Gå til innhold

Acer Aspire TimelineX 4820TG eller ASUS U45JC

Acer eller Asus  

6 stemmer

1. 1. Hvilken pc ville du valgt?

• Acer Aspire TimelineX 4820TG
      5
    • ASUS U45JC
      1

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny bærbar pc, men klarer ikke bestemme med for hvilken. Valgene jeg har kommet frem til er:

Acer Aspire TimelineX 4820TG

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610600

eller

ASUS U45JC

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597459

Jeg er grafisk designer og jobber derfor mye med bilder, grafikk og jobber ofte i både Indesign, Illustrator og Photoshop "samtidig". Skulle gjerne hatt en mac, men på grunn av tilkobling til jobben hjemmefra må det bli pc. Vil ha en liten pc som jeg enkelt kan ha med rundt. Siden jeg vil ha optisk drev må jeg vel opp på disse 14"'erne.

Hvilken bør jeg gå for?

Hvilken av de har best grafikk kort/skjerm?

Ser også at forskjellen på tastaturet har blitt diskutert tidligere, men vet ikke om det er noe å ta veldig hensyn til.

Setter stor pris på svar!

Endret av MonikaJo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en Acer TimelineX 4820T, som er den samme som din, bortsett fra at min ikke har eget grafikkort. Er veldig fornøyd med denne. Den Acern du har valgt kommer kun med et 6-cell batteri, som betyr at batterilevetiden er rundt 5-7 timer med vanlig bruk.

Er du villig til å bære en ekstern DVD-brenner med deg? Da kan du jo gå for 3820TG, med bedre batterilevetid, prosessor og grafikkort for mindre penger:

3820TG

Den har dessverre en mindre skjerm

Så koster en ekstern DVD-brenner ca 350 kr:

TRANSCEND Slim Portable 8x

Lenke til kommentar

Den blir vel ikke så veldig mye mindre om han må ha med seg en ekstern dvd-brenner.

Har selv 4820tg, er meget fornøyd, på farten gir den meg fint 12 timer batteritid, og når ytelsen først trengs har den spist alt jeg har kastet på den uten å nøle.

Det at den veier marginalt over 2kg, og er så latterlig tynn i tillegg skader jo ikke. Men skjermen er virkelig ikke bra.

Så om du skal jobbe med photoshop anbefaler jeg ekstern skjerm (Dette gjelder på andre siden det aller meste av laptops der ute).

Unntaket er enkelte sony vaio, enkelte thinkpads, og enkelte mbp, som har helt ok skjermer. Ikke bra, men ok.

EDIT: For meg er denne sammenligningen en ikke-sak, da asusen har et dårlig entry-level skjermkort, og aceren har et godt skjermkort i mid-klassen.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Annen versjon av 4820TG hos Amentio. Samme pris som den du linket til, men kjappere prosessor (fra i3 til i5), kraftigere skjermkort (fra HD 5470 til HD 5650) og noen flere timer batteritid (fra 6 til 9 celler), samt større HDD (fra 500GB til 640 GB).

Ulempene kan være at du ikke liker at batteriet blir fysisk større (det stikker ned i bakkant), og at Amentio er noen rotehuer (et eller annet har skjært seg med halvparten av det jeg har bestilt fra dem, men det ordner seg som oftest til slutt, det tar bare lang tid.)

Har denne selv, og er meget fornøyd med alt, unntatt (som flere har nevnt) at skjermen ikke er noe å skryte av, og de innebygde høyttalerne gir ganske puslete lyd. Men når det gjelder kompakt ytelse for lite penger (nåja, alt er relativt), hører den definitivt hjemme på toppen av listen.thumbup.gif

Mener for øvrig å ha sett den ned i under 7 500,- på tilbud.

(Edit: glemte HDD, og kurerte leif)

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding! Jeg har ganske god eizo skjerm som jeg kan bruke når jeg skal jobbe med med ting der farger er avgjørende. Men er skjermen på aceren dårligere enn andre bærbare i denne prisklassen? Er det noen konkrete andre jeg bør vurdere? Kan gjerne ha både 13,3 og 14 tommer, men ikke noe større enn det. Jeg velger heller bedre skjerm enn optisk drev hvis det er et valg jeg må ta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...