Gå til innhold

Vil blokkere infiserte PC-er

Anbefalte innlegg

Internett i dag er som en motorvei uten trafikkregler, og det er på tide at noen tar tak i det!

Er det virkelig bedre å gjøre noe forferdelig galt, enn å ikke gjøre noe i det hele tatt?

For å stoppe problemer som virus og spam trengs litt mer enn en liten tanke en M$ ansatt skrev ned på en serviett i kaffepausen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til alle dere bessewissere som kan alt om min situasjon:

La inn avira kun pga denne diskusjonen, kjørte scan, og fikk tre false positives som jeg allerede var klar over.

Og hvordan vet du at du ikke har fått inn noe rootkit som Avira ikke kan detektere hvis det allerede er kommet inn på systemet?

Lenke til kommentar

Det kan godt være at MS kommer med dette for å beskytte seg selv, men det store problemet er fremdeles ikke MS.

Dette er en storm i et eggeglass som pushes av de som av overbevisning heller kritiserer MS for å komme med fikser på sitt eget OS i stede for å ta problemet ved roten.

Tilbake til motorveien... Tante betaler like mye for å kjøre sin bil fra A til B som alle andre. Hun driter i MS og eller andre OS og hva vi diskuterer her, hun bruker Internett til å betale sine regninger og sende en e-post til sin sønn i Australia.

Dessverre finnes det idioter på veien som dreper og de som som helst vil kjøre i en egen fil der også...

La oss heller finne ut "hvordan" problemet hennes kan løses fremfor å kritisere andres forslag?

Internett er ikke lenger noe "geek" greie men en viktig del av allemanns hverdag, og da tar vi heller hensyn til de 99 prosentene som bruker det ihht formålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvordan kan jeg vite at det ikke flyr en tekopp i bane rundt jorden.

Om avira uansett ikke kan oppdage rootkitet, hvilken forskjell hadde det da gjort om jeg alltid hadde hatt det installert.

Ånei, ikke noen, åh vent, det var jo det som var poenget mitt for 6 sider siden.

Lenke til kommentar

Internett i dag er som en motorvei uten trafikkregler, og det er på tide at noen tar tak i det!

Er det virkelig bedre å gjøre noe forferdelig galt, enn å ikke gjøre noe i det hele tatt?

For å stoppe problemer som virus og spam trengs litt mer enn en liten tanke en M$ ansatt skrev ned på en serviett i kaffepausen.

DET har du rett i!

Men hvis denne tråden har utgangspunkt i noe en MS ansatt rablet ned på en serviett (Hvilket var ukjent for meg!) er hele tråden enda mer latterlig og jeg fatter ikke hvorfor folk gidder å poste her?  ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt være at MS kommer med dette for å beskytte seg selv, men det store problemet er fremdeles ikke MS.

Dette er en storm i et eggeglass som pushes av de som av overbevisning heller kritiserer MS for å komme med fikser på sitt eget OS i stede for å ta problemet ved roten.

Tilbake til motorveien... Tante betaler like mye for å kjøre sin bil fra A til B som alle andre. Hun driter i MS og eller andre OS og hva vi diskuterer her, hun bruker Internett til å betale sine regninger og sende en e-post til sin sønn i Australia.

Dessverre finnes det idioter på veien som dreper og de som som helst vil kjøre i en egen fil der også...

La oss heller finne ut "hvordan" problemet hennes kan løses fremfor å kritisere andres forslag?

Internett er ikke lenger noe "geek" greie men en viktig del av allemanns hverdag, og da tar vi heller hensyn til de 99 prosentene som bruker det ihht formålet.

Hva mener du MS foreslår da, hva er et gått forslag? Hvordan vil du gjøre det? I virkeligheten, og ikke i en eller annen motorveianalogi.

AtW

Lenke til kommentar

Om avira uansett ikke kan oppdage rootkitet, hvilken forskjell hadde det da gjort om jeg alltid hadde hatt det installert.

Ånei, ikke noen, åh vent, det var jo det som var poenget mitt for 6 sider siden.

Fordi du fremdeles tror det viktigste er å delta?  :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min analogi var at kvaliteten på forslaget tilsvarer noe noen kunne skrevet ned på en serviett i kaffepausen, men blir likevel presentert som en ferdig løsning som burde vært på plass i går.

Derav setningen

Lenke til kommentar

Fordi Avira og mange andre AV kan stoppe rootkit FØR de kommer inn, men ikke etterpå da de legger seg under os nivå og dermed skjuler alt de gjør fullstendig for os'et.

Og jeg hadde ikke blitt overrasket om det flyr en tekopp i bane rundt jorden sammen med alt det andre søppelet som flyr rundt der oppe :p

Lenke til kommentar
DET har du rett i!

Men hvis denne tråden har utgangspunkt i noe en MS ansatt rablet ned på en serviett (Hvilket var ukjent for meg!) er hele tråden enda mer latterlig og jeg fatter ikke hvorfor folk gidder å poste her? ;)

*klip*

Tilbake til overskriften før det går helt av skaftet! :roll:

JA for F... til blokkering av infiserte PC'er!!! I verste fall vil det gjøre selv uvitende oppmerksom på at de har et problem de ikke vet om :yes:

.... Den "teknikken" der fungerer kun vis du allerede overkjører motdebattenten på fakta.

