Gå til innhold

Psykologi vs nevrovitenskap?


mushin

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er maksimalt i tvil om hva jeg vil studere videre til neste høst. Jeg elsker å studere, men hvilket yrke jeg siker mot er en tåkefull vei. Har tidligere tatt IKT-fagbrev, og en årsenhet i filosofi. Dette året har jeg peilet meg inn på litt informatikk og mattestudier for å finne tilbake til en "praktisk" jobb-rettning innen data igjen. Problemet er at data knisten har slukket litt med årene.

 

Det jeg alltid har vært interessert i er hvordan hjernen fungerer, hvordan den former verdenen vi ser idag, og hvordan vi får kunnskap etc.

 

Er det noen her som har tatt noe bechlor i psykologi? Ikke profesjonsstudier men andre psykologistudier? Frykter bare at det blir for "humanvitenskaplig" hvis dere skjønner, og ikke teknisk nok som tar i betrakning biologi, fysikk etc som påvirkning til hvordan hjernen fungerer. Inntrykket av nevrovitenskap er at det er en mye mer teknisk disiplin som prøver å se på de mest fundamentale egenskapene til hjernen. Mens psykologi er mere en teoretisk forklaringsmodell på hvordan hjernen fungerer. Noe ala sosiologi vs biologi(ref HJERNEVASK) for å forklare menneskets adferd (biologi er selvfølgelig plassen å finne svar;P).

 

Dette ble mye løst og upresist, beklager, setter pris på alle som er modige nok til å komme med innspill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mens psykologi er mere en teoretisk forklaringsmodell på hvordan hjernen fungerer. Noe ala sosiologi vs biologi(ref HJERNEVASK) for å forklare menneskets adferd (biologi er selvfølgelig plassen å finne svar;P).

Mnja. Jeg vil heller si at psykologien er det eneste samfunnsfaget som faktisk har tatt biologien opp i seg, både gjennom biologiske forklaringsmodeller og egne disipliner som fokuserer på dette (biopsykologi og i en viss grad kognitiv psykologi).

 

Når det gjelder hva du bør studere, ville vel jeg ha anbefalt en kombinasjon av informatikk og psykologi/nevrovitenskap. Det finnes jo ypperlige muligheter å slå sammen disse fagene på masternivå i f. eks. kunstig intelligens samt HCI.

Lenke til kommentar

Psykologi er ikke et teknisk fag i det hele tatt, hvis du vil ha en vitenskaplig betrakning på hvordan hjernen fungerer må du studere nevrovitenskap. For å sitere NTNU sin side "Psykologi handler om opplevelser, tanker, følelser og handlinger."

 

http://www.ntnu.no/studier/bpsy

 

Når det er sagt så er du kvalifisert til opptak til Master i Nevrovitenskap med Bachelor i psykologi også. Men det er du også med bachelor i: biochemistry, biology, biomedical science, biophysics, biotechnology, neuroscience or psychology.

 

Altså, du kan jobbe med dette faget med flere vinklinger. Slik som jeg hører deg så er du aboslutt ute etter en annen inngangsport enn den Bachelor i Psykologi gir deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...