dagjonas Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hei. Planlegger en treukers ferietur til USAs vestkyst i juli 2011. Flybillettene står for en av de største enkelte utgiftspostene, og jeg lurer på å bestille nå. Spørsmålet mitt er rett og slett, når lønner det seg å bestille? Sånn som det er nå ligger det på 7500,- pr pers t/r OSL - LAX. Bruker finn.no's tjeneste, da jeg har hatt de beste treffene med den. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Vanligvis kommer de beste tilbudene for den perioden i Q1. Lenke til kommentar
dagjonas Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Åja, sier du det. Trodde alltid det lønte seg dessto tidligere man var ute jeg. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Nei, det varierer veldig. Kommer det et godt tilbud før jul er det selvsagt bare å slå til. Du kan jo se litt om prishistorikk i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896610 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Ellers så er det høysesong i juli så du kan ikke regne med å komme under 5k. Billigste nå for juli er visst Swiss for 6800. Kan du reise ut i juni og tilbake i juli kan du få turen til 5800. Men man kan altså regne med at det kommer bedre tilbud. Lenke til kommentar
dagjonas Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Takk for grundige svar! Slo til i går, OSL-LAX (bytte på Heatrow), 28. juni til 20. juli, 5510,- pr. pers. Storfornøyd med den, slapp flybytte i USA og prisen var topp. Skal nå ha leiebil fra LA i 3-uker, får vel gjøre grundig research der. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Da regner jeg med at du vet hvilken risiko det er å reise via Heatrow med bagasje. De har rekord i tap og forsinkelse for bagasje og er gjentatte ganger kåret til verdens verste storflyplass. Lenke til kommentar
dagjonas Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Var ikke klar over det, men får bare håpe det går bra. Er så mye man ikke kan gardere seg mot. SAS som flyr OSL-Heathrow, uten om jeg vet at det gjør selve bagasjebehandlingen på Heathrow bedre. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 1t35 til transfer kan bli knappt for en så dårlig flyplass. Sist jeg fløy dit fra Norge så fløy vi rundt i over 10 minutter og ventet på å få lande og så takset vi rundt i 30 minutter før vi kom inn på gaten. http://www.youtube.com/watch?v=f4xba_YFHj8 Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Hahah, syk video. Fryktet Heathrow selv når jeg mellomlandet der for en USA-flight videre i sommer, men da gikk det strålende egentlig. Hadde tre timers transfer - flyet landet på time, passport gikk relativt kjapt og ellers var det bare å følge transferskiltene til det nye flyet. Hadde tid til å sitte ned med et godt måltid en times tid og se litt i butikker. Bagasje kom også videre. Dette var mot slutten av juni, altså nok av folk der da også. Men jeg har også inntrykket av at Heathrow er en kaotisk flyplass generelt sett ut ifra hva jeg har lest, så det gjelder nok å være heldig. Bor for øvrig rett under innflygningen til Heathrow, og det er travelt med fly, gitt. Egentlig langt flere enn jeg trodde. De kommer mer eller mindre på rekke og rad hvert minutt fra tidlig morgen til sent på kveld. Så ofte at jeg etter en dag ikke lenger la merke til flylydene. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Bor for øvrig rett under innflygningen til Heathrow, og det er travelt med fly, gitt. Egentlig langt flere enn jeg trodde. De kommer mer eller mindre på rekke og rad hvert minutt fra tidlig morgen til sent på kveld. Så ofte at jeg etter en dag ikke lenger la merke til flylydene. Ikke rart det, mtp at Heathrow er Europas travleste flyplass. Bare Paris CDG og Frankfurt som kan måle seg. Lenke til kommentar
dagjonas Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Hehehe, morsom, men skremmende, video Ble litt bekymret jeg nå Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Yes of course. Var så klart klar over at det var en veldig travel flyplass, og etter å ha vært der selv i sommer for første gang veldig, veldig stor. Men likevel, først når jeg går ute her at jeg virkelig skjønner hvor mange fly som frekventerer denne flyplassen. Du kan bokstavelig talt omtrent se et fly på vei inn hele tiden. Fra tidlig morgen til sent på kveld blir ikke det få fly. Men det er moro å se på. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Ble litt bekymret jeg nå Rekker du ikke flyet på en gjennomgående billett booker de deg inn på en senere flight og da er det vanligvis en dyrere billett som gir flere bonuspoeng så noe positivt er det jo. Ellers øker jo sannsynligheten for problemer med bagasjen. Med under 2 timers korrespondanse får du ikke noe dekt på reiseforsikringen om noe går feil, det er flyselskapet som må stå for alt. Om de sier "bruk reiseforsikringen" må du nekte plent. Lenke til kommentar
