaX samtidig med 2T eller R1. Endret 14. oktober 2010 av tsg1zzn Lenke til kommentar
elise3 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei! Er det virkelig sant at jeg kan stryke bort karakteren 1MX når jeg har 2MX? For jeg trodde at jeg nå må ta 2T for å forbrede 1MX? Men hvis jeg bare kan stryke den bort, såklart vil jeg hels ikke ta 2T. Er du helt sikker på det her? Noe regelverk som du kan linke til? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Du kan ikke stryke den ... Jeg har både 1-, 2- og 3-MX på mitt vitnemål. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hei! Er det virkelig sant at jeg kan stryke bort karakteren 1MX når jeg har 2MX? For jeg trodde at jeg nå må ta 2T for å forbrede 1MX? Men hvis jeg bare kan stryke den bort, såklart vil jeg hels ikke ta 2T. Er du helt sikker på det her? Noe regelverk som du kan linke til? Selvfølgelig kan du ikke stryke 1MX fra vitnemålet ditt. Hvis det fortsatt er lov å forbedre karakterene fra reform 94 er det 2T du må ta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå