Gå til innhold

hvordan droppe all acer programvaren

toazty

Anbefalte innlegg

kjøpt meg ny bærbar pc som jeg skal hente i dag..

men av erfaring så vet jeg at det er mye acer programvare som også blir installert når jeg konfigurere og starte maskinen for første gang..

er det mulig å droppe dette?

hadde prblemer for et par år siden når jeg kjøpte meg en annen acer pc,

det endte med 10-12 installeringer, og prøvde også installere Vista på den med orginale cd'er , men annen key enn den som tilhørte pc'en, men dette satte vist acer pc'en en stopper for,

så ble sittene de med all den acer møkka...

noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre når jeg skrur på pc'en for første gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan stoppe div. programmer i MSCONFIG under menyene OPPSTART og TJENESTER.

Skriv msconfig i søkelinjen på startmenyen.

Du må da starte maskina, men prøv i sikker modus uten nettverk. Trykk F8 under oppstart

for å få opp oppstartsvalgene. Da slipper du antagelighvis alle disse programmene som følger med.

Du kan ihvertfall stenge de slik at de ikke starter.

Lenke til kommentar

brukte msconfig forrige gang, og da skar det seg skikkelig av og til, noe av acer programvaren va vist nødvendig for at pc'en kunne fungere..

brukte også ett eller annet program for å fjerne programmer, men de fleste programmene var i bruk eller umulig å fjerne.. og trykka ctrl alt del , og avslutta noen program og da stoppa hele pc'en opp.. så ser egentlig helt håpløst ut..

men får se og gi det en sjangs nå sener etter jeg har henta pc'en,

Lenke til kommentar

Ingen Acer programvare skal være nødvendig for at PC'en skal virke. OS'et, sammen med nødvendige drivere, holder for at enhver maskin skal virke. Mesteparten av slike programmer som produsentene har installert på maskinene sine, er uansett bare kopier av tjenester som OS'et selv allerede har innebygget - eller det er f.eks "Acer"-merkede utgaver av programmer som enten man kan hente ned gratis alikevel, eller det er snakk om medfølgende versjoner av betalvare, eller prøveversjoner som virker i x antall dager - da må man selv finne ut om man faktisk har bruk for disse programmene. Det som er ille med slike er at de ofte er satt opp til å starte opp samtidig med Windows, og derfor er med på å gjøre maskinen din unødvendig treg.

Skal man bruke et program som Decrapifier for å rense opp, bør man kjøre det mens man er i sikkerhetsmodus. Da unngår man at sånt crapware har startet opp, og blir umulig å fjerne.

Det beste er selvølgelig at du kjøper deg en fullversjon av Windows 7 (eller et annet OS - bruker WIN 7 som eksempel her), formaterer harddisken så fort du har den i hus, og legger inn ny Windows. Etter at Win 7 under eller etter installasjonen har hentet inn nødvendige drivere, sjekker man at alt virker - at det ikke er noen gule varseltrekanter å se i enhetsbehandling - evt. legge inn drivere som mangler. Disse bør finnes på en medfølgende CD/DVD. Men Win 7 er ganske flink til å finne nødvendige drivere selv - kanskje ikke alltid siste versjon, men stort sett finner det det meste.

Før man så gjør noe annet, bruker man Windows innebygde backuptjeneste til å lage et backup.

Først etter dette, kan man begynne å lete etter evt. mer oppdaterte drivere, eller lete på nettet etter drivere som evt. fremdeles mangler, og til slutt, når alt virker, kan man lage en ny backup, som gjerne kan erstatte den første hvis man har dårlig med plass på hardisken(e).

Først etter alt dette, kan man begynne å tenke på å laste inn annen programvare. Det er en fordel at sånt ikke kommer med i den første (eller andre) backupen, da den er ment til kun å inneholde det man trenger for at maskinen skal virke ordentlig. Eventuelle backuper man gjør senere, kan gjerne inneholde alt man har på harddisken - men da bør disse backupene ikke erstatte den første.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det er ofte et proble på enkelte maskiner der OSet har integrerte tillegg fra produsent.

Når man tar backup følger tilleggene med.

Ofte ligger det et program som sjekker om div. ekstra er innstallert. Avinnstallerer du så blir det bare innstallert neste gang du starter maskina.

Hos f.eks. Dell er det slik med programmer som skal selge deg blekk og lignende hver gang du starter. Etter min erfaring så må man da inn på MSCONFIG og stoppe dette, eller installere nytt vanlig OS som man må kjøpe i tillegg som thomit sier.

Varierer sikkert fra produsent til produsent hvor lett det er å deaktivere og avinnstallere disse programmene.

Stenges riktige ting via MSCONFIG er det ikke noe problem etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Problemet med msconfig-metoden er at stopper man ting der, er det en mulighet for at løper inn i andre, uforutsette problemer, f.eks at tjenesten blir stoppet der, men fremdeles er satt til å starte opp i services.msc. Det hender faktisk. Dessuten har man færre muligheter via msconfig - man kan slå en tjeneste av, men ikke sette den til manuell oppstart eller forsinket oppstart. Dessuten er det ofte ikke alle mulige tjenester som vises i msconfig. Msconfig egner seg best for midlertidig selektiv oppstart, ved feilsøking, og ikke så godt som permanent løsning.

En bedre metode er da å gå inn i services.msc ("Tjenester", tror jeg, på norskspråklig Windows), og slå av uønskede tjenester der først. F.eks. alt som har Acer i navnet på tjenesten.

Hvis man er usikker på om man gjør ting riktig, finnes det software som kan hjelpe med det også, i hvertfall når det gjelder windows-tjenester - f.eks. Vista Services Optimizer. Lenke Fungerer i både Vista og Win 7, til tross for navnet. Den hjelper med å slå av tjenester man ikke ønsker eller behøver, ved først å spørre brukeren hvordan man bruker maskinen sin, hva slags nettverk man evt. er tilkoblet, og hvilke enheter man har tilkoblet og bruker. Deretter vil programmet sette ut av funksjon eller sette til manuell eller forsinket oppstart, tjenester som brukeren ikke behøver eller ønsker, eller som ikke behøver å starte samtidig med oppstart av Windows. Er faktisk nyttig for mange, særlig hvis man har en maskin som ikke akkurat er superkjapp fra før.

Men den beste løsningen er at vi kunder begynner å bli mer bevisste, og ikke godtar at vi får med oss all verdens crapware når vi kjøper en ny datamaskin, og forlanger å få den uten installert crapware-OS, eller forlanger å få en DVD med et flunkende nytt, rent OS istedet for det som er installert. Ja, maskinen kan da bli litt dyrere, fordi sånn crap/bloatware er med på å "sponse" den - men det sparer folk for mye irritasjon og ergrelser.

Dette er en av årsakene til at i hvertfall jeg helst handler datamaskin hos leverandører som gir meg muligheten å få en helt "ren" maskin.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

da var alt ordna.. gikk inn i sikkerhetsmodus, fjerna alt som hadde med acer å gjøre og all office , works, antivirus, spill etc..

pc'en er oppe å går nå og har brukt den 3-4 timer uten noe irritasjon fra acer..

eneste jeg beholdt fra acer var fingeravtrykk greiene og media spiller , noe som faktisk er ganske greit å ha :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...