Gå til innhold

DSLR & HD kamera

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har idag en Canon XL2 DV kamera som skal skiftes ut. Jeg er vært meget fornøyd med kamera og kvaliteten på opptakene har vært meget bra. Har brukt kamera sammen med noen tidlige HD kameraer (i SD mode) og oppnår høyere kvalitet med XL2en.

Overgang til HD er derfor en utfordring for skal jeg beholde den bildekvaliteten jeg har fra Canon optikken så må jeg opp i høyere pris for ett kamera.

Har fått tilbud på følgende kamera fra en leverandør:

- JVC GY-HM100E ProHD og

- SONY HXR-NX5E

Begge disse kameraene er dyrere enn en Canon 5D mk II med en EF 24-105/4,0 IS eller en 7D.

Jeg er fullt klar over at 5D ikke har Autofokus og at man har begrenset opptakstid, men det er utrolig hva man er villig til å gi opp om man kan få kvalitet som overgår tradisjonelle video kameraer høyt opp i prisklasse. Pluss at her kan man også beholde linser ved fremtidige oppgraderinger.

PS! Jeg har også en Canon legria hf s11 til hjemmebruk. Er imponert over kvaliteten her også, men kameraet har MYE støy når man har lite lys.

Leser flere plasser at man spår det tradisjonelle videokameras død :-)

Innspill til diskusjon ønskes.

/Frode

Endret av mart0n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SONY HXR-NX5E ser jo utrolig digg ut. Masse knapper og masse funksjoner :)

Selv ikke 5DmkII kommer i nærheten når det gjelder ergonomi og manuelle kontroller direkte tilgjengelig på knapper. Sony-saken ser ikke ut til å ha XLR-innganger da. Det har JVC, men den ser derimot ganske liten ut. Jeg forventer et slikt proffkamera å være mye større og veie minst 2 kg.

Jeg har selv et Canon XH-A1. Personlig synes jeg dagens DSLR fortsatt mangler ergonomi og proffe features. På en annen side har de shallow DOF, støynivå og lysfølsomhet som danker ut proffe videokameraer i denne klassen.

Hva er viktigst for deg? Velger du DSLR må du gi avkall på manuelle funksjoner og ergonomi. Velger du videokamera må du leve med begrenset bildekvalitet.

Lenke til kommentar

SONY HXR-NX5E ser jo utrolig digg ut. Masse knapper og masse funksjoner :)

Selv ikke 5DmkII kommer i nærheten når det gjelder ergonomi og manuelle kontroller direkte tilgjengelig på knapper. Sony-saken ser ikke ut til å ha XLR-innganger da. Det har JVC, men den ser derimot ganske liten ut. Jeg forventer et slikt proffkamera å være mye større og veie minst 2 kg.

Jeg har selv et Canon XH-A1. Personlig synes jeg dagens DSLR fortsatt mangler ergonomi og proffe features. På en annen side har de shallow DOF, støynivå og lysfølsomhet som danker ut proffe videokameraer i denne klassen.

Hva er viktigst for deg? Velger du DSLR må du gi avkall på manuelle funksjoner og ergonomi. Velger du videokamera må du leve med begrenset bildekvalitet.

Hvilke manuelle instillinger gir man avkall på på ett DSLR som 5D eller 7D. Alt er jo i praksis manuelt på dem. 5D manglet noe i starten, men det er jo fikset i firmware.. Aperture, ISO og Shutter og hvitbalanse. Hva mer trenger man egentlig justere?

/Frode

Lenke til kommentar

Enkelte innstillinger setter jeg før jeg begynner opptak. Andre innstillinger endrer jeg underveis. Eventuelt blir disse redigert bort (sånn som zoom og ND-filter). Når jeg filmer justerer jeg brennvidde, fokus, blender, ND-filter og gain. Før opptak justerer jeg hvitbalanse, lydnivå og eventuelt lagrer zoom/fokusposisjon og endrer lukkertid (kjører nesten alltid 1/25 da). Alle disse operasjonene er tilgjengelig via knapper. Det er sjelden jeg må inn i menyen for å gjøre noe.

