RaW_DeNiM Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Pcen sa plutselig pang. strømmen gikk og så kom en fin røyksky fra psuen. åpna den og så ett fint svart merke inni der. så regner med den er død. Uansett.. Hva er sjansene for at resten av pcen er ødelagt når den sa pang? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Relativt store, men du kan ha vært heldig Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 da lurer jeg på hvor er sjansene for at resten av pcen er dau om det var psuen som smalt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Tror ikke det blir så enkelt å gi ett prosentvis overslag på sannsynligheten i slike situasjoner. Det du kan gjøre er å høre med venner/kjente/familie om du kan få låne en strømforsyning av de. Deretter tester du selv. Det er litt vanskelig å gjette hva som er ødelagt, men jeg vil anta at hovedkortet kan ha fått en overdose, samt at det kan ha gått utover både minnekanaler og psi-e /psi /agp(vet ikke hva du har) sockets. Jeg vet ikke hvordan det vil kunne ha påvirket cpu. Det enkleste vil vel være det jeg har foreslått, å låne en PSU for å teste komponentene. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) må nevnes at psuen var stappfull av støv:p sånn tjukt lag på lag^^ Edit: Er en gammel thermaltake psu eller hva merket heter^^ og den slo seg av før den sa pang. aner ikke om det har noe å si.. men... Får kjøpe en ny psu og sjekke. Endret 11. oktober 2010 av RaW_DeNiM Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 PSU i PCen til broren min "gikk i lufta" uten at det skadet noen andre komponenter, så du kan ha vært heldig. Er uansett en sikring som går før den "steker" hovedkortet o.l, men er jo ømfintlige greier som kan få seg en "trøkk" i de nanosekundene før sikringen ryker. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Strømforsyninger har som regel en del sikkerhetsordninger (type 3-bokstavers forkortelser, overspenning/underspenning/overstrøm/...), som skal sørge for at de ikke tar med seg resten av komponentene hvis de dør. Hvor bra dette fungerer varierer med hvilken feil som har oppstått og byggekvaliteten til PSUen. Jeg har hatt 3 PSUer som har dødd spektakulært med tilhørende mørklegging av rommet, gnister, røyk og lukt. Det gikk bra med resten av pcene i disse tilfellene. Endret 11. oktober 2010 av Eremitten Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Såvidt jeg har fått med meg, om den døde på primærsiden (siden som har med vekselstrøm å gjøre) så er sjansene små. Det er når de begynner å svikte på sekundærsiden (DC-siden) at det ofte kan går verre for seg. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 om dette hjelper noe Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Det eneste som hjelper er å bruke en annen psu og teste. Sjangsene for at andre komponenter har overlevd er kanskje 25%. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Jeg tror nok sjansen er høyere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 jeg tror ikke det er no vits å tippe en prosent her som sagt, skaff PSU! Test! Få ett svar. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 joda. men kjenner ingen som har en:p Lenke til kommentar
phlake Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Start med å støvsuge. Og kjøp en ny psu, for uansett om resten av delene er ødelagte, så trenger du jo psu til ny pc også :o) Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 hehe sant det. har sugd opp alt nå^^ Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Selv gjorde jeg det sjakktrekk å teste mitt nye Ati HD5870 skjermkort på en gammel 400W strømforsyning, på tross av at kravet er 500W. Det gikk fint en stund helt til jeg kjørte i gang Crysis 2 med alt på maks. Grafikken var nydelig, men etter 10-15 min røyk strømforsyningen med et smell og PCen døde. Heldigvis var alt igjen fryd og gammen med en ny 850W strømforsyning, og ingenting annet så ut til å ta skade. Med mindre strømforsyningen sender ut en eller annen spike når den dør tror jeg neppe det er mye mer skadelig enn å trekke ut kontakten, og med litt flaks skal du se at PCen fungerer fint når du får erstattet strømforsyningen. Lenke til kommentar
doink Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Jeg vil tro du har brukbar sjanse for at resten av PC'en er iorden. Iallfall så stor sjanse at det er verdt å prøve å starte med ny PSU. Gjennom min tid med arbeid med hardware og privat bruk så vil jeg påstå at det er større sjanse for å fungere med ny PSU enn at alt er ødelagt. Min værste historie med lignende problematikk: For ca 15 år siden med min første PC puuta jeg et scsi kort i maskina mens den vår på ( Spilte høy musikk samtidig som jeg var helt sikker på at den var av ). Det resulterte i at det kom en synlig blå spenning av strøm som føk over hovedkortet, samtidig som både jeg og pc'en fikk oss en smell vi aldri kommer til å glemme. PSU'en var så svidd som man kan få den. Puttet i en ny PSU og alt fungerete som en drøm etterpå. Når det gamle utstyret takler det, så vil jeg tro at det skal fungere fint hos deg også. Prøv med en ny PSU og fortell hvordan det gikk Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Jau , med mindre det har vært lynet som er på ferde, så pleier det som oftest å gå greit (nok). Det kan jo hende pcen oppleves ustabil i ettertid, men det er jo bare å kjøre memtest og cpu burn og div programmer for å teste den er stabil i 2-3 dager så er du good to go. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 En annen ting er at hvis PSUen har vært dårlig over tid (høy rippel og sånne ting), så kan komponenter ha tatt en viss skade allerede før den "eksploderte". Støtter forslaget om stabilitetstest. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 neh.. kjøpte ny psu.. corsair 650w eller noe og alt er oppe å går nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå