Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av studioutstyr/objektiv

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammeen! :)

Etter et år med dabbende interesse for foto, gikk jeg til innkjøp av et Sony Alpha 850 og har virkelig fått blod på tann. Jeg har tidligere sett på foto som en hobby, men har etterhvert fått lyst til å gjøre mer ut av det.

Jeg har nå følgende utstyr:

Sony Alpha 850

Tamron SP 28-75mm 2,8

HVL-AM42 blits

SAL-M50F28 macro objektiv

Jeg har egentlig ikke hatt et spesielt felt som jeg har fokusert på innen fotografering, derfor kjøpte jeg meg en grei normalzoom etter å ha lest litt på Dyxum.com. Jeg har lenge fundert på å kjøpe meg 24-70/2.8 Zeiss, siden både pengene og interessen er på plass (ja, jeg vet det ikke er all verdens forskjell på denne og Tamron-objektivet mitt :p )

Jeg har ikke helt slått fra meg tanken om å kjøpe Zeiss, men jeg ønsker egentlig å begynne å ta en del produkt/macro bilder i et kontrollert miljø, og tenker litt på å gå til innkjøp av utstyr til nettopp dette.

I begynnelsen skal jeg selvfølgelig ikke ta bilder av nye biler for BMW, men mindre ting som mobiler/klokker/blomster osv - rett og slett for å lære meg lyssetting osv.

Det jeg trenger hjelp til er å finne et godt startkit til denne typen bilder. Prisen kan være opp til en 15000, men jeg antar jeg ikke trenger å punge ut med så mye i første omgang(?). Hvis belysningen KAN brukes til lyssetting av personer så er dette et stor pluss!

Jeg håper det er noen dyktige personer her inne som sitter på jobben uten noe særlig å gjøre som kan finne tid til å komme med en liste/linker til hva jeg trenger for å komme i gang. Jeg har virkelig ikke peiling, men er villig til å lære :)

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du kan starte med boken "Light, Science and Magic". Inneholder flere kapitler som omhandler lyssetting ifm produktbilder, er t.o.m et helt kapittel viet til fotografering av metall. Ville lest litt i den først før jeg gikk til innkjøp av dyrt studioutstyr.

Lenke til kommentar

Takk for godt tips! :)

Er meget klar over at det finnes mye godt lesestoff der ute og mye å sette seg inn i. Det jeg har lest så langt er nettbasert, men en god bok er ikke å forakte, nei!

Jeg vet at det er mye å sette seg inn i, men grunnen til at jeg ønsker å gå til innkjøp av utstyr NÅ er fordi det er NÅ jeg har mulighet til å kjøpe det og jeg er villig til å lære. Det er også veldig greit å ha utstyr til å prøve ut det jeg lærer gjennom kilder, er du ikke enig? :)

Lenke til kommentar

Ja, vurderte også 85/1.4 Zeiss til det formålet, men jeg føler ikke meg sikker nok til å kjøpe et så spesifisert objektiv. Har som sagt 50/2.8 macro fra Sony som jeg føler passer godt til det jeg har tenkt å ta bilder av nå. Jeg skal gå til innkjøp av "Light, Science and Magic" som Andrvas anbefalte, men jeg håper at noen kan gi meg noen konkrete forslag (gjerne med link) til studioutstyr som jeg bør vurdere. Maksgrensa er som sagt 15 000, men jeg forventer ikke at dere verken kommer til å anbefale noe så dyrt, eller at jeg trenger det med det første. Jeg ønsker likevel noe av litt kvalitet.

Ønsker å legge til at utstyret kommer til å bli brukt stasjonært og jeg trenger dermed ikke noe med portabel strømforsyning.

Lenke til kommentar

Ønsker å legge til at utstyret kommer til å bli brukt stasjonært og jeg trenger dermed ikke noe med portabel strømforsyning.

Selv har jeg kun en "vanlig" blits, men hadde jeg 15k som brant i lomma og jeg hadde lyst på et lyssett tror jeg jeg hadde kikket på Elinchrom BX 500 Ri - ser ganske så snasen ut, med alt jeg skulle ha bruk for til et lite hjemmestudio. Tror jeg hadde gått for et 500/500 To go-kit - 2x blits, softboks og stativ.

Så har du også et par tusen til andre ting - et par reflektorer eller annet man kunne trenge..

Men - hør med studiofolket som faktisk har erfaring med sånt noe. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takk, Nautica :)

Lite spørsmål til deg: Er det best å kjøpe en "pakkeløsning" eller plukke ut forskjellige produkter? "Prater" de forskjellige merkene sammen?

På nettbutikkene du linket til blir jeg egentlig sittende å tenke "Oi, den virket bra! Den virket jo enda bedre!"

Er det mulig at noen kan plukke ut en konkret løsning til meg? :)

Endret av HFPzN
Lenke til kommentar

På nettbutikkene du linket til blir jeg egentlig sittende å tenke "Oi, den virket bra! Den virket jo enda bedre!"

Du får vente til studiogutta finner tråden,som trondster sa :)

Bruker original blitser og tilsvarende fjernutløsning og noen paraplyer,så har egentelig ikke så stor peil på studioutstyr.Har tenkt tanken på og kjøpe meg et par studioblitser m/batteripakke men har ikke studert det seriøst ennå.

Edit:når det gjelder objektiver ville jeg satset på fastobjektiver til statiske motiver da du har en bedre kreativ kontroll,og når du på toppen av alt har et Sony kamera finner du mange fine brukte fastobjektiver på bruktmarkedet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg bruker elinchrom Bx500ri og er veldig godt fornøyd med dem. Har 5stk lamper og noen softbokser og paraplyer. Anbefale å kjøpe det kittet. Ligger vel på rundt 11000 på fotovideo og er verdt pengene. Vi snakker god kvalitet her, og det er power nok til det meste. Feks produktfoto og portretter. Det er inkludert trådløst opplegg i kittet. Og skulle du angre er brukt Elinchrom lett å selge videre. Siden de holder i mange mange år.

Tørr anbefale fastoptikk. Avhenger litt av rommet du har tilgjengelig men anbefaler feks 50mm til helfigur og diverse og noe rundt 120mm (mellom 85-135mm går) til portrett.

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt tid til å kikke litt nærmere på ting.

Det vi har pratet om så langt er jo relativt stort utstyr, men slik jeg har forstått det kan det også brukes til produkt-fotografering også - ikke bare modeller. Men om jeg skal konsentrere meg om å ta bilder av mindre ting, blir vel et slikt sett i største laget(?).

Nautica linket til lystelt som virker meget ok når det kommer til fotografering av ting i mindre skala, men hvordan er belysningsmulighetene med denne løsning? Jeg ser i enkelte av lysteltene medfølger det også belsyning i form av noen veldig enkle lamper, men er dette optimalt?

Lenke til kommentar

To ting: Drømmeblitssettet jeg linket til - Elinchrom BX 500 Ri 500/500 To-Go skal også ha stativ - det har visst endret seg så ikke stativ følger med lenger.

Og - det er på tilbud neste uke hos FotoVideo.

Vurder også Elinchrom 4/2 To-Go It kit (som har stativ) eller andre - det er 10% på alt ELinchrom hos FotoVideo neste uke. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...