sneipen92 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Heisann, er det noen som har studert, eller studerer her? Jeg lurer på hvordan sivilingeniør linjene er der iforhold til de på ntnu. Jeg er ute etter linjer som: Fysik og nanoteknologi og Elektroteknologi Men jeg finner ikke noen oversikt over opptakskrav o.l. Noen som veit hvordan karakterer jeg må ha ut vgs for å komme inn? I tillegg står det at man må ha Kjemi nivå B, hva tilsvarer dette? Jeg har nemlig kun hatt kjemi i vg1 (Naturfag). Altså ikke kjemi 1 eller kjemi 2. Jeg lot være å velge disse fagene da man ikke måtte ha dem for å komme inn på sivilingiør studiene på ntnu. Takker for svar Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 De er etter det jeg har forstått ganske like som på NTNU, definitiv tekniske. Når det gjelder karakterer så antar jeg at du må ha 4 i snitt, du burde ihvertfall, men jeg vet at det er få som søker realfag i Danmark og at på enkelte linjer kommer alle inn. Du MÅ ha kjemi 1 på VGS, matte og fysikk også. De to linjene du brukte som eksempel er veldig veldig matte, fysikk tunge. Men jeg vet ikke eksplisitt hva kjemi B betyr. Er du seriøs om å søke dit så sender du en mail til opptakskontoret først, så får du svar på spørsmålene dine. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Takk for svar, jeg bare vurderer mulighetene mine. Og jeg er fristet av noen år i Danmark med billig øl, billig røyk og billig snus. 4 snitt var jo veldig lavt, ut VG2 hadde jeg 5,0 og regner med at det blir ca 4,9 ut VG3 hvis jeg klarer meg på eksamene. Synd at jeg ikke har Kjemi 1, men skal sende en mail. Har Fysikk 2 og Matte R2 så det er ikke noe problem Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Matte på A nivå tilsvarer 3mx, fysikk på A nivå tilsvaerer 3fy, matte på B nivå tilsvarer 2mx osv. Kjemi tilsvarer vel den kjemien du har i VG2/VK1. DTU er etter hva jeg har hørt et veldig bra universitet. Jeg tenkte selv å søke meg inn der, men endte opp med en annen skole i Danmark. Brodern har tatt utdannelsen sin der, og han snakker kun varmt om stedet. Må nok skuffe deg, men snus får du ikke kjøpt i det vanlige supermarkedet. Har kun hørt om enkelte steder i KBH hvor man kan få tak i det, hvis man har de rette kontaktene. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Ok, takk skal sende en mail dit og spørre ang at jeg mangler Kjemi 1. Sykt kjipt at studieveilederen her på skolen nektet meg å bytte til KJemi 1 fordi jeg sa fra 2-3 dager for seint. jævla fisse. Men jeg lurer også litt på beliggenheten, på internettsiden www.dtu.dk står det at universitetet ligger litt rundt omkring litt i Køben og litt andre steder. Universitetets hovedopgaver udføres af p.t. 18 institutter og et nationalt laboratorium, på campus i Lyngby nord for København, men også på en række andre lokaliteter i København, samt på Sjælland og i Jylland Hvor ligger realfags-delen? Altså den med fysikk, kjemi og matematikk? Men jeg mener å ha lest et sted at sivilingeniør utdannelsen i Danmark var mer annerkjent enn den på NTNU, men husker ikke hvor og finner ikke igjen stedet jeg leste det. Og jeg lurte på om det var utdannelsen på DTU som var bedre Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Det må du nesten spørre dem om, men vil tro de fleste holder til i Lyngby, som ligger et lite steinkast fra København. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Ok, takk skal sende en mail dit og spørre ang at jeg mangler Kjemi 1. Sykt kjipt at studieveilederen her på skolen nektet meg å bytte til KJemi 1 fordi jeg sa fra 2-3 dager for seint. jævla fisse. Men jeg lurer også litt på beliggenheten, på internettsiden www.dtu.dk står det at universitetet ligger litt rundt omkring litt i Køben og litt andre steder. Universitetets hovedopgaver udføres af p.t. 18 institutter og et nationalt laboratorium, på campus i Lyngby nord for København, men også på en række andre lokaliteter i København, samt på Sjælland og i Jylland Hvor ligger realfags-delen? Altså den med fysikk, kjemi og matematikk? Men jeg mener å ha lest et sted at sivilingeniør utdannelsen i Danmark var mer annerkjent enn den på NTNU, men husker ikke hvor og finner ikke igjen stedet jeg leste det. Og jeg lurte på om det var utdannelsen på DTU som var bedre Bare å sjekke rankinglistene, mao JA de er mye mer annerkjent. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Takk for svar. Planen min er: Ta Bachelorgrad i Elektroteknologi på DTU så 2-årig Mastergrad i Teknisk Kybernetikk på NTNU For å kunne ta 2-årig mastergrad i Kybernetikk så må du ha en bachelor i elektronikk, så har sendt en mail til ntnu og spurt om utdannelsen på dtu også gjelder. Bachelorgradene på DTU foregår på Dansk. Tror dere dette kommer til å bli et stort problem eller kommer jeg til å venne meg kjapt til snøvlinga de kaller et språk? Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Takk for svar. Planen min er: Ta Bachelorgrad i Elektroteknologi på DTU så 2-årig Mastergrad i Teknisk Kybernetikk på NTNU For å kunne ta 2-årig mastergrad i Kybernetikk så må du ha en bachelor i elektronikk, så har sendt en mail til ntnu og spurt om utdannelsen på dtu også gjelder. Bachelorgradene på DTU foregår på Dansk. Tror dere dette kommer til å bli et stort problem eller kommer jeg til å venne meg kjapt til snøvlinga de kaller et språk? Noen som har noe å tilføye? Noen tips? erfaringer? Eller formeninger om dette er et smart move? Vil jeg da ha en "mer annerkjent" utdannelse enn en som har tatt 5årig master i kybernetikk på ntnu? (Litt dumt spørsmål om status osv, men bare lurer? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Kommer helt ann på hvordan ditt forhold til dansk er. Jeg har vokst opp med dansk i hjemmet, så jeg hadde ingen problemer med å forstå/konversere med dansker. Om du aldri har vært i Danmark, og kun har hørt dansk på Ut i vår hage, så kan det være at du har et lite problem. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Jeg var på Roskilde i sommer, og skal innrømme at jeg pratet engelsk med mange av de danske. Men det kom seg veldig etterhvert, og når jeg drakk, med andre ord hele tiden, så pratet jeg faktisk selv noe som kan minne om dansk hehe. Men etter et par uker med danske tv, nye danske venner, danske ditt og dansk datt. DA må jo det jo begynne å gå seg til eller? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Nå kan du jo ikke være konstant full der nede, men det er vel noe som går seg til. Jeg snakket ikke 100% dansk etter et år der nede, men det har nok noe med at jeg ikke helt gadd å gjøre en innsats. Gikk i klasse med en norsk jente som heller ikke snakket særlig godt dansk, noen ganger tok det litt lengre tid å forklare ting eller få folk til å forstå hva man sier. Litt av grunnen til at jeg flyttet hjem, var at jeg syns det var kjipt at man ikke kunne delta i ganske aktive diskusjoner o.l, da de ikke forstod 1cm når man ble litt opphisset eller skulle snakker fort Noen dansker har veldig vanskelig å forstå norsk og svensk, mens andre har litt lettere ved det. Det er ikke værre enn at du prøver det, funker det ikke så kan du jo alltids flytte hjem igjen, evt finne et annet land og studere i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå