Lizz29 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Et vennepar av oss giftet seg for noen uker siden og har opplevd noe helt bissar og forferdelig trist. De hadde leid inn en proffesjonel fotograf som fuglte paret hele dagen fra forberedelser til fest og brudevals. Nå har fyren etter mye masing fra brudeparet om å snart få se noen av bildene, innrømmet at han har mistet ALLE bildene!!!!!!!!!! Jeg trodde ikke mine egene ører.....What!!!!! Han har rett og slett mistet minnekortet sitt og finner det ikke igjen. Jeg hadde blitt helt knust om det var meg på min store dag. Så utrolig trist. Heldigvis var jeg også med i kirken og fikk tatt en del ra bilder derfra i allefall, men det er jo ikke nok. Synes jo synd på fotografen også. Herregud. Vet ikke hva jeg hadde gjort om det var meg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 En "profesjonell" fotograf, mener du - mangler gåseøyne. Backup, backup backup og redundans er alfa og omega for en bryllupsfotograf - man har bare én sjanse til å bildene. Det finnes to typer mennesker - de som tar backup og de som enda ikke har mistet viktige data. .."Proffotograf" som bare bruker ét minnekort og ikke tar backup underveis? Buksevann, truserøsk og kokos, mener nå jeg. Det holder hvis man er kompis som tar ekstrabilder, men ikke til en innleid profesjonell, eller hvem som helst som tar de "viktige" formelle bildene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Sånt skal ikke gå an! Fotografen skal ha sikret bildene sine med flere minnekort og lagret backup så snart det er mulig. Hvis fotografen finner kortet så bør han gi en solid rabatt for alle bekymringene han har skapt. Hvis fotografen ikke finner kortet så bør han betale en erstatning til brudeparet og gi de fotografering i ettertid, inkludert frisør, blomster, leie av kjole etc. 2 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Sånt skal ikke gå an! Fotografen skal ha sikret bildene sine med flere minnekort og lagret backup så snart det er mulig. Hvis fotografen finner kortet så bør han gi en solid rabatt for alle bekymringene han har skapt. Hvis fotografen ikke finner kortet så bør han betale en erstatning til brudeparet og gi de fotografering i ettertid, inkludert frisør, blomster, leie av kjole etc. Enig med Trondster og Simon, dette er bare tragisk og lite profesjonelt. Det høres ut som noe som passer for en advokat. Fotografen bør få et heftig erstatningskrav. 3 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Bare nok et tegn på hvorfor man bør bruke seriøse aktører som vet hva de holder på med. Backup er noe av det mest kritiske innen et hvert foto-oppdrag. Derfor jeg kjører dobbel lagring på 2 kort selv i kamera, samt 4 kopier av arkivet. 2 på PC og 2 eksterne på forskjellige lokasjoner. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Tips vedkommende fotograf om å også ha med ekstra hus (tar man ikke backup tipper jeg vedkommende heller ikke har ekstra hus) - så ikke enda et bryllup spoleres i det huset bryter sammen. Anbefaler (egentlig alle, den er fantastisk!) å lese denne glimrende artikkelen hos lensrentals.com om hva man ikke skal gjøre når man kjøper/leier optikk og/eller skal skyte viktige begivenheter. Hum - anbefaler egentlig å lese alle artiklene hos lensrentals - de er grisebra alle sammen, og er så lesverdige at de alene kunne vært en stor salgsgrunn for ethvert fotoblad.. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Tragisk. Man mister ikke et kort sånn. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Opplevde dette selv i mitt eget bryllup. Fotografen fikk ikke ett vellykket bilde. Dette var lenge før digital fotografering, så det gjaldt negativer som var feileksponert. Skikkelig lei seg var fotografen... Hvis det er til noen trøst for brudeparet, så er jeg fortsatt gift med samme dama. Så det er ikke bildene som er avgjørende for om de holde sammen. Men dette ikke sagt fordi jeg syns det er akseptabelt av fotografen, selv om det jo er en ulykke for han også... Lenke til kommentar
ramses Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Er stort sett enig i kommentarene over her, og helt klart at dette er ikke akseptabelt. Så det er sagt. Men synes dere hopper litt lett inn i klagesangen. Det vi ikke vet er hva slags backupsystemer han har. Kanskje han har det gjeveste som finnes. Men det hjelper ikke med all verdens backupsystemer når mannen roter bort kortene sine før han kommer i bilen. Han kan jo ha mistet dem i gresset/grusen. Utilgivelig men. Lenke til kommentar
