Gå til innhold

Hvor er de religiøse?

Anbefalte innlegg

Du skriver bra Tabris om hvordan diskusjonene bruker å utvikle seg. Helt enig, derfor er jeg ganske passiv selv, siden det ofte føles umulig å ha en sakelig ontopic diskusjon her. Noen ødelegger diskusjonene istedetfor å svare på problemstillingene.

Jeg er faktisk enig med de kristne for en gangs skyld :blush:

Det er litt for mange som skriver bare for å skrive.

Det er ikke nødvendig å kommentere hvert eneste innlegg.

Hvis andre har sagt det du skal si, så la heller være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok ikke tråden din videre, alfred97, for jeg anså det for å være på siden av hva denne tråden handlet om. Men for å kommentere kort så vil antagelig ingen argumenter fra de religiøse være "gode nok" for de skeptikere/antiteister som reagerer på religion. Naturlig nok ikke, siden man bygger sitt livssyn på to helt grunnleggende ulike ting. Man vil aldri bli enige der, derfor kan det kanskje være mer hensiktsmessig å la den ballen ligge i det hele tatt. Ikke fordi religion ikke skal kritiseres (det kan den selvsagt, og det er jo faktisk en litt annen debatt), men fordi den type debatt du prater om nok vil være temmelig fruktløs. Jeg tror ikke man vil komme noen vei.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som debatterer inne på verdidebatt.no? Altså av de som ikke ser på seg selv som religiøse. Der er det vel mange religiøse. Forøvrig, tonen man har her i disse trådene er ikke verre enn at de overlever moderatorers vrede, vel, iallefall de fleste. Hvis man ikke kan tåle å få skarp kritikk for det man står for bør man ikke diskutere i det hele tatt. Hvis du får oppkast til svar bør du heller si at du ikke er interessert i å diskutere usaklig/person osv. Man skal ikke behøve å være ekstra snille mot andre som frivillig velger å diskutere noe man står for på et åpent forum. Jeg og mange av de som står på opposisjonen til de religiøse har forklart og argumentert det samme mange ganger, og det samme har de fleste andre religiøse. Hvis man er med på leken, må man tåle steken.

Problemet til religiøse er ofte at det er de som må være defansive hele tiden mens de blir maskingeværet ned at illsinte ateister. Så jeg kan forstå at det ikke kan være lett å være kristen her, man blir litt en punching bag. Men sånn går det når man skal ha en slik overbevisning som er så lett å skyte ned.

Endret av Sisyphus
Lenke til kommentar

Problemet til religiøse er ofte at det er de som må være defansive hele tiden mens de blir maskingeværet ned at illsinte ateister. Så jeg kan forstå at det ikke kan være lett å være kristen her, man blir litt en punching bag.

Godt skildret, det er absolutt ikke overdrevet heller.

Tror "trakassering" av religiøse, spesielt kristne og jøder, oppstår fordi folk er redde for at det faktisk fins en gud. Og latterligjør de troende for å føle seg bedre.

Uansett er det helt unødvendig.

Lenke til kommentar

Tror "trakassering" av religiøse, spesielt kristne og jøder, oppstår fordi folk er redde for at det faktisk fins en gud. Og latterligjør de troende for å føle seg bedre.

Er enig i at det ikke er nødvendig å trakassere.

Men jeg tror ikke grunnen er at folk er redd det finnes en gud, men at folk(meg inkludert) synes det er helt utrolig at noen fremdeles tror på en gud :-)

Lenke til kommentar

Problemet til religiøse er ofte at det er de som må være defansive hele tiden mens de blir maskingeværet ned at illsinte ateister. Så jeg kan forstå at det ikke kan være lett å være kristen her, man blir litt en punching bag.

Hvis du ikke tør å diskutere ordentlig, hadde eg vert redd for en usynlig høyere makt eksisterte som ville sende meg til en plass der eg skal brenne for all evighet hadde eg ikke vert ateist.

Lenke til kommentar

Så stopp å være punching bag da!!! Bare å komme med noe ordentlig det og la være å tro at påstander er sannhet.Har ikke tall på hvor mange kristne som har kommet inn på disse sidene og slengt om seg med påstandene i bibelen og blitt kjempe fornærmet når ingen vil ta det de sier for sant. Og når noen drister seg til å nevne at de tror at jesus bare er en oppdiktet person hyler de i fistel over hvor lite respekt ateister har uten å se at jesus også kun er en påstand i bibelen... Som ikke automatisk trenger noen respekt i det hele tatt. Tror faktisk at ting ville vært bedre fra de religiøses side også jeg om de ikke trodde at alle skal ha så voldsom respekt for påstandene de kommer trekkende med. Klarer de ikke det så er det bedre om de forblir på bedehuset...

