Munty Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Et spørsmål jeg synes er veldig snedig. Jeg har lett over alt på nettet og lest alt jeg mulig kan komme over, men jeg forstår fremdeles ikke hvordan et RAID 5-system kan fungere selv om en av diskene kræsjer! Kan noen forklare det for meg? Har sittet og grublet over dette i HELE dag og holder på å bli gal! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Et spørsmål jeg synes er veldig snedig. Jeg har lett over alt på nettet og lest alt jeg mulig kan komme over, men jeg forstår fremdeles ikke hvordan et RAID 5-system kan fungere selv om en av diskene kræsjer! Kan noen forklare det for meg? Har sittet og grublet over dette i HELE dag og holder på å bli gal! Paritet, la oss lage en forenkelt variant som ikke er helt rikitg, men som illustrerer prinsippet. Man har 3 disker med data, go en med paritet, vi knekker dette ned til btnivå, hver bit er enten 1 eller 0. Paritetsbitten settes til 1 om det totale antallet bits som er 1 på andre diskene er oddetall, og 0 om det er partall. Mao, om disk A1, A2 og A4 er datadisker, og B er paritet så har man A1, A2, A3, B 000 0 001 1 010 1 100 1 011 0 101 0 110 0 111 1 Om så den ene disken blir ødelagt, feks disk a1, så kan man regne seg fram til hva den manglende biten er, hva de to andre og paritetsbiten. Feks fra første rekke, man har bitene fra a2 og a3, 0 og 0, man vet det skal være et partall antall etttall, derfor kan ikke den siste biten være 1, den må være 0. Og slik "regner" man seg fram til all data. I realitetne er pariteten fordelt på alle fire disker osv, men prinsippet er det samme AtW Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Et spørsmål jeg synes er veldig snedig. Jeg har lett over alt på nettet og lest alt jeg mulig kan komme over, men jeg forstår fremdeles ikke hvordan et RAID 5-system kan fungere selv om en av diskene kræsjer! Kan noen forklare det for meg? Har sittet og grublet over dette i HELE dag og holder på å bli gal! Den skriver alltid data over på en annen disk f.eks vil den skrive data`n slik: Den skriver altså alltid data`n på 2 disker... Dette gjør at man mister en del av plassen på harddisken. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Takk for et meget godt svar, ATW! Og aklla, det er RAID 1 du snakker om. EDIT: Hva er da forskjellen bruksmessig på et RAID 4-system og et RAID 5-system? Endret 12. oktober 2010 av Munty Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Takk for et meget godt svar, ATW! Og aklla, det er RAID 1 du snakker om. nei... Tegningen jeg la med forklarer det bedre enn det jeg skrev, men ATW forklarer det enda bedre enn tegningen igjen. Ap er forresten paritetsinformasjonen i datasett A på tegningen. Raid 1 er jo 2 identiske disker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Takk for et meget godt svar, ATW! Og aklla, det er RAID 1 du snakker om. EDIT: Hva er da forskjellen bruksmessig på et RAID 4-system og et RAID 5-system? I praksis er raid5 gjerne litt raskere. Skrivingen til paritetsdisken blri fordelt over alle diskene på raid5, i raid4 kan den bli en flaskehals, spesielt på random write, om jeg ikke husker feil. AtW Lenke til kommentar
Munty Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Takk for et meget godt svar, ATW! Og aklla, det er RAID 1 du snakker om. EDIT: Hva er da forskjellen bruksmessig på et RAID 4-system og et RAID 5-system? I praksis er raid5 gjerne litt raskere. Skrivingen til paritetsdisken blri fordelt over alle diskene på raid5, i raid4 kan den bli en flaskehals, spesielt på random write, om jeg ikke husker feil. AtW Så RAID 4 er avskaffet, og tatt over av RAID 5? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Det ser ikke ut til at det et mulig å sette opp et RAID 5 gjennom Windows. Hvorfor ikke? Alternativet et der men det går ikke ann å trykke på det. Jeg prøvde også å gjøre det i BIOS, men jeg fikk bare bluescreen av det. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 BSOD via BIOS er manglende drivere for kontrolleren, spiller ingen rolle om disken er medlem i RAIDet eller ei, så lenge den sitter på en kontroller som står i RAID så MÅ den ha en driver. Ellers må jeg si at Windows sitt software RAID er stortsett bare ræl, duger sikkert til RAID 1 men hastighetsøkning kan du ikke forvente deg. Med Intel sitt fakeRAID vil du i allefall få øket leseytelse som bonus ved RAID 1. Finnes noen triks for å få RAID driverne inn på ett allerede installert system, men dette er kun for Vista og Win 7. XP må du enten ha en ekstra kontroller, ELLER bite i det sure eplet og reinstallere. