Gå til innhold

Ned i fettprosent, opp i muskelmasse, stabil vekt, mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg har, igjen, startet å trene.

Har nå 2 styrkeøkter i uka, tar antagelig 3 økter etterhvert.

Men, jeg sliter litt med hva jeg skal gjøre for å gå ned i fettprosent samtidig gå opp i muskelmasse. I skrivende stund har jeg en fettprosent på 18,2%, noe tydeligvis er for mye.

10%-12% har jeg hørt er ett godt sted å ligge. men, jeg har ikke lyst til å gå noe opp i vekt, og ned i vekt er vel ikke så lurt om man skal bygge muskler samtidig.

Er dette mulig?

Evt. hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Periodisk faste (PF), geniale greier. www.leangains.com

Jeg ville dog anbefalt å fokusere på en ting til du er fornøyd. Holder du deg til PF, kan du fint justere matinntaket etter hva du ønsker å oppnå. Skal du ned i vekt, spiser du normalt med et lite overskudd på treningsdager, og mindre og mer kalorifattig mat på hviledager (likt PSMF, magert kjøtt, lite fett og mye grønnsaker med >5g karb/100g). På grunn av fasteperioden mellom spisevinduene vil kroppen tære på fettreservene gjennom store deler av hviledagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Senk fettprosent, så trene for muskler. Generelt er det vanskelig å få til begge, hvertfall om du ikke er nybegynner. Om du vil helt ned i 10-12% tror jeg nesten du MÅ drive litt kardio først. Periodisk faste kan være en god idé.

Det er ikke vanskelig om jeg er nybegynner?

Motsatt kanskje?

kardio hater jeg, men å gå ned i vekt skal jeg ikke ha store problemer med, helt ned til 10-12% tror jeg at jeg kan drøye med, men å gå ned en del først er sikkert greit :)

Lenke til kommentar

Senk fettprosent, så trene for muskler. Generelt er det vanskelig å få til begge, hvertfall om du ikke er nybegynner. Om du vil helt ned i 10-12% tror jeg nesten du MÅ drive litt kardio først. Periodisk faste kan være en god idé.

Det er ikke vanskelig om jeg er nybegynner?

Motsatt kanskje?

kardio hater jeg, men å gå ned i vekt skal jeg ikke ha store problemer med, helt ned til 10-12% tror jeg at jeg kan drøye med, men å gå ned en del først er sikkert greit :)

nei, ikke motsatt :) Når du er nybegynner pleier man som regel å gå ned i fettprosent, samtidig som du får muskler. Vanskeligere for erfarne vektløftere å gjøre dette.

og kardio er ikke nødvendig. kardio gjør du for å forbrenne kcal, men det trengs ikke om du allerede ligger i underskudd. Men for all del, gjerne gjør kardio om du vil, men sier bare at det ikke er nødvendig. Og jeg ville heller legge på muskler før du senker fettprosent. Om du begynner med å fjerne fett, så vil du legge på deg det fettet igjen når du bygger muskler.

Quote from Schwarzenegger’s autobiography “The Education of a Bodybuilder“…

Reg Park’s theory was that first you have to build the mass and then chisel it down to get the quality; you work on your body the way a sculptor would work on a piece of clay or wood or steel. You rough it out—the more carefully, the more thoroughly, the better— then you start to cut and define. You work it down gradually until it’s ready to be rubbed and polished. And that’s when you really know about the foundation. Then all the faults of poor early training stand out as hopeless, almost irreparable flaws.

I was building up, bulking, going after the mass, which to me meant 230 pounds of sheer body weight. At that time, I didn’t care about my waist or anything else that would give me a symmetrical look. I just wanted to build a gigantic 250-pound body by handling a lot of weight and blasting my muscles. My mind was into looking huge, into being awesome and powerful. I saw it working. My muscles began bursting out all over. And I knew I was on my way.

Endret av kammizez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om en ikke har trent før, eller har hatt en pause, vil det være mulig at en både kan senke fettprosent samtidig som en øker i muskelmasse. Samtidig som en har veldig mye lettere for å øke i muskelmasse. Beklager om jeg ordla meg litt diffust.

Prøv 4x4-intervall. Det er hvertfall mye bedre enn å jogge lengre turer. Ekstremt bra er det òg. Det spørs jo også veldig hva målet ditt er, da. Om du vil ha sixpack-en må du vel under 10%. Men som sagt, gå ned litt først, så tren styrke til du kreperer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

(...)Og jeg ville heller legge på muskler før du senker fettprosent. Om du begynner med å fjerne fett, så vil du legge på deg det fettet igjen når du bygger muskler.

Det er klart du vil legge på deg litt fett igjen, men det er ikke snakk om 5-6% heller, da. Det er ikke nødvendig å ligge 500-600kcal i overskudd hver dag selv om en trener styrke. Hvertfall ikke om en ikke er spesielt tynn fra før av.

Jeg ville kanskje foreslått å vekselvis trene styrke og redusere fettprosent (hvis jeg hadde hatt mer erfaring med det selv). Slik jeg har tenkt å gjøre det selv skal jeg først ned til rundt 10% for så å trene styrke i 4-6 uker, så ta en uke eller maks 2 hvor jeg senker fettprosent om jeg føler det er nødvendig.

Edit:

Beklager dobbel.

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg tror fortsatt det vil være mer effektivt å bruke tid på å legge på seg muskler(+fett), så begynner du på en deff etterhvert.

Quote from Schwarzenegger’s autobiography “The Education of a Bodybuilder“…

Reg Park’s theory was that first you have to build the mass and then chisel it down to get the quality; you work on your body the way a sculptor would work on a piece of clay or wood or steel. You rough it out—the more carefully, the more thoroughly, the better— then you start to cut and define. You work it down gradually until it’s ready to be rubbed and polished. And that’s when you really know about the foundation. Then all the faults of poor early training stand out as hopeless, almost irreparable flaws.

I was building up, bulking, going after the mass, which to me meant 230 pounds of sheer body weight. At that time, I didn’t care about my waist or anything else that would give me a symmetrical look. I just wanted to build a gigantic 250-pound body by handling a lot of weight and blasting my muscles. My mind was into looking huge, into being awesome and powerful. I saw it working. My muscles began bursting out all over. And I knew I was on my way.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så kommer det helt an på om du vil klassifisere deg som "bodybuilder" eller en som trener styrke, ikke nødvendigvis for å bli enorm. Om du ønsker å bli enorm er det sikkert greit med "GFH" (Get Fucking Huge) for så å ta av det en ikke ønsker etterpå. Er derimot dette ikke målet ditt, kan det være andre metoder som passer bedre for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

slik jeg tolker det, så høres det ut som TS trener for å få en god kropp, med muskler og lite fett. I den forstand, en "bodybuilder".

det er ikke slik at om du ligger i kcal overskudd i flere måndere, så vil du bli automatisk fucking huge. om du ligger i overskudd vil du legge på deg. for det meste muskler, men også noe fett. Når du mener du har fått ønsket mengde muskler, så vil du prøve å fjerne fett for at musklene skal vises bedre. Dette er ikke en ren bodybuilder metode.

grunne til at bodybuildere blir fucking huge, er fordi de spiser masse, har trent i åresvis, gjerne 2-3 timer om dagen, og de bruker som regel steroider.

om du har trent i over et halvt år, så må du ligge i overskudd for å bygge muskler...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ingenting imot metoden om å ligge i overskudd. Det må en når en vil ha muskler.

Om du ligger i et drøyt kcal-overskudd vil du legge på deg muskler, men mest fett. Det er ikke nødvendig å legge på seg mer enn nødvendig, er det?

Så klart det går an å gjøre det slik som du sier.

Uten at jeg skal anta for mye om trådstarter antar jeg svakt at han ikke ønsker å ha for mye fettprosent, ettersom han mest sannsynlig vil se resultatene fra styrketreningen godt. Derfor sier jeg at det kan være lurt å gå ned noen prosent før en begynner på styrketrening med kcal-overskudd. Det er enten det, eller å begynne på styrketrening med kcal-overskudd med en gang, samt øke fettprosenten ytterligere. Siden trådstarter sier at 10-12% er et (ønskelig?) sted å ligge vil det jo være greit å ta av litt først, for så å komme nærmere målet sitt. Det spiller jo ikke noen enorm rolle, men jeg vet at jeg ville foretrukket mindre fettprosent før jeg startet med styrke. Heller løve enn elefant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ingenting imot metoden om å ligge i overskudd. Det må en når en vil ha muskler.

Om du ligger i et drøyt kcal-overskudd vil du legge på deg muskler, men mest fett. Det er ikke nødvendig å legge på seg mer enn nødvendig, er det?

der er jeg helt enig :)

hvilken metode TS vil starte med, går vel egentlig bare på smak og behag fra hans side :)

Endret av kammizez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg velger opp i vekt så deffe senere.

Har allerede startet å trene og har motivasjon nå, så jeg fortsetter nok med det, så kan jeg gå ned i vekt senere.

Har allerede gått ned sånn ca 8kg den siste tiden, det får holde for nå...

Bodybuilder er å ta i, men ja, i den rettningen ja.

plagsomt at det ikke finnes noe fasit på slikt, hadde vært så mye lettere :hrm:

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter egne erfaringer gikk jeg opp i muskelmasse og ned i fettprosent.

Dette var dog i forbindelse med at jeg aldri hadde trent før.

Tror det er et stort moment. Nå sies det også at rett etter en deff legger man på seg for det meste muskler og minutiøse mengder fett de 2-3 første månedene...

Lenke til kommentar

Nå sies det også at rett etter en deff legger man på seg for det meste muskler og minutiøse mengder fett de 2-3 første månedene...

Jeg mistenker dette å være en god dose broscience.

Leptinnivåene dine vil være lave etter en deff, det vil selvfølgelig gå seg til eller "sjokkes" på plass med masse karbohydrater raskt - men poenget mitt er at lave leptinnivåer = lav fettmetabolisering rett av deff. 

Så har du glykogenlagre, disse fylles raskt - jeg gikk opp nesten 4 kg etter mitt møte med keto, når jeg avslutta det. Noen vil sikkert kalle dette muskler, for det er jo lagret i musklene.

Utover dette kan jeg ikke se noen grunn til at en som nettopp har vært på deff har potensiale til å bygge muskler raskere, må gjerne komme med kilder om det motsatte skulle være sant.

Lenke til kommentar

Det var da som fan hvor alt man ikke tror på avfeies som broscience... :nei:

Leptinnivåene er på sitt laveste etter 5-6 dager med kcal-underskudd. Disse returnerer tilbake til normalen og er forhøyet dagen etter at man har inntatt kcal-overskudd. Dette oppnås enklest ved store inntak med karbohydrater

Har nå forresten ikke til dags dato sett noen som helst på dette forumet linke til en eneste vitenskapelig artikkel relatert til trening.

Det har seg i tillegg slik at man reagerer MEGET individuelt på stimuli, det være seg kosthold eller treningsmetode.

Og egne erfaringer kalles EMPIRI, ikke broscience... :realmad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...