Gå til innhold

Nytt hk/cpu/ram (4-4.5k budsjett)

Anbefalte innlegg

Hei godt folk.

Etter å hatt en veldig stabil pc de siste 4 årene tok hovedkortet kvelden, og en oppdatering er nødvendig. Dette var den gamle AM2+ socketen, med DDR2 minne så jeg må ha nytt hovedkort, CPU og RAM. Jeg sitter med en 650w PSU og ett 5770 skjermkort.

Jeg sitter med ett budsjett på ca 4-4.5k, men da jeg ikke har sett på pc-deler på mange år er jeg ikke helt bevisst på hva jeg bør satse på med ett slikt utvalg som det er for tida.

Det jeg kom fram til er følgende:

Hovedkort: Asus Crosshair IV Formula kr 1477,- (Amentio.no)

CPU: AMD Phenom II X6 1055T kr 1501,- (Amentio.no

RAM:

- Alt1 - OCZ DDR3 PC12800 AMD Black Edition 4GB kr 795,- (Netshop.no)

- Alt2 - Mushkin DDR3 PC12800 Redline 4GB kr 995,- (Netshop.no)

= kr 3773,- / 3973,-

RAM er det jeg er mest usikker på. OCZ brikkene er kr 200,- billigere, men litt høyere timings (8-8-8-24 vs 7-7-7-18 på brikkene fra Mushkin). Nå er jeg ikke helt sikker på hvor stor forskjell det utgjør, så litt veiledning her hadde vært topp!

Det er sikkert gunstigere kjøp der ute for mitt budsjett, og det er der jeg søker hjelp. Overklokking bør være en mulighet, men det er ikke en nødvendighet. PCen blir for det meste brukt til gaming, skolearbeid og streaming av høy-kvalitets video til PS3.

På forhånd takk for all hjelp!

/Myrland

EDIT: Nyttesløst å skrive poster på natterstid, glemte av hele prisguiden. Priser er oppdaterte.

Endret av ormyrland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...