Her gjør du jo akkurat det du beskylder andre for å gjøre jo! Ved å si "fordi folk er redde for at det faktisk fins en gud" så latterlig gjør du alle som ikke klarer å få seg til å tro på en gud og på toppen av det hele påstår du at det er unødvendig? Dette er like mye "trakkasering" som du og andre religiøse beskylder andre for bare så du vet det, for det du egentlig sier er at jeg, og alle andre som ikke tror på guder, er redde for guden din og derfor må latterlig gjøre gud. Men det er ikke slik, det er ikke slik i det hele tatt faktisk.

Skal prøve å forklare dette for deg, så hold deg fast og spiss ørene, for her kommer det: Jeg KAN ikke tro på guder lenger. Punktum! Det er helt klin umulig for meg å tro på guder pr i dag, for det fordrer nemlig at jeg må lyve til meg selv (og andre) og skyve vekk ALT jeg i dag vet om naturen da jeg rett og slett VET for mye til å noensinne kunne tro på gud(er) igjen. Skjønner du det? Det er for meg UTENKELIG å tro på guder nettopp fordi det kolliderer med hva jeg vet, skjønte du det nå? Jeg vil ha viten, ikke blind grunnløs tro.

Så når du sier "fordi folk er redde for at det faktisk fins en gud" stemmer ikke det i det hele tatt, for i motsettning til deg så er jeg åpen for at det kan finnes en gud, det er bare det at jeg ikke klarer å få meg til å tro på en GJETTNING om en gud! (Joda, bibelen gjetter om en gud, da hele konseptet er bygget på TRO på noe som ikke er bevist og det er derfor ikke viten, men gjettning...) Ser du forskjellen? Og jeg trenger VITEN om en gud, ikke bare vill gjettning gjemt bak blindt grunnløs tro. Så vet du forskjellen på deg og meg og slipper å komme med slike forsøk på latterliggjøring av ateister i samme åndedrag som du beskylder andre for det samme....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
*What he said*

Jeg er ganske vant med folk som ikke tror på Gud. De fleste vennene mine er ateister og de fleste lærerne jeg har og har hatt er ikke-kristne. Siter ett eneste innlegg av meg hvor jeg overreagerer på at noen ikke tror på Gud. Har aldri gjort det.

Syns rett og slett at det er barnslig, og jeg er 16. Av de 2 milliarder kristne det fins i verden er det naturligvis noen som overreagerer, men hvor mange flere ateister er det ikke som gjør narr av oss?

Personlig bryr jeg meg ikke om det, men det er det sikkert andre som gjør.

Bottom line, det har ingen hensikt å tulle istedet for å argumentere.

Lenke til kommentar
*What he said*

Jeg er ganske vant med folk som ikke tror på Gud. De fleste vennene mine er ateister og de fleste lærerne jeg har og har hatt er ikke-kristne. Siter ett eneste innlegg av meg hvor jeg overreagerer på at noen ikke tror på Gud. Har aldri gjort det.

Syns rett og slett at det er barnslig, og jeg er 16. Av de 2 milliarder kristne det fins i verden er det naturligvis noen som overreagerer, men hvor mange flere ateister er det ikke som gjør narr av oss?

Personlig bryr jeg meg ikke om det, men det er det sikkert andre som gjør.

Bottom line, det har ingen hensikt å tulle istedet for å argumentere.

Total miserable fail

• Liker 1
Lenke til kommentar

Total miserable fail

Syns du virkelig det er å overreagere? Det var en teori, jeg sa ikke at det nødvendigvis er sånn. Jeg tror at noen reagerer ved å gjøre narr hvis de føler seg usikre (les: noen).

Lenke til kommentar

Total miserable fail

Syns du virkelig det er å overreagere? Det var en teori, jeg sa ikke at det nødvendigvis er sånn. Jeg tror at noen reagerer ved å gjøre narr hvis de føler seg usikre (les: noen).

Dette er å overreagere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...