Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Da jeg skulle oppdatere frøys hele pc'n seg og da jeg startet pc'n igjen ville den ikke boote opp. Innstallerte alt på nytt, men har oppdaget noen problemer. Jeg har en Ubuntu server med desktop innstallert. Har en OS disk og en lagringsdisk. Når jeg skal starte synaptics og oppgi passord får jeg beskjed om at det er feil passord. Fra ubuntu software center går det greit, der lastet jeg ned gparted for mounting , men når jeg skulle åpne gparted og oppgi passord stod det at det var feil passord. Har ikke noe problem i terminalen med passord. Hva kan være problemet? Når jeg skulle bruke Samba GUI for å dele mapper fikk jeg samme problemet. Her har jeg lagt det inn manuelt i terminalen, men vil jo gjerne ha muligheten til å bruke GUI. Da jeg mountet lagringsdisken med Disk Utility, fant jeg ikke lagringsdisken i fstab, men la den inn manuelt etter jeg fant UUID. UUID=d1d0cf46-958f-4a12-a604-0ac66040648b /media/disk1 ext4 defaults 0 0 Er det riktig med 0 0 etter defaults, så en annen som brukte 0 2? Mener jeg ikke hadde UUID, men sdb på lagringsdisken i fstab før jeg oppdaterte. Er det noen enkel/riktig måte å gjøre dette på når man har lagringsdisker i maskinen fra før og må legge inn OS på nytt. Når jeg innstallerte squeezecenter og skulle vise mappen hvor musikken lå kom både UUID og /media/disk1 opp som alternativer. Hvorfor det, det er jo de samme mappene som ligger der? Lenke til kommentar
worseisworser Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Kanskje ikke relatert, men jeg installerte min Ubuntu v.h.a. netinstall-ISO (og siden `ubuntu-desktop'-pakken) og måtte da gjøre som nevnt her for å få Synaptic til å akseptere mitt passord: http://www.mail-archive.com/[email protected]/msg02526.html Re: [Lubuntu-desktop] Incorrect password when using Synaptic Package Manager Duy Hùng Trần Sun, 10 Oct 2010 22:36:36 -0700 Hi list, I've found a solution for my problem a long time ago, just edit "gksu --description /usr/share/applications/synaptic.desktop /usr/sbin/synaptic" to "gksudo --description /usr/share/applications/synaptic.desktop /usr/sbin/synaptic" in /usr/share/applications/synaptic.desktop. But now I realize that I only get this problem when I install Lubuntu using netinstall not using a CD or USB stick. I think someone should make a test about this, if it's true I think we should insert some lines in Lubuntu wiki/help page like network manager problem to help other users. Regrads, Hung Endret 12. oktober 2010 av worseisworser Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det funket for synptics, men har det samme problemet for gparted og samba også, og sikkert flere programmer jeg ikke har prøvd (sikkert alle som krever et passord). Der var ikke fremgangsmåten helt lik så det ut til. Jeg nyinnstallerte fra CD. Er det noen andre som har dette problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå