tacomodo Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) if [ `egrep -c "$PROC" ${TEMPDIR}/proclist` ]; then echo "1" else echo "eller 2" Hva er det som tolkes her av IF-setningen? Er det exit koden til egrep eller er det outputten? Om det er outputten til egrep så lurer jeg på hva som ses på som true og false. Er alt over 0 da true? Hva for en condiotion er if [ 6 ] liksom... Endret 12. oktober 2010 av tacomodo Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Fikk testet dette selv. Var et mongo skrevet script som satte meg ut litt. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Og hva var svaret? Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 hehe jeg vet egentlig ikke helt, men det endte med at jeg byttet ut hele greia. Jeg har forsåvidt kommet over flere lignende conditions. Kan det være exit koden det går på? At om egrep exiter med 0 så er det true f.eks? Lenke til kommentar
asicman Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Tipper du egentlig ville ha noe slik: if egrep -c "$PROC" ${TEMPDIR}/proclist ; then echo "1" else echo "eller 2" Hvis du skriver true ; echo $? false ; echo $? if true ; then echo "the program true returned 0" else echo "the program true returned something different from 0, namely $?" fi if false ; then echo "the program false returned 0" else echo "the program false returned something different from 0, namely $?" fi skulle det gi: 0 1 the program true returned 0 the program false returned something different from 0, namely 1 Dersom du skriver [ blabla ] er det samme som test blabla I eldre UNIX versjoner var [ bare en link til programmet som het test. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå