care1337 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Heisann. =) Jeg leier en stor leilighet, med tre soverom totalt. Etter muntlig avtale med huseier som jeg har et godt forhold til. Har jeg tillatelse til å "leie ut" de to andre soverommene som et lite kollektiv. Huseier ønsker KUN å forholde seg til meg iht leieavtalen. Jeg har derfor fått lov til å bestemme hvem som skal flytte inn osv. Denne uken flytter det inn en ny person i et av de tomme rommene jeg har. Men hvordan kan jeg ordne det iht husleiekontrakt osv? Da huseier kun ønsker å forholde seg til meg. Er det jeg som har det overordnede ansvaret for leiligheten, jeg har i tillegg spyttet inn drøyt 20k i depositum og jeg betaler husleien på drøyt 10k pr mnd. Før jeg igjen krever inn leie fra de to andre jeg bor med. Det blir jo litt feil om jeg skal skrive en "standard" husleieavtale med de andre; blir det ikke? Noen forslag på hvordan jeg kan løse dette på en anstendig måte? Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Skriv en avtale med den nye beboer som du også gir til huseier. Huseier har uansett siste ord i saken vil jeg si. Skriv bare en enkel kontrakt der det står hvor mye den nye beboeren skal betale deg i husleie hver mnd. Gjerne i 3 eks. En til h*n, en til deg og en til huseier. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Det er uansett bra å ha ting på papir så alt er "i orden" og ikke bare muntlig. Bare hent standard husleiekontrakt og bruk den overfor de nye leieboerne. Når folk får kontrakt og skriver under og en går igjennom punkter osv, blir ting automatisk litt mer seriøst og ordentlig. Blir litt mindre "kompis flytter inn og betaling kan bli litt jalla" risiko. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Tråden omhandler ikke forbrukerretslige problemstillinger og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Juss, eventuelle reaksjoner på modereringen gjøres på pm. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Dette er dette som kalles "framleie" i Husleieloven. En standard husleieavtale skulle være et ok grunnlag for framleieavtalen mellom deg og dine leietakere ("framleiere"). Du blir ansvarlig ovenfor (hoved)utleier, dine leietakere blir ansvarlige ovenfor deg. Dette bør du ta med i regnestykket i forhold til depositum, leie og eventuelle avtalte plikter utover husleieloven. (Denne gamle tråden kan muligens være relevant: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1253095 .) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå