Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsfeil 0xc000000e, feil på bootmgr ...

Anbefalte innlegg

Hepp, dette gjelder en Win7 64-bits installasjon. Maskinen feilet plutselig og ble diagnostisert med dødt hovedkort og CPU. Leverandøren kom innom, byttet begge deler og maskinen var over den feilen som var på maskinen da han kom. Problem solved, men dessverre. Nå er det altså noe som ser ut til å være et problem med programvaren. Har forsøkt å la windows fikse problemet selv, uten at det hjalp. Problemet er altså at maskinen ikke booter, men gir feilmeldingen 0xc000000e. Har sett at den er relatert til forskjellige feil, alt fra maskinvare til programvare. Hos meg ser det ut til at det er bootloaderen som har drukket LSD og blitt litt forvirret. I gamle dager, under WINxp, klarte jeg lett å fikse slike feil, men nå føler jeg meg som en amatør igjen. Lurer derfor på om det er noen som har et godt tips til hvordan jeg kan løse dette.

Maskinen hadde 1 partisjon, nemlig C: som systemdisk. Jeg havner da på x: som prompt.

Hvis jeg skriver c: og dir, så får jeg altså at dette området er tomt. Skriver jeg cd bootmgr, så får jeg en feilmelding. Skriver jeg derimot cd boot, så kommer jeg inn i en katalog med diverse mapper. Og jeg tror dette er det systemet skal dra igang når maskinen starter opp.

Poenget er at det er d: som er systemet nå, men om dette er pre-load og at det er derfor det ser slik ut, vet jeg ikke.

Så til poenget: Når jeg skriver bcdedit, får jeg opp følgende ....

Windows oppstartsbehandling

----------------------------

identifikator {bootmgr}

device partition=c:

path \bootmgr

description windows boot manager

locale nb-NO

####### Resten her er neppe interessant

Windows oppstartslasting

-------------------------

identifikator {default}

device partition=D:

path \windows\system32\winload.lexe

######

osdevice partition=D:

systemroot \windows

Som sagt, så finner jeg ikke mappen c:\bootmgr, men jeg finner mappen c:\boot.

Det jeg derfor lurer på er hvordan jeg kan endre path, på oppstartsbehandling fra \bootmgr til \boot og om det i det hele tatt vil kunne løse problemet? For det ser ut som at den prøver å nå mappen bootmgr og siden den mappen ikke finnes så klarer den ikke å dra i gang systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...