protoneedhelp Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har hørt at diesel biler bråker mye. Bråker også de nye bilene? f.eks toyota rav4 2007+ ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Prøv en, spørsmålet er vanskelig og svare på i og med hva som er akseptabelt for den enkelte varierer, kjører du en RR Phantom til vanlig vil du nok synes den er helt uutholdelig. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Ja, nye dieselbiler bråker også. Hører folk skryter så mye over disse dieselbilene sine, men jeg hører fortsatt denne typiske lyden som er ganske plagsom. Likevel er det blitt mye bedre. Har kjørt en BMW 320d 99-modell, og en BMW 318d 2008-modell. Forskjellen er enorm, den gamle var veldig traktoraktig, mens den nye var silkemyk. Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Audi A4 B8 2.0 diesel bråker mer enn bensin 1.8 på tomgang, men det er omvendt under kjøring. Husker å lese det på en anmeldelse av bilen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Det kan jeg aldri forestille meg. TFSI motorene er silkemyke i lyden i forhold til dieselen. At det er common rail har ikke noe å si. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Det stemmer faktisk. Her er støymålinger på Audi A4 med 1,8 TFSI med 160 hester og 2,0 TDI med 143 hester. Bensin vs. diesel. STØY TOMGANG, dBA: 45,2 - 49,6 STØY 50 KM/T, dBA: 63,3 - 63,2 STØY 80 KM/T, dBA: 67,8 - 66,2 STØY 100 KM/T, dBA: 68,7 - 68,0 Hele testen av disse bilene, kan du lese her: http://www.klikk.no/motor/bil/article449602.ece EDIT: Dette varierer jo selvsagt med motor- og biltype. På en annen bil, kunne man fort ha fått motsatt resultat. Sitter ikke med nok tall foran meg akkurat nå til å kunne sjekke flere biler. Det skal også sies at det her er snakk om lydtrykk. Det betyr at diesellyden kan oppleves som mer sjenerende, selv om den har et lavere lydtrykk. Endret 12. oktober 2010 av Tee-Zee Lenke til kommentar
Castman Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Min 09/09 hilux bråker ganske mye når turboen kicker inn(ved akselerasjon). Ganske lik en traktor egentlig. Raven har nok litt bedre demping, men bærer stor preg av diesel støyen ja.. Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Dieselstøy er alltid tilstede, men etter min mening er det ikke lenger sjenerende.. Man hører uansett motorstøy, og nå hører man ofte turboene som spooler opp istedenfor selve motoren mesteparten av tiden uansett.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det stemmer faktisk. Her er støymålinger på Audi A4 med 1,8 TFSI med 160 hester og 2,0 TDI med 143 hester. Bensin vs. diesel. STØY TOMGANG, dBA: 45,2 - 49,6 STØY 50 KM/T, dBA: 63,3 - 63,2 STØY 80 KM/T, dBA: 67,8 - 66,2 STØY 100 KM/T, dBA: 68,7 - 68,0 Hele testen av disse bilene, kan du lese her: http://www.klikk.no/...ticle449602.ece EDIT: Dette varierer jo selvsagt med motor- og biltype. På en annen bil, kunne man fort ha fått motsatt resultat. Sitter ikke med nok tall foran meg akkurat nå til å kunne sjekke flere biler. Det skal også sies at det her er snakk om lydtrykk. Det betyr at diesellyden kan oppleves som mer sjenerende, selv om den har et lavere lydtrykk. Den viktigste forskjellen er jo på tomgang. 45,2 på bensin mot 49.6 på diesel, det er en enorm forskjell. Spesielt hvis man vet hvordan den logaritmiske skalaen for db fungerer. En økning på 3 db vil oppleves som en dobling av lydstyrken. I dette tilfellet er det en økning på 4.4 db, det merkes for å si det sånn. Støyen i fart er mer marginal forskjell på, dette merkes nok ikke så mye. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Forskjellene er ikke store, nei. Poenget var at forskjellene er der. Det er da ingen som har kranglet på at diesebilen bråker mer på tomgang, men de fleste bruker bilen til å kjøre med - ikke til å stå på tomgang på en bensinstasjon. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Spørs hva man bruker bilen til da vet du. I min omgangskrets er det ganske vanlig å farte litt rundt i helgene, og da blir det naturligvis noen timer på tomgang, og for å skaffe strøm til blant annet anlegg, samt at man ikke skal fryse i hjel, står bilen og går på tomgang. Kall det gjerne en fest på hjul. Er vel knapt folk som kjøper bensinbiler lenger, alle snakker jo om hvor voldsomt bra diesel er, og hvor mye penger de sparer på dette. Forskjellen i forbruk er ikke avskrekkende når man ser det i den store sammenhengen, kanskje 0.2 liter per mil i de nevnte bilene det snakkes om her. Bensin gir en mer "lax" kjørekomfort, uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Men en vesentlig grunn til det er nok fravær av vibrasjoner og støy fra motor. Snakket med en taxisjåfør for et par uker siden. Han skrøyt av alle bilene sine. Hadde blant annet Q7 3.0 tdi, XC60 d5, merce w212 220cdi. ALDRI noensinne skulle han eller noen i hans familie ha bil med bensinmotor. Snakk om å være trangsynt, han går hvertfall glipp av mange fine motorer med den konklusjonen. Men enkelte er jo bare sånn, det de selv eier og har valgt er rett og slett det beste, og noe annet kan ikke måle seg. Kanskje det er dette som er typisk norsk? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Personlig liker jeg bensinmotorer bedre. Det handler om kraftutvikling og vibrasjoner. Jeg er spesielt glad i bensinmotorer med turbo. Hvis jeg har valget mellom en toliters bensinmotor uten turbo, og en moderne dieselmotor, så velger jeg diesel. Ene og alene fordi en selvpustende motor har rundt regnet tre Nm. Moderne dieselmotorer kan ikke sammenlignes med de som fantes for bare fem-ti år siden. De har blitt mye bedre. Det skal også sies at når det er snakk om seksere, så er de mye mer behagelige enn de vibrasjonsutsatte firerne. Jeg ville bare vise deg at Zonked snakket sant, jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå