Gå til innhold

Hvis du måtte velge; Førskolelærer/sykepleier/hjelpepleier/blomsterdekoratør?

missfoxie

Anbefalte innlegg

Hei,

trenger råd og inputs, har satt meg litt fast, klarer ikke velge!

Jeg er klar over at disse yrkene er veldig ulike, men jeg er selv sammensatt. Veldig todelt kunstfag/sosialfag, barn/eldre, natur/kultur.

Neste år starter jeg utdanning i "voksen alder", endelig! Valget jeg skal ta vil forme fremtiden vår og betyr derfor mye for meg. Har tid og økonomisk støtte, den biten er på plass. Er alenemor til barn i skolealder. Har studiekompetanse/allmennfag. Er/var "skoleflink" og har et grunnfag i kulturvitenskap. Veldig lite arbeidserfaring, må derfor satse på studier som gir trygg jobb.

Det siste tiåret har vært preget av sykdom, men blir sakte bedre. Kan nok jobbe opp til 70% i fremtiden. Trenger følgelig jobb med deltidsmuligheter.

Her jeg bor finnes disse studiene:

1. Førskolelærer deltid (4 år)

2. Sykepleie heltid (3 år)

3. Hjelpepleier deltid (Teorien tar meg kun 1 år. Må deretter jobbe som assistent m/lønn i 5 år før jeg kan avlegge fagprøven som praksiskandidat)

4. Blomsterdekoratør deltid (Teori 1 år, assistentjobbing m/lønn i 5 år før fagbrev som praksiskandidat)

Det komiske er jo at det vil ta meg mye lenger tid å få et fagbrev på vgs nivå enn en høgskoleutdanning. Men vgs kursene er mye lettere mtp. pensum/arbeidsmengde. Sykepleien går kun på heltid her jeg bor, redd det blir for tøft. Jeg er en kunstnerisk, formidlende type som aller helst ønsker å jobbe den veien, men tiltrekkes også av omsorg/psykiatri og ØNSKER MEG turnusarbeid! (Ja, det er helt sant) Medisin/biologi interesserer meg desverre ikke like mye. Barn og eldre er grupper jeg trives med.

¤ Utifra denne lille bakgrunnshistorien, lurer jeg på hvilket løp du tror passer meg og min situasjon.

¤ Jeg lurer også på hva DU ville valgt og hvorfor?

Håper på svar,

hilsen jente i 30-årene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å jobbe som sykepleie og hjelpepleier er over hode ikke min område. Det er mest pga det blir altfor mye omsårg og stress. Stress takkler jeg svært lite.

Blomsterdekoratør, lurer på vil passe meg. Har en mor som er flink til det, men ho jobber ikke som det, da men. Ho bruker det heller som et hobby. Så det har jeg faktisk prøvd, syns det var artig også. ^^

Lenke til kommentar

om du er av den kunstneriske typen så er vel blomsterdekoratørjobben greiest,

jeg ville nok ha valgt jobben som førskolelærer da man får jobbe med barn i den perioden hvor man kan gi innflytelse som kan forme hvordan barna blir videre i livet + at de er gamle nok til å tørke seg selv osv og det er arbeid jeg ikke takler :p

Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to!

Ja, hjertet mitt sier nok florist, men jeg tviler sterkt på om jeg ville tjent nok til å forsørge oss (to barn) med en deltidstilling i blomsterbutikk. Noen som vet? Kan som sagt ikke arbeide mer enn maks 70%.

Tenker litt på å fordype meg i kunstfag hvis jeg velger førskolelærer. Har da mulighet til mastergrad i kunst og håndverk.

Sykepleie/hjelpepleie ville gitt meg mange stillingsprosenter å velge i samt mulighet til nattevakter med tillegg i lønn (Jeg har trofaste barnevakter til å være hos barna)

Tydelig at jeg fagmessig dras mot lærer/florist mens jeg liker det fleksible ved pleieyrkene.

Flere råd? De mottas med stor interesse ;)

Endret av missfoxie
Lenke til kommentar

Ut fra det du skriver tror jeg førskolelærer er best for deg. Sikker jobb iom. barnehageløftet, ok betalt (selv om forbundet sier noe annet) og muligheter for en viss kunstnerisk utfoldelse og formidling i jobbsammenheng.

Turnus blir det ikke, men totalt sett tror jeg det er best.

Om vi skulle tenke utelukkende økonomi ville jeg anbefalt sykepleie.

Lenke til kommentar

Selv tar jeg sykepleieutdanningen (gutt 20 år) og stortrives med det! Det kan bli litt tøft av og til, men jeg har to kvinner i klassen min, hver med sine to små, de koser seg i timene og virker som om de takler studiet og familielivet godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...