Du har tapt diskusjonen, og kan ikke forsvare standpunktet ditt.

Hvorfor hvet du bedre om konsvensene en oss, vis du ikke kan nevne dem?

Vis du mener "blokkere innlysende rootkits fra ISP sin side", så er det en vanelig praksis noen steder i dag.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

hvilken type sikkerhet er det man ønsker seg her , egentlig ?

Man kan ha det slik at alle som bruker Internett må logge seg inne på sikker side på nett før de får bruke Internett.

Men det er ingen hjemmebruker som er tjent med en masse passord og innlogging for det minste gjøremål

Det vil isåfall gjøre at de fleste brukerne holder seg unna.

Siden mange personer har ondt for å huske passord så skriver de det ned eller bare lar nettleseren huske det.

Hvis man faktisk blir blokkert fra å bruke nettet med en gang ett alle annet galt (virus , spam o.s.v eller at programmet selv har en feil ) oppdages hvordan skal man da få ordne opp i det når man er utestengt fra laste ned nødvendige programmer ?

Det er ingen som har funnet det ut enda.

Her håper jeg at EU setter noen krav til sikkerhet systemet ( som MS pønsker på) som lar os få orden opp i rotet.

Lenke til kommentar

Hvis man faktisk blir blokkert fra å bruke nettet med en gang ett alle annet galt (virus , spam o.s.v eller at programmet selv har en feil ) oppdages hvordan skal man da få ordne opp i det når man er utestengt fra laste ned nødvendige programmer ?

Det er ingen som har funnet det ut enda.

Såvidt jeg vet, så har Telehor en metode. Visst de finner ett særdeles farlig virus, så blir dataen/linjen din satt i karantene hvor du kun har vanlig lesetilgang. Ingen porter blir åpnet på linjen din som tilatter at du bruker java, flash, FTP++.

Dermed får du ett brev i postkassen din hvor det er instrukser hvordan du må gå frem med virusscan og igjen svare på denne instruksen at dette er gjort.

Dette skjedde med min far, først funket ingenting, java loadet ikke, FTP funket ikke osv.. Når han gjorde instruksene han fikk ble alt fikset igjen etter ett par dager. :)

Jeg synes det var ett bra tiltak, men som gjerne kan være forbredet ved varsling at her er det noe feil på din linje.

Endret av SnapShoot
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt Telenor som ISP, og opplevd å bli behandlet slik, så hadde jeg blitt langt i fra glad for tiltaket. Så hadde jeg byttet ISP, om noen praktiserte ting annerledes.

For mange (kanskje ikke meg da, selv om jeg lar meg irritere), så er Internett så viktig at det ville kostet mye å være uten internett i noen dager!

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bli tilbudt et valg om å ordne opp i samme dialogboksen som som advarte deg om det som er farlig ?

Er problemet at en slik dialogboks ville være for lik all disse lureriene som enkelt går på ?

Hvem gidder å vente flere dager før man kommer seg på nett eller lest epost ?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bli tilbudt et valg om å ordne opp i samme dialogboksen som som advarte deg om det som er farlig ?

Er problemet at en slik dialogboks ville være for lik all disse lureriene som enkelt går på ?

Hvem gidder å vente flere dager før man kommer seg på nett eller lest epost ?

Annet enn om det ble, konsekvensen..

Endret av G
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt Telenor som ISP, og opplevd å bli behandlet slik, så hadde jeg blitt langt i fra glad for tiltaket. Så hadde jeg byttet ISP, om noen praktiserte ting annerledes.

For mange (kanskje ikke meg da, selv om jeg lar meg irritere), så er Internett så viktig at det ville kostet mye å være uten internett i noen dager!

Som sagt tidligere, så blir man ikke helt uten internett. Telenor sperrer alle porter bortsett fra HTTP, HTTPS og POP3. Du kan altså surfe på nettet og lese e-post uten problemer, men ikke sende mail fra mailprogrammer.

Telenor sender varsel på e-post, så det tar ikke nødvendigvis mer enn en halv dag å få ordnet opp i problemet. I tillegg er telefonsupporten til Telenor overlegen alle andre ISPer og telefonleverandører.

Men hvis du er avhengig av VPN (som vanligvis bruker andre porter enn HTTP, HTTPS og POP3) for å gjøre jobben din, så blir det selvfølgelig en litt annerledes arbeidsdag.

Lenke til kommentar

Supporten hos Telenor har nå vær veldig varierende.

er det noen som har sett Telenor spøken i "torsdag kveld fra Nydalen" ?

Dette hjelper ikke at det bare er en som er rask og ordene opp.

Nå er det også verdt å nevne at jeg har hør om flere tilfeller der det ble en masse tull som to lang tid å ordne opp i med en gang Telenor over tok driften eter en annen internert leverandør

Lenke til kommentar

Telenor's support er elendig.

Hørtes det ut som du er ung, eller uvitende, driter de i deg. Jeg ringte om noe, han sa: "uhm.. dere har veldig mange ting koblet til.. derfor det detter ut sikkert...."

Vi har ikke masse, men flere ting er der to ganger under forskjellig IP.

En jeg kjenner ringte etterpå (30-40 år), fikset etter 3minutter.

(det jeg ville ha var ny boks da den vi hadde sugde)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...