Gå til innhold

TV og Internett via Fiber. Problemer med trådløs router.

Anbefalte innlegg

Heisann!

For en kort stund siden flyttet vi inn i ny nybygd leilighet der alt var klappet og klart med fiber inn til huset.

Sentralen står på et lite "teknisk rom". Sentralen er koblet med en CAT5E kabel til kontakt i veggen. Kontakten i veggen går til uttak i stue.

I stua har vi nå hatt koblet opp en switch. CAT5E kabel fra vegguttaket til switchen, og fra portene på switchen går det kabler til 2 PC'er og 1 TV dekoder fra Homebase.

Dette har fungert helt utmerket. Switchen er forøvrig en D-Link DES-1005D.

Her om dagen fant jeg derimot ut at jeg ønsket å ha trådløs tilgjengelig, da vi har både laptop og diverse iPhone/iPad som vi ønsker å ha tilkoblet.

Dro i butikken, ble anbefalt en D-Link DIR-825 router.

Koblet denne opp hjemme, byttet bare plass med switchen. Kabel fra veggen inn. kabler til PC'er og TV dekoder ut. trådløs på. tut og kjør.

..helt til jeg slo på TV'en.

Vi har TV dekoder fra Homebase, og når man kobler denne til vil det komme opp en loading screen. 5 prikker som går fra oransje til grønn etterhvert som den laster ned, oppdaterer og konfigurerer. Alle prikkene var grønn utenom den siste som ble stående å blinke oransje... i flere timer..

Feilsøking. Bytte kabler, bytte porter, koble fra strøm både på dekoder, router, sentral. you name it. Vi forsøkte det meste.

Løsningen ble å koble switchen til veggkontakten i stua og da koble TV dekoderen direkte på switchen. slik det var i utgangspunktet. Så koblet vi routeren til switchen, og PC'ene til routeren..

Det ble mye kabler og mye rot, og er det virkelig ingen enklere måte å gjøre dette på?

Hvorfor vil ikke TV dekoderen fungere når den er koblet direkte til Routeren..?

Vi kjørte også en liten speedtest med dette oppsettet, som da viste 6Mbps/5Mbps Pakken vi har via Homebase skal levere 10/10 Mbps..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Kjenner ikke til Homebase sitt oppsett, og fant ikke noe nyttig informasjon på nettsidene deres, men siden det fungerte med en svitsj regner jeg med at fibersentralen fungerer som en router...Så da kan du prøve å sette routeren din i svitsj-modus:

Koble deg direkte til fibersentralen, og sjekk ut hvilken IP-adresse du får (dette gjør du ved å gå inn på detaljer for nettverkstilkobling). Hvis IP-adressen din begynner på 192.168 eller 10., så fungerer fibersentralen som en router.

Logg deg så inn på den trådløse routeren og gå inn på menyen SETUP - NETWORK SETTINGS. Der velger du IP-adresse til routeren - sett den til noe i den samme serien som du fikk når du koblet deg direkte til sentralen (f.eks; fikk du 192.168.4.123, så setter du IP-adressen til 192.168.4.2), og så deaktiverer du DHCP-serveren.

Så tar du å kobler kabelen som kommer fra veggkontakten til en av LAN portene (ikke Internett porten) på den trådløse rouetern, og så kobler du bare de andre tingene til de andre LAN portene.

Da fungerer Routeren som en trådløs svitsj, og alt burde fungere som det gjorde før :)

Bare spør, og la meg vite hvordan det gikk!

Lenke til kommentar

Hei!

Forsøkte å koble meg med laptopen men kabel direkte på sentralen, men får ingen internett tilkobling.

Regner med det har liten hensikt å forsøke de andre stegene i det du foreslo da?

Fant forresten fram til hvilken modell vi har når det gjelder selve sentralen som er på veggen, og det ser ut som om dette ikke er noe som fungerer som en router. http://www.packetfront.com/en/products/switches/DRG_Ease.html

Er forresten også oppstått problemer nå med å koble seg til nettverket med de stasjonære PC'ene. Trådløst fungerer helt fint, men ikke kablet. Routeren blir stående med oransje lys på selve "jordkloden" på displayet, uten at jeg klarer å finne årsaken til dette.

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk usikker på.

Dersom det er tilfelle, må jeg vel kjøre kabel fra port A til vegg, og fra veggkontakt i stuen rett til TV dekoderen, slik at denne står på egen port.

Og så koble Routeren direkte til sentralen i port B?

Problemet da blir å la Routeren stå inne sammen med sentralen og kjøre de to stasjonære på trådløst. (noe jeg ikke ønsket i utgangspunktet.)

Eventuelt trekke kabel fra port B på sentralen og til routeren i stua. Dette blir noen meter.. Vanskelig å skjule kabelen da.

Lenke til kommentar

Vanligvis er port 3 og 4 reservert til TV.

