Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer hvis jeg nekter å vise billett på ubetjent vogn på toget?

konduktans

Anbefalte innlegg

Uavhengig av hvor mange som sniker på toget, betaler jeg utrolig mye for å kjøre tog den lille strekningen jeg gjør. Frem til for et par uker siden har jeg kjørt rolig i fred i ubetjent vogn, men nå blir jeg trakassert av den fordømte konduktøren HVER GANG jeg kjører tog. Og jeg er lei.

Så spørsmålet er, hva skjer hvis jeg nekter å vise billett neste gang de spør? Jeg har gyldig billett, så de kan jo ikke kaste meg av toget!

Samme om du har gyldig bilett og ikke viser den, så kan de kaste deg av på neste stasjon. Grunnen til at de sjekker bilettene til de reisende er jo at det står i jobbinstruksen dems. Du er garantert en slik kverrulerende drittunge jeg hadde irritert meg over irl. Glad jeg ikke tar tog med deg, der du sitter og diskuterer uten innsikt med konduktøren :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kun diskutert én gang med konduktøren. Han hadde egentlig ikke noe godt svar.

Grunnen til at jeg i det hele tatt reagerer er ikke at konduktøren i betjent vogn spør om billett. For det skjer hver eneste gang en hvilken som helst passasjer tar tog. Det jeg reagerer på er at de kommer i ubetjent vogn og spør etter billett. Jeg setter meg der fordi jeg vil være i fred. Så hvor kan jeg være i fred på toget? Jo, nettopp på bussen. TULL

Lenke til kommentar

Ubetjent vogn er vogn som ikke er betjent av konduktør! At billettkontroller kan forekommer er nå så, men i utgangspunktet så kontrollerer ikke konduktørene billetter i ubetjent vogn, spesielt i arbeidstid, da det i stor grad er de med månedskort (dvs pendlere) som bruker disse vognene. Det vil dermed ikke si at konduktør ikke har rett til å kontrollere billetten, så om han spør må du faktisk vise den. Men normalt er det egne kontrollører som sjekker disse vognene. Kan faktisk aldri huske å ha blitt spurt om billett i ubetjent vogn fra en vanlig konduktør.

nsb merking i vognene

Endret av noxon
Lenke til kommentar

Det står i jobbinstruksen til konduktørene at de skal sjekke billetter i Ubetjent vogn når de har tid og mulighet til det.

Transportvilkårene er godkjent, og det er også Samferdselsdep. som har bestemt at det koster den nette sum av NOK 960,- å ikke vise gyldig billett på oppfordring.

Det vil samtidig si at du kan måtte betale 960 kroner selv om du har gyldig billett, men nekter å vise den fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...