Gå til innhold

Big Bang, relativitetsteori og kvantemekanikk er ad hoc

A_R_I

51 stemmer

1. 1. Er relativitetsteori og kvantemekanikk humbug?

• Ja
      3
    • Relativitetsteori men ikke kvantemekanikk
      0
    • Kvantemekanikk men ikke relativitetsteori
      0
    • Nei
      46
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Tiden går f.eks ca 45 µs per døgn saktere nede på bakken enn i den høyden der satelittene i GPS-systemet ferdes.

Waaaait a minute, that can't be right, can it?

Jeg er med på at klokker kan gå senere og at metermål kan krympe, men at selve tiden og rommet skal bøyes er meget tvilsom. Dette er en helt unødvendig rasjonalisering som kompliserer ting og gjør fysikken ufysisk. Det logiske er at rom og tid er absolutt og at den fysiske årsaken til bøyning av lyset og at klokker går senere i gravitasjonsfelt er en eterlignende substans.

Misforstå meg rett, jeg vet at matematikken er korrekt og verifisert empirisk opp og ned og i mente. Det jeg er skeptisk til er Einsteins fysiske tolkning av teorien, nemlig ideen om et bøyelig tidrom. Dette er jeg uhyre skeptisk til for det henger ikke på greip.

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man argumenterer ikke for common sense. Common sense er aksiomatisk.

Hvis du vil argumentere mot sunn fornuft, så lykke til!

Hvordan i alle dager kan du si det? Se rundt deg, folk har forskjellig syn på alt. Det du kaller sunn fornuft er et resultat av din oppvekst og din natur. For alt du vet kan det henne at dit sinn er svakt og oppfatter verden feil. Hvorfor er det ikke mulig at det du mener er rett er feil? Bare fordi du tror noe så betyr det ikke at det er rett.

Lenke til kommentar

Typisk relativister! Hvor ofte har jeg ikke hørt at sikker viten ikke finnes? At objektiv kunnskap er en umulighet? At alt er subjektivt? Vel, hvis alt er subjektivt og det ikke finnes en metode for å oppnå kunnskap betyr det at vi kun har muligheten til å lytte til følelsene våre, "intuisjonen" vår. Budskapet er altså: "Ikke tenk. Ignorer dine egne rasjonelle vurderinger. Ikke abstraher. Ikke vær logisk. Ikke vær prinsipiell. Det fungerer ikke i praksis. Du tar feil. La deg styre av følelsene dine".

Lenke til kommentar

Typisk relativister! Hvor ofte har jeg ikke hørt at sikker viten ikke finnes? At objektiv kunnskap er en umulighet? At alt er subjektivt? Vel, hvis alt er subjektivt og det ikke finnes en metode for å oppnå kunnskap betyr det at vi kun har muligheten til å lytte til følelsene våre, "intuisjonen" vår. Budskapet er altså: "Ikke tenk. Ignorer dine egne rasjonelle vurderinger. Ikke abstraher. Ikke vær logisk. Ikke vær prinsipiell. Det fungerer ikke i praksis. Du tar feil. La deg styre av følelsene dine".

Neineinei!

Jeg bare spør deg hvordan du kan være så sikker i din sak, er det ikke rom for å innrømme at det er mulig at du tar feil?

Lenke til kommentar

er det ikke rom for å innrømme at det er mulig at du tar feil?

Jovisst, les hva jeg skriver! Dog ser jeg det som svært usannsynlig, da det strider mot sunn fornuft:

There are two possibilities:

1) common sense is wrong

2) the basic premise of your reasoning is crap

You don't know which of these two possibilities turn out to be correct, but in 90% of the cases common sense wins out, and you should therefore have deep respect for it and consider that your claim needs to be really, really scrutinized before you can conclude that common sense is wrong, and your non-intuitive conclusion is correct.

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar
Tiden går f.eks ca 45 µs per døgn saktere nede på bakken enn i den høyden der satelittene i GPS-systemet ferdes.

Jeg er med på at klokker kan gå senere og at metermål kan krympe, men at selve tiden og rommet skal bøyes er meget tvilsom. Dette er en helt unødvendig rasjonalisering som kompliserer ting og gjør fysikken ufysisk. Det logiske er at rom og tid er absolutt og at den fysiske årsaken til bøyning av lyset og at klokker går senere i gravitasjonsfelt er en eterlignende substans.

Misforstå meg rett, jeg vet at matematikken er korrekt og verifisert empirisk opp og ned og i mente. Det jeg er skeptisk til er Einsteins fysiske tolkning av teorien, nemlig ideen om et bøyelig tidrom. Dette er jeg uhyre skeptisk til for det henger ikke på greip.

GPS fungerer fordi man har brukt Einsteins matematiske ligninger for krummet romtid i gravitasjonsfelt. Som sagt ville feilvisningen per døgn vært ca 1 mil hvis man ikke hadde gjort det.

Denne "eteren" som du synes er en logisk forklaring, kan jeg få spørre hvilket atomnummer i det periodiske systemet denne "eteren" er? For jeg går ut fra at du mener det er et slags grunnstoff som finnes ute i verdensrommet og som får klokker til å gå litt fortere der ute, lys til å bli rødforskøvet og lys til å bli avbøyd rundt tunge objekter?

Apropos rødforskyvning, som du mener kun kommer av økt avstand, ikke bevegelse bort fra oss, hvordan forklarer du blåforskyvning for f.eks Melkeveiens nabogallakse Andromeda. Er dette et tegn på bevegelse, eller mener du at det mellom Melkeveien og Andomeda er en slags "anti-eter" som forklarer blåforskyvning?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Angående GPS: Hvordan beregner du posisjonen til et punkt dersom samtidigheten er relativ og varierer mellom observasjonspunktene? Det er meget problematisk. GPS-systemene gjør simpelthen en lorentziansk justering og antar at tid og rom er absolutte, det vil si at samtidighet eksisterer. Dette fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Angående GPS: Hvordan beregner du posisjonen til et punkt dersom samtidigheten er relativ og varierer mellom observasjonspunktene? Det er meget problematisk. GPS-systemene gjør simpelthen en lorentziansk justering og antar at tid og rom er absolutte, det vil si at samtidighet eksisterer. Dette fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Denne "eteren" som du synes er en logisk forklaring, kan jeg få spørre hvilket atomnummer i det periodiske systemet denne "eteren" er?

Det er irrelevant. Du gjør den klassiske tankefeilen å erklære at dersom man ikke har et 100% nøyaktig beskrevet alternativ til status quo, så er man ikke kvalifisert til å kritisere status quo.

Dette er nøyaktig den samme strategien motstanderne av patenter bruker. "Nøyaktig hvor skal grensen gå for hva som skal kunne patenteres?", spør de, som om det forandrer på prinsippet om at man eier det man skaper, enten det er fysiske objekter eller informasjon!

Sagt på en annen måte: Man må være veldig intelligent for å utlede nøyaktig hvordan patentordningen bør være, men det kreves ikke mye for å forstå at å forkaste alt som heter patenter er feil vei å gå.

Det samme gjelder relativitetsteorien: Man må være veldig intelligent for å finne ut nøyaktig hva eteren består av og hvilken natur den har, men det krever ikke mye for å forstå at alternativet til lorenziansk relativitetsteori - at tidrommet bøyes - er helt absurd.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert; og det er at du ikke har noen som helst forståelse av hva som er logisk og sunn fornuft. Sunn fornuft sier at du tar helt feil:

- Hvorfor er det tvilsomt at rommet krummes, og hvorfor er det tvilsomt at tiden går saktere (LES: bruk riktig definisjon av tid).

- Denne forklaringen er ikke unødvendig, og ufysisk. Tvert imot er den essensiell for å forklare de observasjonene man gjør, og den beskriver noe grunnleggende fysisk om universet. Dette står til kontrast til din eter-modell: Eter-modellen er ikke forklaringsdyktig, da den ikke kan beskrive hvorfor eteren er tettere rundt legemer som beveger seg raskere, og den kan ikke forklare hvofor eteren oppstår eller er der. Dette har jeg konfrontert deg med i en annen tråd, men du løp bort med halen mellom bena. Stusselig.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det du egentlig sier er at du ikke regner deg selv som intelligent nok til å gi et svar på hva "eter" er for noe.

Det stemmer. Såpass ydmyk er jeg, i motsetning til superdupermenneskene, som tror de er intelligente nok til å gi et svar på hva "utvidelse av tidrommet" er for noe.

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...