robertaas Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Det ser ut til at du har glemt temaet for tråden. Mange går ødelagt livet av folk som raver fulle rundt i gatene.Nei. Det får de ikke. Mange får ødelagt livet av folk som raver fulle og folk som ikke raver fulle, som har et ønske om å banke dritten ut av andre mennesker.Og noen blir drept i bilulykker med noen som ikke har drukket, men overstadig beruselse øker sannsynligheten for både å skade andre om man er til fots eller i bil. Å straffe onkel Leif som er på utdrikkingslag blir idioti.Trenger vi i et sivilisert samfunn akseptere at folk raver fulle rundt i gatene bare fordi de skal gifte seg? Burde Leif også få fyllekjøre litt? Endret 18. oktober 2010 av robertaas Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Ikke nok med at det å ha inntatt alkohol eller andre rusmidler, øker sjansene for at du skader andre, men det øker også sjansen for at noen skader deg ... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Og noen blir drept i bilulykker med noen som ikke har drukket, men overstadig beruselse øker sannsynligheten for både å skade andre om man er til fots eller i bil. Og noen dør av hendelige uhell fra edrue fotgjengeres side. Det endrer ingenting. Trenger vi i et sivilisert samfunn akseptere at folk raver fulle rundt i gatene bare fordi de skal gifte seg? Burde Leif også få fyllekjøre litt? Ja, jeg mener vi i et sivilisert samfunn skal akseptere det. Nå har jeg da også et ganske liberalt sinnelag i slike saker, men jeg tror ikke jeg er alene om å mene det. Leif bør ikke få fyllekjøre litt, det har jeg allerede klarlagt tankene mine om. Med mindre du har noe mer å bidra med ser jeg ikke noe poeng i å videreføre den diskusjonen. Lenke til kommentar
793 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Om man hadde lært opp unga til å beskytte seg og stå opp for seg selv fra tidlig alder av, ville ikke størsteparten av dagens unge vært så villige til å legge seg ned i fosterstilling så fort noen begynner å svinge med nevene mot dem. Da ville de få bøllene som raver gatelangs og lager bråk blitt satt en stopper for lenge før de "tilfeldigvis" klarte å slå ihjel noen og satt i fengsel. Der ligger problemet, tror jeg. Dagens unge blir ikke lenger oppdratt til å bli voksne. Lenke til kommentar
Fesker Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Om man hadde lært opp unga til å beskytte seg og stå opp for seg selv fra tidlig alder av, ville ikke størsteparten av dagens unge vært så villige til å legge seg ned i fosterstilling så fort noen begynner å svinge med nevene mot dem. Da ville de få bøllene som raver gatelangs og lager bråk blitt satt en stopper for lenge før de "tilfeldigvis" klarte å slå ihjel noen og satt i fengsel. Der ligger problemet, tror jeg. Dagens unge blir ikke lenger oppdratt til å bli voksne. Korrekt! Altfor mange som ikke evner å forsvare seg selv i dagens samfunn. Det har foregått en utbredt umandiggjøring av norske menn. Hva har skylden? Sosialdemokratiet? Politisk korrekthet? Vi kan vel gå ut fra at det er en kombinasjon av flere faktorer, men at det har sammenheng med politikk er ikke til å komme bort fra. Dessuten er det jo meget rart at politiet ikke kan være bevæpnet. Det er tydeligvis illusjonen om at Norge er så trygt og godt som først og fremst skal opprettholdes. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Vold avler voldt heter det. Om man skal så en som slår deg vil ikke mengden helgevold minke, den vil snarere forverres. Mer synlig politi i gatene er min mening.. =) Lenke til kommentar
Fesker Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 At vold avler vold er ikke en regel, men noe som varierer sterkt i forhold til hvilken situasjon det dreier seg om. Vi lever ikke i Irak der forskjellige religiøse grupperinger driver å sprenger hverandre. At vold alltid avler vold er ikke annet enn en myte, og begynner etter hvert å bli et ganske utslitt ordspråk. Men om noen slår noen ned uten grunn så bør det ikke være overrsakende om "vold avler vold".. Går vi bare hundre år tilbake i tid så kunne norske menn generelt sett forsvare seg selv på helt annen måte enn i dag. Mer synlig politi vil ikke hjelpe, siden de som kun er ute etter å lage bråk alltid vil gjøre dette uten politiet tilstede. Alternativet er at politiet måtte være overalt hele tiden. Og det går jo ikke. Mye av problemet av i dag er at mange er så innrgrodd i en sosialdemokratisk tankegang at de automatisk venter at staten skal stille opp i enhver sak. Og som sagt: politiet burde være bevæpnet. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Vold avler voldt heter det. Om man skal så en som slår deg vil ikke mengden helgevold minke, den vil snarere forverres. Mer synlig politi i gatene er min mening.. =) Vold avler ikke vold om du slår hardt nok.... Lenke til kommentar
Fesker Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Mange i dag skal liksom være så opptatt av å hevde at det ikke er forskjell på menn og kvinner. Ikke engang fra naturens side. Jeg for min del vil ikke være med på den karusellen. Jeg skjemmes ikke over å være mann! Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg skjemmes ikke over å være mann! Remember, with great power, comes great responsibility. Lenke til kommentar
Fesker Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Er det noe spesielt du tenker på i den sammenheng? Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Vold avler ikke vold om du slår hardt nok.... Men sånn som det er nå så kommer han tilbake med noen venner for å slå tilbake ved en senere anledning. Jeg skjønner ikke helt hvordan bedre selvforsvar kan redusere helgevolden. Er enig i det de på første side sier, mer synlig politi og senere stengetider. Endret 25. oktober 2010 av Haawy Lenke til kommentar
Fesker Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg skjønner ikke helt hvordan bedre selvforsvar kan redusere helgevolden. Er enig i det de på første side sier, mer synlig politi og senere stengetider. Jeg forstår at mange tror på slike løsninger, men saken er bare den at man da skyver problemene foran seg. Og helgevolden vil garantert ikke bli mindre om det kun satses på slike tiltak. Problemet er nettopp det at mange ikke forstår at de selv har et ansvar og derfor ikke satser noe på selvforsvar. Men selvforsvar virker faktisk! Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Er det noe spesielt du tenker på i den sammenheng? Nei, men du snakker om menn i gammle dager som om de var superhelter, noe som til dels stemmer, og da må man jo komme med spidermanquoten:D Vold avler ikke vold om du slår hardt nok.... Men sånn som det er nå så kommer han tilbake med noen venner for å slå tilbake ved en senere anledning. Jeg skjønner ikke helt hvordan bedre selvforsvar kan redusere helgevolden. Er enig i det de på første side sier, mer synlig politi og senere stengetider. Nei, du må vise klart at du ikke lar deg kødde med. Det samme gjelder forresten kvinner. De som er ute etter å bråke med deg forventer ikke at du gjør motstand. De oppfører seg som rovdyr, tar lette bytter med minimal sjangse for å skade seg selv. Id et øyeblikket du sier klart fra at du faen ikke lar deg plukke på så trekker de seg unna eller så blir det bråk, og er dem ute etter bråk så hadde det blitt det uansett hva du hadde gjort. Voldtektsforbrytere er på samme viset. Og kjerringene bare legger seg på rygg. Du må bare ta kontrollen fra dem og over til deg, gjør noe dem ikke forventer. Men selvforsvar virker faktisk! Er ikke selvforsvaret som virker, men de ser at du har selvtillit til å konfrontere dem alene, og da mister de med en gang kontrollen over situasjonen. Endret 25. oktober 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
Casey Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Bor i Trondheim og ser at det svært ofte forekommer vold i helgene. Sist nå i helgen ble to av mine kompiser overfalt helt uprovosert ved Solsiden. Han ene ble forsøkt kastet på sjøen til og med, men det som kanskje er det verste er at dette skjedde rundt halv tre-tiden da folk går hjem fra byen. Og mange må jo ha gått rett forbi uten å gjøre noe som helst.. Hva er det egentlig som skjer i byene våre? I tillegg har vi voldtekter hver eneste helg og såsi ingen blir oppklart. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1539582.ece http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/politiloggen/article1539479.ece Hva må man gjøre av tiltak for å få redusert sånt? Må man begynne å gå med batong på innerlommen, eller tazer eller pepperspray? Det er jo for gærent egentlig. Hva med kameraovervåkning? Er det noe vi kan gjøre selv? Føler nesten for å danne en gruppe som går rundt i helgene, edru, og ser etter sånt, bare for å kunne få tatt dem det gjelder.. Politiet har jo loven å tenke på og ettersom alt dette er så svakt så blir jo bare de ansvarlige sluppet fri likevel pga "bevisets stilling". Har også hørt om en som ble overfalt i midtbyen, men som Politiet tok rett etterpå. Dem slapp han fri pga "bevisets stilling". Det er jo helt sprengt! Vi vet jo hvem som utøver volden: Unge menn. Å heve aldersgrensen for å gå ut for menn til 25 ville få bukt med nesten all volden. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det vi i hvert fall må innse er at null vold er uoppnåelig. Så lenge vi avreagerer i helgene slik vi gjør vil det også bli litt bråk. Nordmenn drikker som svamper, og mesteparten av de som slåss i fylla slåss ikke ellers, det skulle tatt seg ut. Tiltak for å bedre situasjonen må ha som mål å endre drikkekulturen. I helgene trer vi inn i en annen verden. "Fornuftig pengebruk" får en annen betydning. Reglene for sosial samhandling er snudd på hodet. Man prøver seg på jenter, skråler høylytt med folk man aldri har møtt, pisser på gatehjørnet og oppfører seg ganske annerledes enn det man gjør til vanlig. Blant alle de u-hverdagslige tingene finner vi også slåssing. Noe av det som bidrar til å gjøre fylla fremmed og spesiell, er at tilgangen er så begrenset. At vi bare kan drikke hardt i helgene har sine legitime årsaker, men det spørs om det hjelper at alt koster så jævla mye og at alle utesteder stenger på en gang. Man skal nyte kvelden to the max, man skal drikke som faen og spise kebab, ta taxi hjem og få pult, og nåde den som kommer i veien. Køer, kjønnsmarked og fylla er en eksplosiv blanding. Fylla kan vi ikke gjøre så mye med. At folk blir kåte er vel mest bare fint. Køer og deres betydning kan vi derimot fikse. Hvis utestedene var oppe skikkelig lenge, ville de færreste sett på det som et alternativ å holde ut hele natten. Å være oppe til halv tre, derimot, det klarer de fleste til nøds, og gjør det: man skal jo leve livet. Så er det hjem - nei forresten, her var det kø, gitt. Taxikøene vil toppe seg på et eller annet tidspunkt uansett, men med lengre (valgfrie) åpningstider ville folk dratt hjem når de ikke orket mer og ikke sett på det som noen forpliktelse å holde ut til lyset slås på. Problem 1: Hvis lengre åpningstider er noen løsning, vil bedringen skje på så lang sikt at den politiske verdien i en fireårs valgsyklus er negativ. Til å begynne med ville det nok nemlig blitt tilstander. Problem 2: Lengre åpningstider fører med seg en hel haug andre problemer, og er ikke gratis. Vi får ikke i pose og sekk. Et annet spørsmål er hvor stor del av volden som egentlig er et problem. I dag er vold blitt veldig lite stuerent, og vi har i grunnen selv valgt det. Vi lærer på skolen og overalt ellers at slåssing driver man bare ikke med. Derfor er de eneste som virkelig behersker vold, bortsett fra politiet og andre utøvere av offentlig makt, de som er asosiale nok til ikke å bry seg. Vi andre blir helt satt ut og overlater situasjonen til instinktene, ikke så rart at det går over styr da. Er det egentlig så mye i veien med at to personer blir enige om å ta det utenfor og holder på til den ene gir seg? En annen ting er at bøllene i dag kan ture fram vel vitende om at folk flest ikke kan slåss fordi de hørte på de voksne. 2 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 her er det veldig minimalt med bråk noe som helt klart har noe med britisk drikkekultur i sammenlikning med norsk Haha. Kansje i deres eget land til en hviss grad, men i alle andre land blir det bråk overallt engelskmennene er... Når jeg var i marinen tror jeg faktisk jeg hørte om flere episoder med bråk hver eneste gang vi var i samme havn som det var noen briter. Lenke til kommentar
Fesker Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Er det noe spesielt du tenker på i den sammenheng? Nei, men du snakker om menn i gammle dager som om de var superhelter, noe som til dels stemmer, og da må man jo komme med spidermanquoten:D Nei, det har jeg langt i fra påstått. Men at det var mer tak i norske menn den gangen er nok hevet over tvil. Er ikke selvforsvaret som virker, men de ser at du har selvtillit til å konfrontere dem alene, og da mister de med en gang kontrollen over situasjonen. Det går ut på det samme. Om man greier å forsvare seg så er det ikke selvtillitten det er noe i veien med. Lenke til kommentar
Fesker Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Problem 2: Lengre åpningstider fører med seg en hel haug andre problemer, og er ikke gratis. Vi får ikke i pose og sekk. Én ting er sikkert: Åpningstider har INGENTING med helgevold å gjøre. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Problem 2: Lengre åpningstider fører med seg en hel haug andre problemer, og er ikke gratis. Vi får ikke i pose og sekk. Én ting er sikkert: Åpningstider har INGENTING med helgevold å gjøre. Her i USA står det politipatruljer utenfor utestedene når de stenger, vil tro dette har en mye mer prevantiv effekt enn åpningstider noen gang vil få. Man hører jo alltid om at det er så mye vold i USA, men faktisk så har jeg sett mange flere slåsskamper når jeg har vært ute i Norge. Problemet her borte er jo at folk har lett tilgang til handvåpen, så når ting først tar av, så kan det gå riktig ille, men generell knuffing og ufin oppførsel ser jeg langt mindre av her. Mulig det er pga at politiet er overalt, eller at de rett og slett har en annen drikkekultur og ikke styrtdrikker før ting stenger, slik vi har en tendens til å gjøre hjemme. Ikke vet jeg, men kan ikke si jeg savner norge og politikere som helst skal være barnehagetanter for alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå