Gå til innhold

Skal til USA sommer "11 Kjøpe dollar nå?

Beyma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du trenger vel ikke så mange $$$ i kontanter på en USA-tur at du sparer noe særlig på å veksle nå? Når du er der borte, bruker du vel kredittkort til nesten alt. Blir bare spekulasjon uansett, kursen kan være mer gunstig neste år.

Lenke til kommentar

Nei, det er først og fremst til leiebilen jeg tenker på. Jeg må betale i dollar når jeg kommer dit.

Siden jeg er under 25 så må jeg betale 1200 dollar for å leie bil 3 uker og da kan jeg spare en del på at kursen er 5.8 som nå enn at den plutselig blir 6.5 da.

Men vi får se. Har satt på et varsel hvis dollar blir under 5.5 og blir det vvel lønnsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Leiebilen bør du betale med kredittkort, ellers må du betale også depositumet for self risk når du leier, i kontanter. Normalt settes dette som en reservasjon på kredittkortet ditt, som slettes dersom det ikke er behov for å trekke dette.

Sjekk prisene på leiebil, det er store forskjeller. Jeg var der 4 uker i år, og leide biler gjennom autoeurope.com og hotwire.com.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi skal leie gjennom AVIS. De sa ingenting om dette. Der var alt inkludert for 1200 dollar. Ingen leiebilutleiere leier billig til folk under 24-25 år.

AVIS er bra, men også dyrt, ihvertfall dersom du ikke har en firmaavtale el.l. Kan jeg spørre hvilken bilstørrelse er dette, og hvilken stat?

Her er hva som står angående alder:

Avis sier: Du må være minimum 21 år gammel for å leie denne bilen. Dersom du er under 25 år gammel, vil et gebyr påløpe. Gebyr for ung sjåfør er $25 per dag + skatt.

Hertz sier:

On most rentals the minimum age is 25 without an additional Age Differential Charge, and 21 with an additional Age Differential Charge. Hertz will rent selected car class vehicles (Prestige Collection and high performance cars such as Corvettes and Shelby Mustangs excluded) to customers who are age 21-24 with an Age Differential Charge, in addition to the normal rental rate at Corporate and participating locations. Most car classes will require a USD 15.00 per day surcharge, while higher end cars may require a USD 25.00 per day surcharge. See the counter representative for details.

AutoEurope sier: Minimum driver age is 21 (exception in the state of Michigan and New York Where the minimum age is 18 for certain vehicle categories). Drivers age 18-24 will incur a young driver surcharge locally.

Hotwire sier: Upon pick-up, the rental agency will verify the driver is at least 25 years old.

Lenke til kommentar

Jeg og kjæresten skal leie bilen i los angeles. Hvor vi skal kjøre rundt vestkysten og vi leier i økonomiklassen. Cheverolet Aevo el.

Grunnet til at vi valgte avis er fordi at man hører jo så mye rart om USA, forsikringer og ulykker som kan ruinere deg. Gjennom AVIS så er vi forsikret fra topp til tå og det er jo et stort kjent firma.

Vi har sjekket nesten alle firmaer. Man må være over 24-25 for å slippe unna den tillegsutgiften.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi hadde en 7-seter minivan i California i år, i 17 dager, bestilt gjennom AutoEurope. For denne betalte vi ca 700 USD inkl forsikringer. Deretter hadde vi en Mercury Grand Marquis i 6 dager, betalte ca 250 inkl forsikringer. Jeg har god firmaavtale med AVIS, men selv med denne var AVIS omtrent dobbelt så dyr som de jeg valgte. Er du sikker på at tillegget for ung fører er med i prisen du har fått fra AVIS? Dersom dette er USD25+tax pr dag, blir dette alene nesten USD600.

Dersom du skal kjøre langt (det blir det fort når man er der), er det komfortabelt med en litt større bil. Sikrere er det også, dersom noe skulle skje.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg og kjæresten skal leie bilen i los angeles. Hvor vi skal kjøre rundt vestkysten og vi leier i økonomiklassen. Cheverolet Aevo el.

Grunnet til at vi valgte avis er fordi at man hører jo så mye rart om USA, forsikringer og ulykker som kan ruinere deg. Gjennom AVIS så er vi forsikret fra topp til tå og det er jo et stort kjent firma.

Vi har sjekket nesten alle firmaer. Man må være over 24-25 for å slippe unna den tillegsutgiften.

Jeg tror Hertz er enda bedre enn AVIS.

Lenke til kommentar

Jeg tror du isteden for å spørre om kursen skal opp eller ned kan tenke på om du er fornøyd med dagens dollarkurs. En valutakonto er det mulig å åpne i en norsk bank. Jeg kan tenke meg at rentene i USA og dollaren vil stige litt i 2011, og at det vil skje før rentene begynner å stige noe særlig her i Norge, potensielt negativt med for krona, det spørs hvordan oljeprisen utvikler seg.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg går utifra at du/dere har hatt lappen minimum 1 år når dere skal til USA?

Veldig få selskaper som leier ut til noen uten dette kravet.

Ang. valutaen er det vanskelig å si. Dollaren er fortsatt forholdsvis lav, men hvis f.eks. rentene øker i Norge og resten av verden står stille f.eks. kan jo det føre til at NOK stiller enda sterkere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hertz tar USD15+tax pr dag, AVIS USD25+tax pr dag, for ung sjåfør (for liten bil). Bare her er det over USD200 i forskjell på 3 uker.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke så mye til det, men jeg vet såpass som at Hertz er det eneste av selskapene som har brukbar økonomi. Avis var nesten konkurs for 1,5 år siden. Avis har kjøpt opp Dollar Thrifty http://www.dollar.com/ som er den 3 største, og de har stort sett bare amerikanske biler derfor så tror jeg det kan være lettere å leie en amerikansk bil hos Avis.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Sjekk forøvrig ut holidayautos.no som videreformidler leiebiler hos Alamo. Vi fikk gode priser der i sommer. Ellers vet jeg at enterprise tar $10 pr dag for sjåfører under 25, så det kan jo være verdt å sjekke ut kontra stedene som tar $15-25

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...