Gå til innhold

Hvordan fungerer Raid 5?

Munty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan gjerne kjøre RAID på JBOD.

For RAID (utover enkelt og billig OS-basert RAID1) anbefales en skikkelig controller som støtter dette. Pass på at denne har batteribackup for skrivecache, slik at du ikke mister data dersom noe feiler etter at OS har gitt fra seg data til det er skrevet til disk.

Dersom du setter opp en diskhylle med 14 disker med RAID6, RAID10 eller RAID0+1, vil Windows se dette som en disk, eller det som controlleren er satt opp til å presentere. Valg av RAID-nivå avgjøres av krav til sikkerhet, ytelse og utnyttelse av diskene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da gjetter jeg på at du har et stripet volum uten paritet, RAID0. Ekstrem ytelse, null sikkerhet. Anbefales bruket kun sammen med speiling (RAID1), ved at du enten striper et speilsett eller speiler 2 stripesett.

Lenke til kommentar

Da gjetter jeg på at du har et stripet volum uten paritet, RAID0. Ekstrem ytelse, null sikkerhet. Anbefales bruket kun sammen med speiling (RAID1), ved at du enten striper et speilsett eller speiler 2 stripesett.

Neida. Jeg er klar over hva RAID 0 (sripet) er. Dette er spanned, ikke striped som er to forskjellige alternativer, og jeg kan legge til flere harddisker i det "spanned"-volumet uansett størrelse. Og da er jeg fornøyd. Jeg bare lurer på om hvis en av diskene feiler, da forsvinner ikke all informasjonen da? Det er det som skjer i ett RAID 0, men jeg vil bare være helt sikker.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet den selv, så du må ta det med en klype salt, men jeg har sett ganske mange som mener den hverken er rask eller stabil, og at det er mye krøll med free-BSD-implmentasjonen.

AtW

Det stemmer nok angående FreeNAS. FreeBSD sitt varemerke er jo akkurat å være dønn stabilt og kjapt.

For RAID (utover enkelt og billig OS-basert RAID1) anbefales en skikkelig controller som støtter dette. Pass på at denne har batteribackup for skrivecache, slik at du ikke mister data dersom noe feiler etter at OS har gitt fra seg data til det er skrevet til disk.

For Windows så er det lurt med BBU, men for andre filsystemer som ext4, btrfs eller zfs så trengs det ikkje.

Lenke til kommentar

Neida. Jeg er klar over hva RAID 0 (sripet) er. Dette er spanned, ikke striped som er to forskjellige alternativer, og jeg kan legge til flere harddisker i det "spanned"-volumet uansett størrelse. Og da er jeg fornøyd. Jeg bare lurer på om hvis en av diskene feiler, da forsvinner ikke all informasjonen da? Det er det som skjer i ett RAID 0, men jeg vil bare være helt sikker.

spanned er konkatinert, altså bare satt sammen de forskjellige volumene til en enhet. dør en disk, dør all data på den disken, i praksis kan du anse all data som tapt, pga fragmentering og trøbbel med å restore filsystemet.

Lenke til kommentar

spanned er konkatinert, altså bare satt sammen de forskjellige volumene til en enhet. dør en disk, dør all data på den disken, i praksis kan du anse all data som tapt, pga fragmentering og trøbbel med å restore filsystemet.

Hvis jeg da bare tar ut alle de andre diskene og kobler til en PC over USB, vil jeg da kunne se noe på disken jeg koblet til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...