dagjonas Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 Skal huske på det robertaas, takker. Kan jo med et samme spørre, er det noen som har brukt Leiebilguiden? Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Skal huske på det robertaas, takker. Kan jo med et samme spørre, er det noen som har brukt Leiebilguiden? Har aldri prøvd dem. Husk at når du leier bil i USA utgjør forsikringene bortimot halve prisen. Her er mine råd om bilferie i USA, som enkelte nok har lest et partre ganger før. · Kjøp reisehåndbøker og les disse på forhånd. Mye greit på eksempelvis amazon.co.uk /com. Husk at det ikke er mva. på bøker, så lenge det ikke er annet enn bøker i forsendelsen, slik at du kan gi blanke i 200-kroners grensen,så lenge det kun er bøker i forsendelsen. Sjekk også at bøkene ikke er for gamle. · Bruk Google Maps, Viamichelin eller lignende til å få en oversikt over aktuelle dagsetapper. · Lag gjerne egne kart på disse sidene. · Beregn god tid, eller sett av egne transportdager. 5-6 timer i bilen hver dag gir lite opplevelser. · Lei bil vi en norsk side, det er langt mer oversiktlig når det gjelder forsikringer osv. · Sjekk hvor mye bagasje den aktuelle bilen tar. Amerikanske biler tar generelt lite bagasje i forhold til størrelsen · Kostnadene for å levere bilen et annet sted enn den hentes kan variere etter om en kjører fra A til B eller B til A. · Sjekk at det ikke er spesielle regler for alder, også for fører nummer 2. · Sjekk hvilke priser du får på leiebil via steder der du er medlem. Jeg fant billigeste leiebil via Eurobonus, selv om jeg kun har laveste nivå der. · Om du ikke har andre preferenser på bil så prioriter å komme litt opp fra bakken, slik at du får et bedre overblikk og det er tryggere. · Interstat = kjedelig. Greit som ren transportetappe men gir ingenting når det gjelder opplevelser. Mindre veier gir mer å se og en kommer langt tettere på lokalbefolkningen. · GPS er greit å ha. Kjøp en billig ved ankomst eller last ned kart tilden du allerede har. Om du mener du klarer deg uten GPS må du ha en eller annenform for kompass. Dette finnes ofte som en del av bilens intsrumentering, men om det ikke gjør det bør en kjøpe et. · Ingenting verdt å stjele lagres synlig i bilen når denne forlates. · Bruk kilder på nettet. Tripadvisor.com etc. Det er egen tråd om slike her på forumet. · Om dere velger å besøke en temapark: Ta dere god tid. Det tar gjerne over en halvtime bare å parkere og komme seg innenfor portene. · Det blir shopping. Ha plass til dette på returen, eller ta høyde for å kjøpe ny bag/koffert. · Det er ferie. En dag ved bassenget uten å gjøre stort hører med. · Skikkelige måltider gjør dagen bedre, også når en er "på veien". En kjapp burger fungerer innimellom, men en trenger også litt hvile og maten er en del av opplevelsen. · Kjeks, frukt, Beef Jerky etc. er greit å ha i bilen. · Ha nok vann i bilen. En billig kjølebag er glimrende. Som kjøleelement kan du bruke is fra ismaskinen på hotellet/motellet i en dobbel bærepose. Vann, brus og øl lagres selvfølgelig i kjøleskapet om natten. Endret 12. oktober 2010 av SamBell Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Takk for at du ryddet opp! Endret 12. oktober 2010 av Mchansern Lenke til kommentar
stresslessen Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Prøv å se det i IE Mchansern, ga hvertfall bedere resultat enn firefox her. Så mye tull med firefox selv.. Edit: Too late.. Endret 12. oktober 2010 av stresslessen Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Takk for at du ryddet opp! Var i gang i det du skrev innlegget, men måtte hente listen på ny fra en annen tråd og vaske den. Lenke til kommentar
dagjonas Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Takk for gode tips SamBell! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå