mythzern Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Jeg var på vei hjem fra hytte tur på søndag (18 tiden), så ble jeg stoppet av UP kjørte 16 kmt for fort i en 60 sone og politiet tok mål av promillen som de mente ble til 0,4 jeg følte meg helt fin i form og synes det var veldig rart at jeg i det hele tatt hadde promille, var 18 timer siden sist drikke.Og jeg er veldig i mot alkolhol + bil, så jeg ble helt sjokkert trodde ikke det jeg hørte. Etter det ble fraktet til legevakten 1,5 time etterpå for å bli tatt blodprøve av for å sikre hva jeg egentlig hadde av promille.Vi brukte lang tid til legevakten pga mye surr,så tok boldprøven 1,5 timer etter kontrollen. Politiet tok førerkortet i 3 uker, pga jeg må vente på svar på blodprøven, jeg kan få den tilbake hvis jeg har promille mellom 0,2- 0,4 + en saftig bot sa dem, ellers måtte jeg vente i hele 2 år sa dem? Kan det stemme at jeg mister førerkortet i 2 år , er det ikke kortere når jeg nesten ikke har promille? Jeg nekter å tro at jeg hadde promille i det hele tatt, men det kan da ikke være 2 år å vente på det? Når jeg så og si ikke har promille? Hva er reglen for dette? Noen som vet.? Som sagt er helt i mot alkohol å bilkjøring, å jeg begriper ikke at det har skjedd, å jeg var på vei hjem, jeg brukte fornuften å mente 18 timer etter siste dram burde holde. Jeg kan da ikke miste førekortet i 2 år, hvis den feks er 0,4. Endret 10. oktober 2010 av mythzern Lenke til kommentar
Performance27 Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Det stemmer det de sier! så du får ha lykke til! Lenke til kommentar
mythzern Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Hva stemmer, mener du ? Takk, blir hvertfall sykkel de neste ukene. Har så vidt lest på nettet, å jeg fant det ut der. Promille mellom 0,21 og 0,5 gir som hovedregel bot. En promille mellom 0,21 og 0,4 gir som hovedregel (om jeg ikke husker feil) en bot på 6.000 kroner, og en promille mellom 0,41 og 0,5 gir som hovedregel 10.000 i bot, jfr. nasjonalt påtaledirektiv fra Riksadvokaten Her står det at Inntil 0,4 promille normalt ikke tap av førerrett 0,4 – 0,5 promille tap av førerrett i 6 måneder http://www.paragrafen.no/?id=171 Endret 11. oktober 2010 av mythzern Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 I all praktisk betydning så er promillegrensa i norge 0,0. Men for å ha eit lite slingringsmonn så er grensa satt til 0,2. Før var den 0,5 men sidan enkelte då kunne drikke ei lita pils og fortsatt være under grensa så blei dette stramma inn. Når det gjeld saka di her så vil straffa du får være avhengig av kva blodprøva viser. Det er blodprøva som gir det endelige svaret på kva promille du har hatt. Og det stemmer nok at du kan miste førerkortet i opp til 2 år. På sida du linker til står det dette: Foreligger det skjerpende omstendigheter, for eksempel kjøring over lang strekning, trafikkulykke, bilbrukstyveri eller lignende, skal det fastsettes lengre tapstid. Tap av førerretten kan da fastsettes til 3 - 5 år eller for alltid. Spørsmålet er då om hytta ligger så langt vekke frå boligen din at det regnes som kjøyring over lang strekning. I tillegg er det verdt å merke seg at tabellen på denne sida viser berre ei anbefaling og det presiseres at det ikkje er obligatorisk med tap av førerretten for promille under 0,5, det er med andre ord ikkje umogleg å fråta noken førerretten sjølv med lavare promille. Det at du i tillegg har blitt tatt for å kjøyre for fort vil nok også kunne regnast som skjerpande, med tanke på at alkohol gjer at du reagerer endå saktare en dersom du er edru. O m noke så skulle du ha kompansert for alkoholrus ved å kjøyre saktare en 60 km/t på den aktuelle strekkinga. Dette er det som kan skje, men du får vente å sjå kva blodprøva viser og kva som blir sakt som straff. Deretter kan du ta stilling til om du vil vedta straffa eller om du tar det vidare. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Du skriver veldig uoversiktlig, men du har vel kjørt langt? Du kjørte for raskt, og du hadde promille. Derfor tipper jeg du bare burde forberede deg på å sykle i ett halvt-1 år. Dette leste jeg: 0,2-0,5‰ Bot: Ca 1 månedslønn Fengsel: Vanligvis ikke Indragning: Maks ett år Endret 11. oktober 2010 av dotten☻ Lenke til kommentar
mythzern Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Var ganske stressa når jeg skrev det, så beklager det. Jeg hadde kjørt i maks 10 min kansje, så kom ikke langt. Var helt rolig, å politiet skrev også ned i rapporten at det ikke var antydninger til berusning osv. Så får se hva utfallet blir, sykkelen er fiksa i dag, venter bare på en heftig bot og noe annet surr. Håper jeg kan ta lappen tilbake om 6 mnd om blodprøven er dårlig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Kjøp deg promillemåler og blås når du skal kjøre dagen derpå... Jeg gjorde det for en god stund siden, og ble kraftig overrasket over hvor lenge promillen sitter. Antagelig har jeg kjørt med promille godt over 0,4 flere ganger uten at jeg har verken vist eller ment dette. Har så klart følt meg fin i formen og slikt. Om blodprøven viser at du hadde promille, godta det. Du har ingen beviser, de har beviser, dermed taper antagelig du en evt. rettsak. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg trodde promillekjøring automtisk medførte bot på halvannen brutto månedslønn? Eller er dette kun på høyere promillenivåer? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Kjøp deg promillemåler og blås når du skal kjøre dagen derpå... Jeg gjorde det for en god stund siden, og ble kraftig overrasket over hvor lenge promillen sitter. Antagelig har jeg kjørt med promille godt over 0,4 flere ganger uten at jeg har verken vist eller ment dette. Har så klart følt meg fin i formen og slikt. Om blodprøven viser at du hadde promille, godta det. Du har ingen beviser, de har beviser, dermed taper antagelig du en evt. rettsak. Det er da veldig individuelt, personlig hadde jeg 0 i promille målt av politiet etter en natt på hellerudsletta i russetiden min for et par år siden, jeg drakk riktignok ikke alt for mye, men ble en 8-9 pils fra 18-02 eller noe sånt, jeg spurte høflig om å bli testet av en politimann i politibil når jeg våknet i 10 tiden. og som skrevet tidligere hadde jeg 0 i promille. Lenke til kommentar
mythzern Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Fikk vite resultatet i dag, jeg hadde ikke noe promille i blodet. Saken ble henlagt å jeg fikk fartsbot. Kan jeg kreve erstatning av Politiet ettersom de tok fra meg lappen i 3 uker, når jeg ikke hadde promille i blodet i det hele tatt? Endret 13. november 2010 av mythzern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå