Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kræsj ved overgang til windowsbooting

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en maskin som har store problemer. Symptomene er som følger; når jeg starter maskinen, kommer det enkle bildet fra hovedkortet opp, men i det den skal fortsette inn i selve windowsbootingen, forsvinner bildet, maskina roes helt ned, men vifter fortsetter å gå. Jeg må bruke svenskeknappen for å avbrutt denne tomgangskjøringen.

Tidligere var dette fulgt av en lyd fra en av viftene, omtrent som ulende vindkast i en skog. Dette viste seg å være vifta på grafikkortet, og jeg skiftet det. Jeg trodde dette fikset problemet, men maskina vil fortsatt ikke boote.

Hele problemet startet for noen uker siden, da maskina generelt startet på andre forsøk, men dette har utviklet seg videre, og nå trengs det 10-15 forsøk før den får satt i gang selve hovedbootingen. Når maskina først kommer i gang er den "rock" solid."

Jeg har blåst en hel boks med trykkluft rundt i maskina, da finkornet støv generelt er et problem, og lurer faktisk på om jeg har luftet så voldsomt at jeg kan ha skadet flere av viftene eller noe annet. Det virker på meg som om det er noe som går tungt e.l. som så sender et signal til hovedkortet om at noe er galt, og dermed avbrytes bootingen.

En annen hypotese er at akkurat dette stadiet i bootingen krever mye strøm, og at noe er galt med strømforsyningen, noe som fører til utilstrekkelig strøm akkurat der.

Jeg har testet å nappe ut ett og ett av minnebrikkene.

Komponentene er helt vanilje, og har fungert fullstending smertefritt i snart to år.

Noen som har vært borti noe lignende? Takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstraopplysning; de siste gangene da jeg har fått maskinen i gang har den gått over til en skjerm der det advares om at jeg har gjennomført for mange "cold starts", og at jeg kanskje overklokker for mye. Jeg overklokker dog ikke i det hele tatt. Det står så Trykk F1 for å fortsette, og når jeg gjør det starter maskina normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...