Gå til innhold

Valg av hardware til ny gamingpc

Anbefalte innlegg

Jeg bygger ny pc hvert 3år, nå som tiden er inne er hardwarekunnskapene mine utdatert så håpet noen kunne gi meg noen pekepinn. skal bruke pc`n til gaming de neste 3 årene. Prisene er fra Netshop som totaltsett virker rimelig på hele pakka i forhold til visse andre.

Corsair strømforsyning, AX1200W

140mm vifte, modulære kabler 2199,- (Jeg har hx620 i min nåværende men det blir vel for lite?)

Intel Core i7 950 Quad 3,06Ghz

Socket 1366 8MB, BOXED m/vifte 2225,-

ASUS Rampage III Extreme, X58

DDR3, ATX, SATA 6Gb's, USB 3.0 2790,-

OCZ DDR3 6 GB Platinum LV Triple Channel

PC3-12800 3x2048MB 1600MHz. (7.7.7.24) 1349,-

ASUS "MATRIX" 5870 2 GB GDDR5

PCI-Express 2.0, DVI-I, HDMI, DisplayP 3625,-

Western Digital 1 TB Black 3,5"

64MB Cache, SATA 6 Gb/s, 7200RPM 625,-

Microsoft Windows 7 64 bit Home Premium 875,-

Totalt 13748,-

Når det gjelder kabinett har jeg et Cooler Master Mystique 631, Sort som jeg hadde tenkt å beholde da det ser veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger absolutt ikke 1200W for et singelt 5870 kort og i7 rigg. Da snakker vi heller tre 5870 og blodklokkede CPUer, så kanskje vi nærmer oss 1000W

Du kan kjøre rigget ditt og to 5870 på en Corsair HX 750W, overklokket, uten problemer. Hvis du i første omgang bare tenker på en GPU vil PSUen din holde fint.

Til gaming PC vil absolutt ikke rampage iii extreme være nødvendig. Til en god overklokk, og alle nye teknologier kan noe som Asus P6X58D-E eller Asus X58 Sabertooth anbefales.

De resterende pengene kan du f.eks legge i en SSD som C300 64/128GB eller OCZ Vertex 2

Også litt usikker på hva du skal med Matrix kortet? Bortsett fra at det ser mer eller mindre rått ut

Nesten alle komponentene her har et utrolig "tweak" preg over seg. Med mindre du føler du har et veldig stort krav om å kunne tweake memory timings og sånne ting på GPUen din, vil for eksempel Sapphire Radeon 5870 Vapor-X være et langt mer stillegående og kjølig kort, og generelt gi deg mye mer for pengene.

Eier selv to Matrix kort, men Asus iTracker 2 har egentlig bare gitt meg trøbbel. Mye software relaterte crasher der, og forsvinner liksom visten med kortene litt.

Og to 460 GTX i SLi vil gi mye mer ren FPS kraft for deg som gamer og som kanskje vil maxe de fleste spill. Hva med to MSi Hawk 460 GTX i SLi? Koster omtrent det samme som Matrix kortet, og gir garantert mye mer ytelse.

Personlig ville jeg kanskje dog ikke lagt så mye penger i en GPU nå. AMD kommer jo ut med 6xxx serien om få uker. Kan være verdt å vente på det altså.

Bare fordi det heter Republic of Gamers har det fint lite med gaming å gjøre for å være ærlig. Det her er for overklokkerne som vil tweake og kose seg på den måten.

Sist men ikke minst ville jeg kanskje lagt en slump med penger i en god CPU kjøler? Vet ikke hvor mye du har lyst til å overklokke PCen din jeg.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Men... en overdimensjonert PSU er jo ikke nødvendigvis en dårlig investering heller da. Ja, du betaler for mer enn du trenger - men så har du litt å "vokse i" i maskiner du bygger senere. Det er ingenting feil i å bruke en PSU videre i ny maskin. De slites ikke ut etter så lite som 3 år tross alt.

