Gå til innhold

Hva bør man passe på når man bygger egen PC?

Anbefalte innlegg

- Hvilke ting trenger man som man fort glemmer å kjøpe? F. eks. kjølepasta?

- Følger alt av det man trenger med det man kjøper? F. eks strømkabler fra PSU, monteringsanordning for harddisk osv?

- Farlig med statisk elektrisitet? Under hvilke forhold bør man bygge PC? På blankt tregulv? Andre ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt du trenger for å bygge skal følge med komponentene. Av verktøy trenger du bare vanlig skrutrekker.

Kjølepasta er på kjøler fra før om du bruker den som følger med prosessoren.

Er lurt å bruke en antistatisk-armlenke. Ellers må du passe på å ta på metall i kabinettet eller på strømforsyningen i blandt.

Tregulv funker bra, så lenge du ikke står på et teppe og tar noen forholdsregler går det bra.

Om du vil ha en rekkefølge på hvilke komponenter du bør slenge inn for enklest installasjon så spør :)

Lenke til kommentar

Kjølepasta følger med, men jeg pleier alltid å kjøpe med en egen kjølepasta, etter min erfaring gir det alltid bedre effekt enn den møkka som sitter på når du kjøper f.eks. cpu. (Alt for ofte sett at det er klina på alt for mye pasta stock)

Alt følger med, mer eller mindre. Har du et gammelt kabinett så mangler du kanskje noen "stands" eller skruer til standsa, når du skal feste HK. Har du nytt kabinett så skal ikke det være noe problem.

Jeg har alltid bare bygd der jeg har hatt plass, men folk flest pleier vel å bruke sånn antistatisk armbånd og bygger vel ikke på et teppe. (Men det pleier å gå greit det og :p)

Lenke til kommentar

- Kjølepasta pleier å følge med CPUen, men det er ikke alltid at denne er best hvis man skal overklokke endel. Det er vel stort sett SATA kabler man glemmer å kjøpe, for disse følger ofte ikke med hverken til kabinett eller til harddisk. SATA kabler kommer i forskjellige lengder og noen kabler har en knekk som passer bedre i noen kabinetter der det er litt dårlig plass.

- Når du kjøper et kabinett følger det ofte med de kabler du trenger, ihvertfall de med PSU.

- Jeg har aldri brukt noe utstyr for å forhindre statisk elektrisitet, men det skader ikke å kjøpe et armbånd el.l. som ekstra beskyttelse. Jeg pleier alltid å montere oppå et bord eller liknende med beskyttelse under for å forhindre at skarpe kanter skal ripe opp bordet.

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å overklokke. Skal kjøpe alt nytt, så regner med at kabinettet skal ha riktige skruer osv.

Så det jeg må kjøpe ved siden av, er altså

- SATA-kabel fra harddisk til hovedkort

- Antistatisk armlenke (sikkert kjekt å ha)

- Ny kjølepasta? Er det noe som kan bli skadet under fjerning av gammel pasta og når man legger på ny? Nøyaktig hvordan gjør man dette?

- DVI-kabel til skjerm kanskje?

Tar gjerne imot en guide på hva som bør monteres først!

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å overklokke. Skal kjøpe alt nytt, så regner med at kabinettet skal ha riktige skruer osv.

Så det jeg må kjøpe ved siden av, er altså

- SATA-kabel fra harddisk til hovedkort

- Antistatisk armlenke (sikkert kjekt å ha)

- Ny kjølepasta? Er det noe som kan bli skadet under fjerning av gammel pasta og når man legger på ny? Nøyaktig hvordan gjør man dette?

- DVI-kabel til skjerm kanskje?

Tar gjerne imot en guide på hva som bør monteres først!

Når man kjøper et nytt hovedkort, så følger det som regel med 2 sata kabler, så å kjøpe det utenom er unødvendig. Hvis du da ikke har flere enn 1 harddisk og dvd/blu-ray rom du skal montere.

Lenke til kommentar

Dvi kabel? Da går jeg utifra at du skal ha ny skjerm, og skal du ha ny skjerm er det vel like greit å passe på at skjermkort og skjerm har hdmi.

Å ta av og legge på kjølepasta er det utallige måter der ute å gjøre det på. Et kjapt søk på google og du finner sikkert en 4-5 metoder på et par minutter.

Jeg har aldri brukt annet enn fingrene og q-tips. Eventuelt kan du skaffe noe isopropanol til å fjerne kjølepasta restene som ligger igjen, og renset cpu'en før du legger på ny pasta. Bare husk at et tynt lag er nok! Kjølepastaen er der kun for å fylle hull og ujevnheter slik at kjøleren og cpu'en får best mulig kontakt.

http://www.hardware.no/artikler/kjolepasta_roundup/15631/4

http://www.hardware.no/artikler/goop_pasta-guide/12603/1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...