Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tastatur ødelagt, kommer ikke inn i windows

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en imac som jeg kjører windows XP på.

Tastaturet mitt ble ødelagt mens det var i Login screenen, så jeg får ikke skrivd inn passordet.

Jeg prøvde å sette inn tastaturet i alle forskjellige USB portene, samt restarte (Musen fungerer)

Jeg kjøpte nytt tastatur, dette tastaturet fungerte på de andre PC'ne i huset. Men ikke på imacen min. Jeg tror det er fordi den må først være logget inn i windows å den kan innstalere drivere osv.

Jeg finner ingen måte å få til skjermtastatur på, og jeg er helt desperat siden jeg ikke får logget inn på PC'n min.

Hvordan kommer jeg på PC'n min? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, tastatur via USB skal fungere på helt standard input, så det skulle fungere uten spesielle drivere installert vil jeg tro. Det eneste du gjerne mister er spesielle funksjonstaster osv. Jeg vet ikke om windows tar seg av slike ting selv før login også - jeg har ihvertfall aldri merket noe problem med å koble til et annet tastatur før oppstart, og det skulle jo i så fall laget samme problem.

Jeg mistenker nesten at problemet kan ligge et annet sted.

Hvis du har mulighet for det så last ned og brenn Ubuntu live (google det) som selvfølgleig er gratis og du kan boote operativsystemet fra CDen uten å faktisk isntallere noe (du går tilbake til normal etter reboot). Da får du ihvertfall utelukket at det er noe annet fysisk galt med maskinen før du analyserer problemet videre.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hmmm, tastatur via USB skal fungere på helt standard input, så det skulle fungere uten spesielle drivere installert vil jeg tro. Det eneste du gjerne mister er spesielle funksjonstaster osv. Jeg vet ikke om windows tar seg av slike ting selv før login også - jeg har ihvertfall aldri merket noe problem med å koble til et annet tastatur før oppstart, og det skulle jo i så fall laget samme problem.

Jeg mistenker nesten at problemet kan ligge et annet sted.

Hvis du har mulighet for det så last ned og brenn Ubuntu live (google det) som selvfølgleig er gratis og du kan boote operativsystemet fra CDen uten å faktisk isntallere noe (du går tilbake til normal etter reboot). Da får du ihvertfall utelukket at det er noe annet fysisk galt med maskinen før du analyserer problemet videre.

-Stigma

er merkelig, for hvis tastaturet ikke fungerer, så bør jo heller ikke musen gjøre det. Har ikke brenne CD, så får ikke til å innstalere ubuntu live, men jeg tror ikke det er en god ide uansett, siden jeg allerede kjører windows XP gjennom bootcamp i MAC OSX.

kan problemet ligge i det nye tastaturet?

Skal prøve å kjøpe nytt tastatur, håper det fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke konkludere om feilen ligger i tastaturet eller ikke basert på den informasjonen jeg har - men, ja, det er jo selvfølgleig en mulighet.

Ubuntu live burde forøvrig fungere fint det, selv med en Mac, så lenge det er en av de nyere type Macene. De er jo i praksis bare vanlige PCer med veldig standardisert hardware. Ubuntu skriver ingenting til harddisken og gjør ingenting på maskinen som vil vedvare etter reboot, så det er ingen risiko med å teste. Men, om du ikke har noen mulighet til å få ut en CD eller boote fra en USB evt. så vet jeg ikke helt hvordan du ellers kan teste problemet foruten gjennom at du selv har reservedeler å sjekke med.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har vært innom en macbutikk, de kom inn i MAC OSX og det fungerte fint med tastatur der.

Det er et problem med windows XP. Det eneste problemet jeg kan se er at windows sine innstillinger er låst til det tastaturet jeg hadde i først. Og siden det er ødelagt, kommer jeg ikke inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...