Ellers vil jeg si at i7'en er litt unødvendig dyr i mine øyne. i5 gir lang mer for pengene og er i praksis samme CPUen minus tripple-channel minne, hvilket du uansett neppe vil ha bruk for da du allerede har massevis av minnebåndbredde på dualchannel allerede. Spesiellt for ting som spill er det totalt overkill, og ved mindre du driver med spesifikke benchmarks eller kanskje rendering/encoding så vil du ikke få noe bedre ytelse ut av det.

Hovedkortet slår meg også som litt vel dyrt også - men det kommer jo helt ann på hva du faktisk trenger på det av funksjoner og kontaktmuligheter - så jeg kan ikke "klage" på noe spesiellt i forhold til det.

Men resten ser forsovidt greit ut. Jeg bare prøver som regel å spare inn så mye som mulig samtidig som det går så lite utover total ytelse som mulig :) Det er selvfølgelig ingenting feil med en i7 prosessor. Den er bare dyr.

-Stigma

Lenke til kommentar

PSUèn er overkill ja, men det er fordi jeg ikke vet om jeg kan bruke hx620 som jeg har nå. om 3 år holder kanskje 1200w ennå. Skjermkortet er klokket litt høyere og har mer ram til tiden som kommer, det har en bedere kjøler og koster 600 mer en et standard 5870. Er det en ting jeg angrer på med pc`n jeg har nå så er det at jeg bare valgte clock speed i 8800gts fatal1ty med 380mb ram.

Hovedkortet valgte jeg fordi det har s-ata 600 og fordi jeg tror jeg har stabilitetsproblemer med det "billige" hovedkortet i den forrige maskinen. Samtidig klokker jeg stort sett maskinene mine når de er 1.5år gamle for at de skal holde litt bedere følge.

Jeg har også lest om den nye 6xxx serien til Ati som ifølge ryktene skal lanseres 18/10 så mulig jeg drøyer en uke så jeg får sett hvor mye det er å hente der.

Mulig jeg ikke trenger i7 men som Stigma sier er det 3kanals minne og det kan hende det henger litt bedre med i svingene frem til det har gått 3 år igjen. q6600 cpuèn jeg har nå var litt dyrere en core2 da jeg kjøpte men nå har jeg 4 kjerner som damper av gårde på 3ghz.

Lenke til kommentar

Matrix er rett og slett ikke verdt det hvis du ikke skal tweake som f.

Vapor X kommer også pre overklokket, høyere enn det Matrix kortet gjør. Det har en bedre kjøler enn det Matrix har.

Matrix holder fine temperaturer, men husk at 5870 er et relativt stillegående og kaldt kort fra starten av.

De 600 kr,- er ikke verdt det i forhold til hva du får.

Det er kjempegøy å tweake det, syntes jeg da, men skal du kun game og overklokke litt så kan en rett og slett ikke begrunne prisen når du får en kaldere, stillere og meget overklokkbart kort 600 kr billigere.

Både P6X58D-E og Sabertooth har Sata 6gb/s og USB3.

Asus Rampage III Extreme er mer om du har lyst til å tulle med ekstremkjøling og volt på 2.0+ osv.

Jeg kan garantere at P6X58D-E vil gjøre jobben på i7.

Det er for all del ikke noe billig hovedkort. Kvalitet hele veien, og klarer høye overklokker.

Personlig ville jeg aldri kjøpt noe så dyrt som et 5870 kort nå for tiden.

Heller et 460 GTX kort som noe midlertidige greier.

Lenke til kommentar

Takk for tipset om hovedkort Maccan

ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366 1775,-

Ser ut om dette har alt jeg trenger til en 1000 lapp mindre.

Med denne endringen kommer Pc`n på 12733,-

Når det gjelder skjermkort skal jeg vente en uke å se hva som kommer frem. Leste nettopp at hw.no skal ha en test klar av 6xxx når den blir lansert.

Endret av Bambo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...