Gå til innhold

Enkeltmannsforetak for .no-domene og reklamefinansiert nettside

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en stund planlagt å starte en nettside som tilbyr en tjeneste. For å dekke (deler av?) kostnadene ved denne nettsiden, og hvis alt går bra tjene litt på nettsiden også, ønsker jeg å plassere noe reklame på siden, av typen Google AdSense. Jeg forstår det slik at hvis jeg tjener under 50 000 kr i året på dette er det ikke nødvendig å etablere et foretak, men jeg ønsker likevel å gjøre dette for å kunne registrere et .no-domene. Jeg har noen spørsmål angående dette:

1. Så vidt jeg forstår kan man betale skatt som en virksomhet som driver på hobbybasis, eller på næringsbasis, og at for å definere virksomheten som sistnevnte må man kunne vise til profitt etter noen få år. Som nevnt håper jeg at jeg kan komme til å tjene på virksomheten, men det er absolutt ingen garanti for dette. Hvordan skal jeg betale skatt?

2. Hva slags regnskapsføring er nødvendig for et slikt foretak?

Jeg er fullstendig ny når det gjelder foretak/næringsvirksomhet, så jeg hadde vært veldig glad for utfyllende svar. Jeg finner generelt lite informasjon for oss som ønsker å drive internettbedrifter som ikke skal drive med kjøp og salg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg har en stund planlagt å starte en nettside som tilbyr en tjeneste. For å dekke (deler av?) kostnadene ved denne nettsiden, og hvis alt går bra tjene litt på nettsiden også, ønsker jeg å plassere noe reklame på siden, av typen Google AdSense. Jeg forstår det slik at hvis jeg tjener under 50 000 kr i året på dette er det ikke nødvendig å etablere et foretak, men jeg ønsker likevel å gjøre dette for å kunne registrere et .no-domene. Jeg har noen spørsmål angående dette:

1. Så vidt jeg forstår kan man betale skatt som en virksomhet som driver på hobbybasis, eller på næringsbasis, og at for å definere virksomheten som sistnevnte må man kunne vise til profitt etter noen få år. Som nevnt håper jeg at jeg kan komme til å tjene på virksomheten, men det er absolutt ingen garanti for dette. Hvordan skal jeg betale skatt?

2. Hva slags regnskapsføring er nødvendig for et slikt foretak?

Jeg er fullstendig ny når det gjelder foretak/næringsvirksomhet, så jeg hadde vært veldig glad for utfyllende svar. Jeg finner generelt lite informasjon for oss som ønsker å drive internettbedrifter som ikke skal drive med kjøp og salg.

1) Det er ikke avgjørende om du går med overskudd eller ikke. Det som er avgjørende er om det er egnet til å gå med overskudd. Dersom du forventer profitt på din virksomhet driver du per definisjon næring og må følge reglene i bokføringsloven. Eventuelt overskudd/underskudd innrapporteres på selvangivelsen og du må fylle inn dette manuelt basert på ditt regnskap.

2) Begrenset regnskapsplikt. Du kan føre regnskapet i excel dersom det er under 300 bilag pr år. Dersom omsetning overstiger 50.000 skal du registreres i mva mantallet dersom du skal drive pliktig virksomhet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...