Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kurere ufrivillig latskap?

Habitats

Anbefalte innlegg

Tro det eller ei, anbefalt søvn for tenåringer er 10 timer, er du i tidlig 20årene burde du enda ha 8-9 timer. Om/når du forandrer sovnvanene dine, husk at det tar en god stund før du vil merke forbedring, ikke forvent noe spesielle forandringer på under 2 måneder. Trening vil også gjøre deg mer opplagt. Kosttilkudd trenger ikke du om du spiser variert, men om du spiser ca den samme maten hver uke så er ikke det en dum ide.

Kom gjerne med kilder.

Denne tråden hevder nemlig at 8 timer er mer en nok, og alt over det gjør gir deg det samme utfallet som å sove for lenge. Noe jeg til dels er enig i, da jeg har merket denne effekten selv.

Også her står det at 7,5 til 8 holder i massevis.

Kan 1 time for lite søvn virkelig gjøre så mye utslag?

edit:

Har forøvrig ikke 2 måneder, eksamen om halvannen måned! :!:

Kilder på det finner man over alt, vet ikke helt hva kilder du vil stole mest på men ASDA (American Sleep Disorders Association) burde vel holde

http://parentingteens.about.com/cs/teensandsleep/a/teenssleepwell.htm

Edit: Fra linken du postet "Få nok søvn (minst 9 timer hver natt)."

Endret av Bruker87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja riktig som du sier. Har jo googlet dette selv, og ser at folk sier både det ene og det andre, men har ikke funnet noe vitenskapelig.

Men skal nok si meg enig i at det gjør nok ingenting å sove litt mer, nei. Er bare så vanskelig å få til da jeg ikke har tenkt til å begynne på piller, og har allerede vanskeligheter nok med å sove.

Lenke til kommentar

Prøv å tren en dag før skolen, spis noe før og etter trening. Jeg kan gå rundt i huset å sløve en hel dag, ikke orke eller gidde noe. Men så stikker jeg å trener senere på dagen, selv om jeg ikke har lyst. Føler meg utrolig kvikk etterpå :D

Jepp, og det kalles endorfin og oppleves omtrent som om du er veldig lett brisen. Men dessverre varer den kvikkheten bare en halvtimes tid, og dagen etter er man like lat.
Lenke til kommentar

Spiser dere skjeldent? Hvis man ikke spiser så ofte, men måltid med mye karbohydrater (ris, bröd, pasta osv) Så vil blodsukkeret raskt endre seg og man blir slapp, derfor man noen ganger slukner etter middagen. Så dropp litt pasta og legg til mer kjött og fett :)

Eter frokost(knekkebrød, noen ganger brød).

Så eter jeg kanskje et bolle fra kantina vis jeg er sulten etter 2ndretimen er over.

Eter mat i matfri, alltid.

Eter middag når jeg kommer hjem etter 4 en gang.

Eter noen ganger kveldsmat PGA middagens dårlige plassering.

Så.... hva skal jeg ete? Jeg eter brød, knekkebrød, ris og pasta når jeg kan.

Liker ikke helt kjøtt, men greit nok, men er det noen grønnsaker som går ann i stede?

Hva innholder mye "fett" bortsett fra fisk? Hater alt som ikke er panert fisk xD

Lenke til kommentar
Gjest tussemor

sjekk stoffskiftet ditt, enkel blodprøve hos legen. Skader ikke!

ca 1% av befolkningen her i landet har stoffskifte som grenser til lavt, og mange vet det ikke. vanlige symptomer er:

Påvirkning av de mentale funksjoner kan gi depresjon, tiltaksløshet, hukommelsessvikt, demens, treghet, økt søvnbehov. Symptomer fra muskler og skjelett kan være muskelsmerter, leddsmerter, hovne ledd. Huden kan bli tørr og kjølig, neglene sprø og tynne, det kan opptre flekkvist pigmenttap i huden. Forandringer i kjønnsorganene kan gi uregelmessige og kraftige menstruasjoner, sjeldnere sparsom blødning. Fra nervesystemet kan forandringene føre til sykdom i nerver, trykk på nerver, prikkinger i huden, svimmelhet. I øre- og halsområdet kan det oppstå stemmeforandringer, heshet, svimmelhet, øresus. Nedsatt stoffskifte i fordøyelseskanalen kan gi appetittløshet og forstoppelse. I blodet kan det oppstå lav blodprosent og endret blodplatefunksjon med tregere blodlevring.

Fullt utviklet preges sykdomsbildet av tiltaksløshet, treghet i bevegelser, manglende toleranse for kulde (fryser lett), muskelsmerter, leddsmerter, økt søvnbehov, vektøkning (sjelden høyere enn 2-3 kg), forstoppelse, svimmelhet, prikkinger i huden (særlig i hender), kraftigere menstruasjonsblødning, håravfall, uklar stemme.

se forøvrig http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-nering/skjoldkjertelsykdommer/lavt-stoffskifte-hypotyreose-1136.html

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Unnskylder for sent svar (4 år) haha.

Ok, norske fagnivået for vidregående skole er ekstremt lavt og kjedelig derfor vil du alltid føle trøtthet ved læring i skolen. Grunnen til at du sover så lite er fordi du spiller data, data gjør deg mindre trøtt pågrunn av lyset reflektert av skjermen. Grunnen til at du spiller data er at du er høyt intellegent og høyt intellegente personer bruker som regel å tilbringe mye tid på dataen fordi jevnaldrene vil se på de som sære. De vil derfor etter en stund ende opp slik.

For å bli mindre trøtt slutt å spill data 1-2 timer før du legger deg, heller les en bok eller lignende, mediter eller kafaen.

Sources: megselv etter oppbygget informasjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...