Om du er koblet til sentralen på port 1 og 2 med PC og ikke får nett så virker det som om den ikke aktiverer mot fibernoden, så anbefaler at du snakker med fiberleverandøren for å få sjekket dette, de skal kunne koble til din hjemme sentral for å sjekke om den er konfigurert riktig.

Lenke til kommentar

Den eneste porten jeg bruker på sentralen er port 1. denne går til switchen.

Fra switchen går det en kabel til TV dekoderen, og den andre går til routeren.

Routeren har bestemt seg for å fungere litt sånn av og til.. noen ganger har den vært oppe og gått, alt har fungert med 2 stasjonære PC'er på kabel og laptop trådløst.

Idag ble plutselig lampen på routeren oransje,(vel og merke uten at noen hadde rørt noenting.) og internett tilkoblingen var nede.

Forsøkte restart på alt, ut med strøm, inn med strøm, instillinger på router.

TV dekoderen som er tilkoblet switchen fungerte helt fint, så jeg flyttet nettverkskabelen som er tilkoblet PC'en min fra router til switchen.. og her er jeg.

Jeg kan jo alltids nå forsøke å bare ha PC'ene tilkoblet switchen, og sette routeren inne sammen med sentralen, og koble denne til en av de andre portene på sentralen, slik at vi kan få det trådløse opp å gå.

Dette har jeg ikke forsøkt ennå, og vil gå ut ifra at problemet mitt vil være løst.

Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor det ikke fungerer slik jeg ønsker det skal fungere.

Lenke til kommentar

Tja, det fungerte heller ikke som forventet.

Forsøkte å flytte routeren til fibersentralen og koble den direkte på port B.

Ingen forskjell. lampen til internett lyser fremdeles oransje, og det er ingen endring.

Vi har forresten et problem #2, og det vises seg at kun stasjonær PC #1 vil koble seg til internett via switchen.

Forsøkte å koble PC #2 til switchen nå nettopp, og den kommer bare opp med "uidentifisert nettverk, kun lokal tilkobling." ingen IP, ingen internett. Nøyaktig det samme skjer når jeg kobler laptopen til switchen.

Men PC #1 har tydeligvis ingen problemer!

Dette begynner nå å gå meg på nervene, og jeg ser ingen logikk i det hele. *rive seg i håret*

Lenke til kommentar

Antageligvis får PC #1 offentlig IP adresse, noe som gjør at hjemmesentralen ofte ignorerer andre tilkobler via enheter som ikke tildeler lokal ip-adresse.

Det viktigste her er at du får splittet TV-signalene til TVen, og PC-signalene til routeren.

Normalt sett skal du ha en egen utgang på hjemmesentralen til TV. Enten står det TV på denne, eller så skal leverandøren opplyse om hvilken av LAN-utgangene som er til TV.

Om du kobler routeren til hjemmesentralen mens en pc er tilkoblet en hjemmesentral, vil ikke routeren få noe IP, dvs når du da kobler fra PCen for å teste via routeren, må du eventuelt restarte routeren først slik at denne får IP. Dette kan du også verifisere via web-grensesnittet til routeren (Ikke hjemmesentralen).

Det jeg ville gjort var å teste alle koblingene mot TVen, å se hvilke porter du får signaler på. Om det bare er 1 port, bruker du denne til TVen. Deretter tester du de gjennværende portene mot pcen, for å sjekke om du får noen WAN ip fra hjemmesentralen/leverandør. Det kan være hjemmesentralen faktisk har innebygd router, men det finner du fort ut av.

Når du forhåpentligvis får en WAN ip på routeren (enten offentlig eller lokal), sjekker du selvfølgelig om du har internett-tilgang på pcen, for så å koble til resterende utstyr opp mot routeren.

Mulig du har testet noe av dette, men det er mine tips utifra hva du tidligere har nevnt i tråden.

Lykke til.

Endret av Youcef
Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar! Skal forsøke i løpet av kvelden, og se hva jeg kommer fram til.

Uansett så kan jeg bare bruke selve veggkontakten til foreksempel TV, og dermed må trekke en kabel gjennom huset til routeren i stua? Med mindre jeg plasserer routeren sammen med sentralen, og kjører alt i stua på trådløst.

Riktig?

Lenke til kommentar

Hvis det er slik disse karene sier, at du må bruke en egen port/ledning til TVen, så kan du også bruke en SLIK en i hver ende og splitte kabelen, eller så kan du koble den litt oppfinnsomt, slik at du får to kontakter på en kabel :)

Du får kun 100mbps da, men regner med det er plenty til dine behov...

Lenke til kommentar

Hei!

Fikk lånt meg to splittere i helgen, og det ser ut som dette ble løsningen.

TV dekoderen og routeren kjører nå på egne porter fra sentralen, og så langt ser det ut som alt fungerer som det skal.

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...