Nå kjenner ikke jeg knappene til 5DmkII så godt. Men jeg tviler på at det har alle disse knappene tilgjengelig slik som et proff kamera har.

Lenke til kommentar

Tilbake til topic her.

Er det noen som har erfaring med både DSLR og camera som kan svare her?

Er det noen som har begge deler og mixer sammen opptak mellom DSLR og Cam.

Slik jeg ser det, er det 2 viktige grunner til å ha ett HD cam:

1. Ha ett cam som kan ta høy fps. f.eks 60 fps, kanskje høyere. Dette for å kunne lage slow motion film.

2. Kunne filme lenger enn 12min. Jeg har noen "dokumentasjons" oppdrag som varer fra 30min til 2 timer og da må jeg kunne ta opp hele.

/Frode

Lenke til kommentar

Har stortsett brukt DSLR (5D II), men har den siste måneden fått brukt skolas Canon XH A1 en del. Det som slår meg som den aller største fordelen med XH A1 er hvor mye lettere det er å handholde den. Nå har ikke jeg noe stor rig til 5Den, så med mindre jeg skyter ganske vid vinkel er jeg litt avhengig av å støtte kamera på noe (monopod er fine greier feks.). Ellers er det også fint å ha skikkelige lydinnganger rett på kamera.

1. 550D, 7D og 60D støtter alle 60 fps, men da i 720P - vet ikke om det holder? Ellers må du nok over på dedikert videokamera for noe høyere fps.

2. Med mindre du kan starte nye opptak hvert 12. min uten å gå glipp av noe, er DSLRs lite egna til sånt bruk. Alternativet er å bruke to, så du bestandig har ett som kjører.

Lenke til kommentar

Regelen for lukkertid er vel 2x framerate, er det ikke? Prøvd 1/50s?

Du har helt rett. Det er 1/50 jeg burde ha brukt. Med 1/25 får jeg bedre lavlysegenskaper, men på bekostning av for mye motion blur.

Tilbake til topic; jeg har blandet opptak fra Nikon D90 med Canon HV30. Siden D90 spytter ut 720p så må disse skaleres opp til 1080p i prosjektet mitt. Det må du vel også gjøre hvis du skal skyte i 720p50 med mindre du har 1080p50 da.

Tidsbegrensning på 12 minutter kan være en stor ulempe. Skal man filme en solnedgang kan man til nød starte neste klipp manuelt. Tar man opp en konferanse eller en tale kan man ikke ha brudd.

Min løsning er å drasse med meg både DSLR og videokamera. Da er man dekket. Begge disse kameraene har sine fordeler og ulemper. Velger du kun ett må du gjøre kompromiss.

Edit:

Har stortsett brukt DSLR (5D II), men har den siste måneden fått brukt skolas Canon XH A1 en del. Det som slår meg som den aller største fordelen med XH A1 er hvor mye lettere det er å handholde den. Nå har ikke jeg noe stor rig til 5Den, så med mindre jeg skyter ganske vid vinkel er jeg litt avhengig av å støtte kamera på noe (monopod er fine greier feks.). Ellers er det også fint å ha skikkelige lydinnganger rett på kamera.

Det at XH-A1 veier 2,3 kg gjør at den blir mye stødigere. Dessuten kan man støtte kameraet mot hodet hvis man bruker søkeren. Når det gjelder lydinnganger så fungerer 3,5 mm fint til mikrofon man fester til kameraet (DSLR eller videokamera). Skal man derimot trekke en kabel 2-3 meter unna kameraet og stå med en mikrofon egner ikke 3,5 mm seg. Det blir for svakt og kan falle ut eller knekke. Her er det bare XLR som gjelder.

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...