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Hvordan kan jeg installere disse driverne da? Og/eller hvordan får jeg til trikset du snakker om? Og hvorfor i alle dager er det mulig å se ordene "RAID 5" i Windows-menyen om det ikke er mulig å bruke RAID 5 der? Og det ville ikke vært så surt å reinstallere, ettersom at jeg akkurat gjorde det. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Her har du en guide som har sirkulert en del: http://forums.hexus.net/hexus-hardware/112584-how-enable-ahci-raid-mode-without-reinstalling-windows-p35-ich9-ich9r.html Hvorfor det er opplistet må du spørre MS om... Men som sagt RAID 5 du ser i Windows er software RAID og milevis unna skikkelig software RAID som man får på Linux. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Skikkeleg raid 5 på Linux? Det er jo teknologi frå middelalderen(Windows har teknologi frå steinalderen). Skikkeleg raid 5 finnes per dags dato bare på FreeBSD og OpenSolaris varianter. Eventuelt WAFL systemet frå NetApp. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Nå er jo målet mitt å ha ett oppsett hvor jeg kan lagre filmene og seriene mine uten å miste de om en av diskene feiler. Hvor rask skrivehastighet og lesehastighet diskene har er ikke veldig viktig for meg, bare det ikke er tregere enn hastigheten til en enkeltdisk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Nå er jo målet mitt å ha ett oppsett hvor jeg kan lagre filmene og seriene mine uten å miste de om en av diskene feiler. Hvor rask skrivehastighet og lesehastighet diskene har er ikke veldig viktig for meg, bare det ikke er tregere enn hastigheten til en enkeltdisk. ZFS sin fordel er ikke nødvendigvis hastigheten, men det er mye sikrere, bare synd det tislynelatende bare er tilgjengelig på 1 Ett døende OS, 2 Ett dyrt os om du ikke bare vil ha CLI (noe som er upraktisk for de fleste), 3. Tilgjengelig på et OS der implmentasjonen tilsynelatende ikke er helt 100% AtW Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Kva som er gale med implementasjon på FreeBSD? Den er rask og stabil. FreeNAS derimot henger godt etter og er ustabil. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Så alt i alt, hvilken løsning vil passe best for meg som bruker Windows 7 og har 5x 2TB-harddisker som skal stå i et RAID 5-oppsett? Eventuelt kunne jeg vel brukt et JBOD-oppsett. Da er alle diskene samlet til en enhet i min datamaskin, og hvis en av diskene feiler, mister jeg bare det som befinner seg på den ene disken, og det som ligger halvveis på disken som feiler og en av de andre. Right? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Kva som er gale med implementasjon på FreeBSD? Den er rask og stabil. FreeNAS derimot henger godt etter og er ustabil. Jeg har ikke testet den selv, så du må ta det med en klype salt, men jeg har sett ganske mange som mener den hverken er rask eller stabil, og at det er mye krøll med free-BSD-implmentasjonen. AtW Lenke til kommentar
Munty Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Har en bitteliten tidsklemme så hadde vært fint om noen kunne svare på dette: Så alt i alt, hvilken løsning vil passe best for meg som bruker Windows 7 og har 5x 2TB-harddisker som skal stå i et RAID 5-oppsett? Eventuelt kunne jeg vel brukt et JBOD-oppsett. Da er alle diskene samlet til en enhet i min datamaskin, og hvis en av diskene feiler, mister jeg bare det som befinner seg på den ene disken, og det som ligger halvveis på disken som feiler og en av de andre. Right? Lenke til kommentar
johome Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Det beste hadde nok vært å kjøpe et dedikert RAID kort til det. Du får bare håpe at Nizzen stikker innom. Han har skikkelig peiling på slikt. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Nizzen er advokat for fart generelt sett og med hardware RAID Du kan slippe unna med billige fakeRAID kort for ekstra SATA porter, men personlig for 5x disker på 2Tb så hadde jeg gått for en RAID 6 løsning. Har selv 6x 1.5Tb disker i RAID 6 på serveren min og er skeptisk til å bruke noe lavere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå