Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Brev til norges ungdom


Anbefalte innlegg

Til Ola:

Du ser det ikke nå men er de færreste som gir "slemme blikk" på gata.. Faktisk så har folk flest nok med seg selv i hverdagen til å gå rundt å tenke på folk som deg som de ikke kjenner, eller ha noe spesiell mening om deg (og meg, og alle andre randoms man møter på gata)

 

Det virker som du føler du har sett noe som få andre har, en slags dyster underliggende sannhet om menneskerelasjoner. Men sannheten er at mye av hvordan verden "er" handler om hvordan du opplever og ser verden selv.

Det er haugevis av ting man kan kritisere om samfunnet og andre.. Du rører såvidt på noen av dem i posten din, men desverre så blir det altfor lite spesifikt og altfor emosjonelt ladet til å bli noen analyse av situasjonen.

Du snakker om distansering fra andre, om førsteinntrykk basert på utseende, isolasjon, interne verdener, selvmord og depresjon, men du tar det aldri til det neste steget.

 

Spør deg selv ting slik som hvor mange føler seg distansert? Hvorfor føler de seg isolert? Hvor mye teller førsteinntrykk og utseende? Hvor mange prosent av befolkningen tenker for mye op utseende til andre? Er vi isolert fra hverandre? De som ikke er isolert hva slags hverdag har de? Hva slags oppvekst? Hvordan kan man putte alt dette i systemer som faktisk forteller noe? etc..

 

Forresten du sier at du får stygge blikk på gata hele tiden, mens du selv ser på dem som kjøtthuer. Da hjelper du jo ikke akkurat situasjonen for du er akkurat som dem.

Men mest sannsynlig har de ikke tenkt en eneste vond tanke om deg da de gikk forbi deg.. Du skal føle deg ganske heldig egentlig hvis folk på gata du ikke kjenner faktisk tenker på deg mer enn i 5 sekunder. Folk flest henger seg sjeldent opp i slikt..

 

 

kunne ikke blitt mer enig enn dette :) +1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm

 

Siden han skrev "hilsen hypokritt" tolker jeg hele greia småironisk, som om han gjør narr av folk som faktisk tenker sånn som han i brevet.

 

Dvs han mener de er kortsiktige som tenker at andre har meningsløse liv og er tanketomme, mens egentlig er det de selv som er det minst like mye.

 

:!:

Lenke til kommentar
Gjest _target_

Et lite utvalg fra utlendinger,

"Been living in Norway for 9 years but the time has come to move on. Why? Incredible boredom!! It must be the most boring country in the world - by far!!

 

And standards are falling quickly. prices are so inflated that it is unbelievable. The people are often rude and arrogant. They talk about themselves and money - along with anything reagrding Norway. They don't say please. They ignore queues and they make up prices for services i.e to rip you off. They couldn't give a hoot about tourists. They have no sense of humour and they effectively work half a day. Can't get anything official done because all Govt. workers are home by 3pm.

 

Just come to Norway if you want to die of boredom. I thought the idea of a 'cleaner' and healthier lifestyle would appeal... andf maybe it would if it was out of Norway. The price to have nice scenrery is far too high here because the people, their attitudes and their arrogance (and arguably, their ignornace) is not worth the sacrifice. Selling up at the moment and I can't wait to leave. Awful place."

 

"My point is, norway is just not my type. People enjoy the company of their own self. THey don't even greet you"

 

"Norwegians are often very patriotic and very proud of their country. It is not uncommon for a Norwegian to ask a foreigner for his or her opinion of Norway as a first question. This is in large due to Norway being a fairly small country, unknown to many foreigners. It is often best to be positive, as many Norwegians are likely to be offended by negative views of their country and thus get defensive."

 

I have to say that I agree with Tat I'm afraid. I've been here in Bergen for several years and I'm about to relocate to Scotland. In my years here I've made very few Norwegian friends, but lots of 'foreign' friends, and I'm not a Little Englander. I have friends from all over the world but have to say that Norwegians are generally the most difficult to get to know. Having said that, I do have a few good Norwegian friends, but strangely enough they have lived abroad and so perhaps aren't so narrow minded.

 

"Everything's so expensive, and the higher wages don't compensate for this. The health service should be world class considering you have to pay 20 pounds every time you visit the doctor, but I've experienced better in our 'terrible' British health service. And no one moans about anything! That's maybe why services are not good here."

 

"I'm from the UK, and have lived in Abu Dhabi. I have to say, Norwegians are the most ignorant, rude horrible people!!!

No conversation, no smiles, no 'thank you', shutting doors on you, pushing the older person out of the way, walking in to u, no respect for anyone - look after no.1 I absolutely hate them at the moment.

Have been here since Feb 08, I would love to move to a country where the locals are friendly.

Taxes are stupidly expensive esp for the docs - everyone says how great the health care system is, what crap!!!

Sorry, am so frustrated with this country!!"

 

"I so agree with you, I moved to Norway 4 years ago when blinded by love, it has been the biggest regret that I have ever made.

Learning the language has been so difficult, I have so miserable and depressed, norwegians are rude, miserable and arrogant. They are two faced, very nice to your face but will stab you in the back once you do something that they don't like."

 

"I'm sorry to have to agree with the negative input. My husband's job takes us all over the world and I have lived in many countries. Norway is the first place where I have found myself counting the days till we leave. We have been here 1 year with our children and dog. Importing your pet to Norway has many rules and restrictions, contact your embassy for details. We didn't have a problem finding rental accomodation with our dog. I find people to be cold and unfriendly for the most part (there are exceptions though). Rudeness is the norm!I'm convinced storekeepers and employees go out of their way to be UNhelpful, I'm sure they took a course in 'How To Ensure Your Client Buys Nothing And Never Comes Back' . Winters are hellishly depressing and unending, Norway is culturally impaired... I could go on but you get the picture"

 

Så vi er ikke så unike....

Lenke til kommentar

Hm

 

Siden han skrev "hilsen hypokritt" tolker jeg hele greia småironisk, som om han gjør narr av folk som faktisk tenker sånn som han i brevet.

 

Dvs han mener de er kortsiktige som tenker at andre har meningsløse liv og er tanketomme, mens egentlig er det de selv som er det minst like mye.

 

:!:

hehehe kansje det...

man blir jo som man omgås :thumbup:

 

nei, skal man ha en mening i livet og en grunn til å ville leve så er Norge ikke det riktige stedet gett

så det blir jo feil å skjelle ut andre, men skrev jo hilsen hypokritt;) det var vel i bunn og grunn et forsøk på å få noen reaksjoner, og det fikk jeg jo.. så OLA NORDMANN takker for seg! på gjensyn..

Lenke til kommentar

Et lite utvalg fra utlendinger,

"Been living in Norway for 9 years but the time has come to move on. Why? Incredible boredom!! It must be the most boring country in the world - by far!!

 

And standards are falling quickly. prices are so inflated that it is unbelievable. The people are often rude and arrogant. They talk about themselves and money - along with anything reagrding Norway. They don't say please. They ignore queues and they make up prices for services i.e to rip you off. They couldn't give a hoot about tourists. They have no sense of humour and they effectively work half a day. Can't get anything official done because all Govt. workers are home by 3pm.

 

Just come to Norway if you want to die of boredom. I thought the idea of a 'cleaner' and healthier lifestyle would appeal... andf maybe it would if it was out of Norway. The price to have nice scenrery is far too high here because the people, their attitudes and their arrogance (and arguably, their ignornace) is not worth the sacrifice. Selling up at the moment and I can't wait to leave. Awful place."

 

"My point is, norway is just not my type. People enjoy the company of their own self. THey don't even greet you"

 

"Norwegians are often very patriotic and very proud of their country. It is not uncommon for a Norwegian to ask a foreigner for his or her opinion of Norway as a first question. This is in large due to Norway being a fairly small country, unknown to many foreigners. It is often best to be positive, as many Norwegians are likely to be offended by negative views of their country and thus get defensive."

 

I have to say that I agree with Tat I'm afraid. I've been here in Bergen for several years and I'm about to relocate to Scotland. In my years here I've made very few Norwegian friends, but lots of 'foreign' friends, and I'm not a Little Englander. I have friends from all over the world but have to say that Norwegians are generally the most difficult to get to know. Having said that, I do have a few good Norwegian friends, but strangely enough they have lived abroad and so perhaps aren't so narrow minded.

 

"Everything's so expensive, and the higher wages don't compensate for this. The health service should be world class considering you have to pay 20 pounds every time you visit the doctor, but I've experienced better in our 'terrible' British health service. And no one moans about anything! That's maybe why services are not good here."

 

"I'm from the UK, and have lived in Abu Dhabi. I have to say, Norwegians are the most ignorant, rude horrible people!!!