Lizz29 Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Var selv med i bryllupet og det så utsom om fyren hadde litt ulikt utstyr. Så blandt annet at han hadde et filmkamera med seg også. Når paret gikk ut hadde han til og med skinner lagt ut på bakken slik at han kunne kjøre kameraet mens de gikk nedover grusveien. Han er jo sikkert proffesjonel, men var litt uheldig. Men det skal sies at han så ut som en slubbert. Uflidd med hullete bukser og hullete sko. Hadde ikke fotografert i et bryllup slik. Men det er en ting jeg lurer på. Hvordan har han klart å ta bilder i 12-14 timer på et minnekort? Er bare såååå utrolig glad for at dette ikke skjedde meg og håper det aldri vil skje. Og det skal sies at jeg ble inspirert til å kjøpe meg enda et par hardisker Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Det kan være at han hadde formatert kortene etter å ha kopiert alt over på HD (som igjen har krasjet ...) Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Med type 32 gb minnekorte kunne jeg sikkert fotografert ett helt bryllup på mRaw. Hadde jeg fortsatt brukt 1d MK II'en min så kunne jeg sikkert gjort det helt uten problemer. Skyter han JPEG er det ihvertfall ikke noe problem. Finnes kort opp til 64gb også. Da er det ihvertfall ikke noe problem. Selv bruker jeg stort sett å ende opp med å bruke ca 50gb på en dag. Kanskje han egentlig bare glemte å i hele tatt putte inn minnekortet ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Kanskje han egentlig bare glemte å i hele tatt putte inn minnekortet ? Akkurat det slo meg også ... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Kanskje driti på draget - skutt hele greia i jpeg med skjev hvitbalanse, -2 trinn eksponeringskompensasjon eller lignende, og ikke vil innrømme det? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Kanskje han egentlig bare glemte å i hele tatt putte inn minnekortet ? Akkurat det slo meg også ... Derfor det er viktig at noe av det første man gjør med et nytt kamera, er å gå inn i menyen og låser for utløseren når det ikke er minnekort i kamera. Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Derfor det er viktig at noe av det første man gjør med et nytt kamera, er å gå inn i menyen og låser for utløseren når det ikke er minnekort i kamera. Enig, det er en "farlig" funksjon å ha på. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Men det skal sies at han så ut som en slubbert. Uflidd med hullete bukser og hullete sko. He he,da har du ikke sett noen av oss ennå Men det er en ting jeg lurer på. Hvordan har han klart å ta bilder i 12-14 timer på et minnekort? Hvis vi tar utgangspunkt i at det er en virkelig proff fotograf har han/hun ikke behov for og ta så himla mange bilder. heller nok mot at han har driti seg ut på en eller annen måte og tar en "spansk en". Er bare såååå utrolig glad for at dette ikke skjedde meg og håper det aldri vil skje. Og det skal sies at jeg ble inspirert til å kjøpe meg enda et par hardisker Har minimum 2 minnekort av god kvalitet og 2 batterier med meg og med en gang jeg kommer hjem blir bildene lastet over til Pc'en og vurdert,etterpå blir en kopi/backup lagret i en annen bygning. Man kan også bruke et bildehotell til backup. Lenke til kommentar
Lizz29 Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Men det skal sies at han så ut som en slubbert. Uflidd med hullete bukser og hullete sko. He he,da har du ikke sett noen av oss ennå Men det er en ting jeg lurer på. Hvordan har han klart å ta bilder i 12-14 timer på et minnekort? Hvis vi tar utgangspunkt i at det er en virkelig proff fotograf har han/hun ikke behov for og ta så himla mange bilder. heller nok mot at han har driti seg ut på en eller annen måte og tar en "spansk en". Er bare såååå utrolig glad for at dette ikke skjedde meg og håper det aldri vil skje. Og det skal sies at jeg ble inspirert til å kjøpe meg enda et par hardisker Har minimum 2 minnekort av god kvalitet og 2 batterier med meg og med en gang jeg kommer hjem blir bildene lastet over til Pc'en og vurdert,etterpå blir en kopi/backup lagret i en annen bygning. Man kan også bruke et bildehotell til backup. Hahahah....jasså så dere er en gjen med slubberter?? Tror jeg ikke noe på Har også litt ekstra minnekort og batterier med meg. Men nå skal det sies at jeg kun har hatt ett proffesjonelt bryllups-oppdrag. Godt at noen andre kan bæsje på leggen slik at jeg kan lære å passe meg litt ekstra Vurderer å skaffe meg batteripakke, men er litt redd for at det kommer til å bli så tungt. Synes det er tungt nok nå jeg. Må vel bare trene håndleddene mine litt vel Lenke til kommentar
andersbk Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 En "profesjonell" fotograf, mener du - mangler gåseøyne. Backup, backup backup og redundans er alfa og omega for en bryllupsfotograf - man har bare én sjanse til å bildene. Det finnes to typer mennesker - de som tar backup og de som enda ikke har mistet viktige data. .."Proffotograf" som bare bruker ét minnekort og ikke tar backup underveis? Buksevann, truserøsk og kokos, mener nå jeg. Det holder hvis man er kompis som tar ekstrabilder, men ikke til en innleid profesjonell, eller hvem som helst som tar de "viktige" formelle bildene. Helt enig Trondster. Selv er jeg profesjonell fotograf og tar mye bryllupsbilder. Jeg bruker flere minnekort og to forskjellige kameraer for å sikre at jeg ikke mister noe eller står uten kamera fordi ett falt i bakken etc. Backupløsninger er avgjørende for bryllupsfotografer. Etter bryllupet er over pakker jeg alle minnekortene tett på kroppen og går aldri til sengs før jeg har minst to kopier av bildene. Dagen etter lager jeg en tredje kopi som jeg oppbevarer på en annen fysisk adresse enn de andre kopiene. Hvis kontoret skulle brenne ned eller tyver bryter seg inn har jeg alltid en kopi av råfilene ett annet sted. Et bryllup kan man aldri reprodusere så jeg føler for brudeparet. 1 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Føler meg pliktig til å tildele dagens 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå