Gå til innhold

Clarkconnect, MySQL og PHPBB


Anbefalte innlegg

Jeg har installert Clarkconnect 1.3 på en ledig maskin, og den fungerer greit nå.

 

Vurderer å sette opp et forum, ved hjelp av PHPBB og MySql, men kan ingenting om dette.

 

Er PHP aktivert som standard i Clarkconnect? Hvordan finner jeg i såfall ut om det er det?

 

Er det noe hokuspokus å sette opp dette? Finnes det eventuelt en walkthrough for hvordan man setter opp dette?

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv ClarkConnect, og det er nok dessverre litt vanskeligere enn det som står bekrevet ovenfor. Jeg lurte selv på dette, og da jeg lette litt i forumet til CC fant jeg denne tråden. http://www.clarkconnect.com/forums/showfla...&sb=5&o=&fpart=

 

Jeg gjorde som det stod beskrevet i den tråden, men kan liste opp hva du MÅ gjøre her:

 

1. Utvide din apt-get liste: Les på denne http://ccfaq.valar.co.uk/modules.php?name=...article&sid=197 siden. Her finner du forklart hvordan det gjøres.

2. Last ned følgende pakker:

apt-get install mysql

apt-get install mysql-server

apt-get install php-mysql

 

Du har da alt du trenger for å starte opp mysql.

 

Mysql Database legger seg til i på den Webadmin siden slik at du kan starte den opp der, du kan også velge at den skal starte når du booter maskinen. Hvis det er noe du lurer på kan du komme på #linuxhelp.no @ efnet. Jeg kaller meg Nicon- der..

Lenke til kommentar

Ok, prøvde det som du sa.

 

Først fikk jeg masse trøbbel med at NANO tok et linjeskift hver gang jeg kom til enden på linja, men fikk det sortert ut.

 

Når jeg kjører APT-GET UPDATE, så får jeg en masse meldinger om failed to fetch (404), og til slutt melding om at the package lists or status files could not be parsed or opened.

 

Hva gjør jeg feil ???

Lenke til kommentar
Joda, fant ut av det der med Nano, men ellers takk for hjelp.

 

Men problemet er jo at jeg får de feilmeldingene når jeg jeg kjører

APT-GET UPDATE, og også når jeg prøver INSTALL .......

 

Problemet her et at de sidene som du har lagt til i den filen din ikke svarer. Du må da slette disse, og legge til noen andre..

 

Slik ser min /etc/apt/source.list ut:

 

# ClarkConnect

rpm [pcn] ftp://ftp.clarkconnect.org clarkconnect-1.2/RedHat os developer updates contribs

 

rpm http://ayo.freshrpms.net redhat/7.3/i386 freshrpms

rpm-src http://ayo.freshrpms.net redhat/7.3/i386 freshrpms

 

 

Disse fungerer og du finner de pakkene du trenger her..

Lenke til kommentar

Vel, kastet meg ut i det, gikk inn på CC boksen, og oppdaget at det sto at Mysqql databasen var "running" ! Så noe riktig må jeg ha gjordt.

 

Lastet deretter ned PHPBB2 , og la denne i en katalog. CHMOD 777 på config.php fila.

 

Gikk deretter vi browseren inn på install fila, og fikk opp et skjermbilde hvor jeg skulle velge en del i forbindelse med install.

 

La til alle data jeg visste om, definerte mysql 3.x, og trykte install. Fikk da denne meldinga:

 

An error has occurred during installation

The PHP configuration on your server doesn't support the database type that you chose

 

Prøvde da å sette databasen til mysql 4.x, med samme resultat.

 

Det jeg ikke vet, er hvilken version av mysql jeg har. Hvordan kan jeg sjekke detet? Og er det eventuelt noe jeg må gjøre i PHP configuration for å få dette til å virke ?

 

Ha tålmodighet med en n00b !!

Lenke til kommentar

De serverne som Nicon oppga litt lenger oppe i tråden virket faktisk, men ikke for fila php-mysql.

 

Og det ser ut som om det er denne fila som er kritisk for å få installasjonen av PHPBB og MySQL til å virke sammen.

 

Men hvor finner jeg den ?

 

Og hvis jeg finner den, hvordan installerer jeg den ? Husk, jeg er n00b !!

Lenke til kommentar

Jeg fikk lastet ned og installert "mysql" og "mysql-server".

Kom ikke opp under webadministrator interfacen til clarkconnect, men den er i webmin, så det er greit.

Problemet begynner når jeg skal starte mysql servicen.

Får denne feilmelingen

Failed to start database :

 

Initializing MySQL database: Sorry, the host 'gateway.clarkconnect.lan' could not be looked up.

Please configure the 'hostname' command to return a correct hostname.

If you want to solve this at a later stage, restart this script with

the --force option

Hvor er denne config filen jeg må endre på?!

Husk, jeg er også temlit noob, men finner fram i consol:)

Lenke til kommentar

Failed to start database :

 

Initializing MySQL database: Sorry, the host 'gateway.clarkconnect.lan' could not be looked up.

Please configure the 'hostname' command to return a correct hostname.

If you want to solve this at a later stage, restart this script with

the --force option

 

først; man hosts

 

Feilmeldingen sier nokså rett fram hva som er problemet, sjekk /etc/hosts:

 

ett annet tips er å sjekke hva som står i /var/log/messages

 

legg til/endre følgende i /etc/hosts:

127.0.0.1 gateway.clarkconnect.lan gateway

 

lagre. restart mysql.

Lenke til kommentar

Fint at noen får det til !!

 

Men jeg har fortsatt problemer.

 

Har nå installert alle de mysql filene jeg fant (mysql, mysql-server, mysql9client, myscl-devian), samt php-mysql. Alle installerer seg uten feilmeldinger, og både php og mysql ser ut til å kjøre, uten at jeg er sikker på hvordan jeg skal sjekke om PHP kjører...

 

Når jeg så går inn på web-install`en til PHPBB2, så får jeg fortsatt opp den meldinga om "THe PHP configuration on yor server doesnt support the database type you chose".......

 

Jeg er helt lost in space nå.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...