No conversation, no smiles, no 'thank you', shutting doors on you, pushing the older person out of the way, walking in to u, no respect for anyone - look after no.1 I absolutely hate them at the moment.

Have been here since Feb 08, I would love to move to a country where the locals are friendly.

Taxes are stupidly expensive esp for the docs - everyone says how great the health care system is, what crap!!!

Sorry, am so frustrated with this country!!"

 

"I so agree with you, I moved to Norway 4 years ago when blinded by love, it has been the biggest regret that I have ever made.

Learning the language has been so difficult, I have so miserable and depressed, norwegians are rude, miserable and arrogant. They are two faced, very nice to your face but will stab you in the back once you do something that they don't like."

 

"I'm sorry to have to agree with the negative input. My husband's job takes us all over the world and I have lived in many countries. Norway is the first place where I have found myself counting the days till we leave. We have been here 1 year with our children and dog. Importing your pet to Norway has many rules and restrictions, contact your embassy for details. We didn't have a problem finding rental accomodation with our dog. I find people to be cold and unfriendly for the most part (there are exceptions though). Rudeness is the norm!I'm convinced storekeepers and employees go out of their way to be UNhelpful, I'm sure they took a course in 'How To Ensure Your Client Buys Nothing And Never Comes Back' . Winters are hellishly depressing and unending, Norway is culturally impaired... I could go on but you get the picture"

 

Så vi er ikke så unike....

 

ja der kan du se, er det rart man blir gæærn.. alt fokuset er jo på karriere og penger.. noe som forsåvidt er bra det, men å bare fokusere på det blir man en idiot av... faen få inn en inflasjon.. bare rør opp hele systemet så alt står på huet.. eller bare flytte..... som menneske er jeg ekstremt opptatt å gjøre ting rett, jeg klarer ikke å bare å sitte å se på hva det systemet her gjør med folk.. klarer ikke ignorerer det, da blir jeg en idiot selv.. noe som jeg er innimellom, og det er NO FUN, for anyone... det hele er en endeløs ond sirkel

Lenke til kommentar

Ang at vi er frekke fordi vi ikke sier please er vel strengt tatt en kulturforskjell, og jeg vil ikke påstå at en sliten ungdom i kassa på rema hadde vært mer høfflig om han hadde slengt på en sliten værsåsnill på alt han spurte, tvert i mot høres det ofte mer frekt ut.

 

(Dette gjelder også i usa, men der gjelder tydeligvis bare hva man sier, ikke hvordan)

 

I flere andre land gjør man det annerledes i norge, man bemøter alle med falsk høfflighet og påmalte smil, noe jeg personlig syns er mer ubehagelig enn et ærlig blikk som ikke bryr seg.

 

Men er til stor del enig, bare syns at det er overdrevent, det er masse turister som er råfornøyde med å ha vært i norge, og man kan sikkert finne mange gode tilbakemeldinger om man leser litt.

 

Selv er jeg svensk, og må si at svensker er langt mer service-innstillte av natur enn nordmenn, men det betyr ikke at alle her er hyggelige heller. Som alle andre steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det at siden folk bor så spredt i forhold til befolkningsantall og landets areal, pluss lang vintertid, så er det en tendens til at folk danner mindre og mere isolerte kretser. Det fører til langt mindre intriger, mord og gir generelt en døsil og mere chill stemning blant befolkningen. Øker temperaturen og tetthet, som vi ser tendenser av i tykkeste oslo ved innledningen av sommertid, ja, så øker også intra relatære komplikasjoner. See no evil, hear no evil. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang at vi er frekke fordi vi ikke sier please er vel strengt tatt en kulturforskjell, og jeg vil ikke påstå at en sliten ungdom i kassa på rema hadde vært mer høfflig om han hadde slengt på en sliten værsåsnill på alt han spurte, tvert i mot høres det ofte mer frekt ut.

 

(Dette gjelder også i usa, men der gjelder tydeligvis bare hva man sier, ikke hvordan)

 

I flere andre land gjør man det annerledes i norge, man bemøter alle med falsk høfflighet og påmalte smil, noe jeg personlig syns er mer ubehagelig enn et ærlig blikk som ikke bryr seg.

 

Jea henger med på den.

Vi hadde en butikk i nabolaget en stund som var drevet av utlendinger (vet ikke hvilket land) og de 3 personene som jobbet der inkludert den eldre sjefen sa ALLTID "hvordan går det idag? Har du en fin dag? Velkommen!" og kunne spørre opptil 3 ganger om alt gikk bra i en 3 minutters tidsperiode, alt med det jeg vil kalle falske smil..

Hvis det er dette folk kan være vant til fra forskjellige land så er det ikke noe rart at de reagerer på norske butikker..

Det blir bare tull i mine øyne.. Jeg er ikke interessert i å "leke" interessert.. "Get your shit and get out" er bedre. Hva får man egentlig ut av alt skal fære så falskt positivt?

 

Uansett så finnes de i alle land, folk som ikke er hyper-positive eller hva man skal kalle det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På mange måter vil jeg si at vår kultur er preget av mer effektivitet, mer strømlinjeformet på mange måter. Etter hva jeg har hørt vises dette også i programmering (relevant for meg siden det er det jeg studerer). Mange amerikanske og britiske selskaper som synes at skandinavisk kode er veldig kort, konsis og no-bullshit effektivitet.

 

Det kanskje bare er vår natur mer enn frekkhet.

 

Ikke at vi ser sint på andre, men at vi ikke overdøver hverandre med høfflighetsfraser. Når vi sier høfflighetsfraser er det et unntak fra det vanlige, og blir med en gang mer genuint, mer høfflig, enn om vi skulle sagt det til alle.

Lenke til kommentar

Så vi er ikke så unike....

Du prøver her å si hva? At andre land er veldig like oss? Shitty, med andre ord, i følge posten din?

 

Men neida, trenger ikke fokusere på den delen selv om jeg synes den var litt merkelig. I resten av posten din finner du noen meninger jeg i stor grad er enig med men jeg føler den blander veldig veldig mange momenter inn i en suppe som blir litt vanskelig å får noe ut av.

 

En ting jeg er litt enig med er at det er nærmest umulig å bli venner med folk i fra Kongeriket Norge. I noen land er det lett å få seg overfladiske venner, og noe vanskeligere å virkelig lære seg de å kjenne, i andre er det omvendt, men i Norge føler jeg begge til tider kan føles som en byrde, og da særlig den delen med å "bryte isen". Ikke at det har stoppa meg.

 

Hva gjelder "please" så er jeg enig med det noen har sagt over her, at det er en kulturforskjell folk skal gi faen i å bry seg om. Hvis ikke jeg ønsker deg en god dag så gidder jeg heller ikke si det til deg med et så falskt glis at det kunne knust speil. Nå skal det sies at jeg ofte ønsker folk en god dag, eller ønsker de lykke til, men det er oppriktig meningen min. Og som regel er butikkansatte og andre mye raskere til å dra fram smilet og gla'stemmen hvis man selv yter det samme.

 

Hva gjelder "helse-norge" er jeg til dels enig men det blir litt off-topic med tanke på hvilket sub-forum vi befinner oss i.

 

Ellers er det noen gode og mindre gode poenger der men jeg tror ikke vi skal ta det for tungt. Haters gonna og alt. Norge kan være et herlig land men det er som alltid noen ulemper som man bare må finne seg i, eller flytte. Ettersom posten din inneholder tonnevis av folk som har flytta til Norge så ser jeg vel ikke på det som en umulighet at de kan flytte tilbake igjen, så får de som faktisk trives bli. :)

Lenke til kommentar

Folk har sterke meninger ser jeg. Til deg Ole Nordmann; Du har ikke vurdert å se positivt på livet og alt det gir mens det spirer og gror? Det er klart at det er noen negative faktorer i livet, det opplever alle på mange forskjellige måter. Skal man gå rundt å tenke så negativ som du gjør blir man jo bare deprimert. Blir man deprimert gidder man i hvertfall ikke gjøre noe progresivt med livet og da møter man veggen. Når du har møtt veggen slik det kan virke ut i fra din tekst at du har så er det bare en vei, og det er oppover.

 

Motbakker er noe vi møter hele tiden i livet og det er å bestige disse vi får glede av. Det at du opplever at alle ser ned på deg har vel som flere sier noe med din mangel på respekt for dine med mennesker. Jeg har aldri opplevd annet enn å bli møtt med smil dersom jeg smiler til noen andre på gaten jeg ikke kjenner. Folk får en positiv opplevelse selv på en negativ dag om man smiler til dem av vennlighet.

 

Håper at du tar til deg dette med smil og at du prøver det, for da vil du oppleve noe helt annet på gaten :)

 

Ha en kjempe fin dag og kos deg masse! Livet stråler av lykke med et stort smil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...