konduktans Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Uavhengig av hvor mange som sniker på toget, betaler jeg utrolig mye for å kjøre tog den lille strekningen jeg gjør. Frem til for et par uker siden har jeg kjørt rolig i fred i ubetjent vogn, men nå blir jeg trakassert av den fordømte konduktøren HVER GANG jeg kjører tog. Og jeg er lei. Så spørsmålet er, hva skjer hvis jeg nekter å vise billett neste gang de spør? Jeg har gyldig billett, så de kan jo ikke kaste meg av toget! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Så lenge du ikke viser frem blletten har du ikke bevist at du har gyldug billett. Reisevilkårene er at gyldig billett skal vises på forelangende. I praksis vil det si at de kan kaste deg av toget. Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Jeg tror det er mer slit å drive å nekte å vise billett enn å bare vise den til han eller hun. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Kva som vil skje? Masse spetakkel, konduktøren vil truleg truge med å gje deg bot, og gjere det om du ikkje viser billett. Om du vil sleppe bota ved å sende inn kopi av gyldig billett anar eg ikkje, men det virkar som ein del arbeid. Kva du har rett på? Ikkje sikker, men eg ser ikkje grunn til å nekte å vise billett (om du veit at han kjem er det bare å ha den lett tilgjengeleg, det gjer eg når eg reiser med tog). Er dette enkeltbillettar eller månadskort? Om det er elektronisk validering av månadskort dette handlar om, er det ikkje nødvendig å validere kvar reise, så lenge du har gyldig produkt på kortet. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Forrige gang noen nektet å betale for seg eller vise at de hadde betalt på nsb så ventet politiet på dem på neste stasjon. Lenke til kommentar
Effon Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Dette vil kunne koste deg NOK 960,- Det er gebyret for å ikke vise gyldig billett. Kontrolløren har også rett til å holde deg igjen (om nødvendig med fysisk makt) til du har vist gyldig leg eller til politiet overtar. Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Snakker om ubetjente vogner forresten.. står jo "kun stemplet eller validert billett" eller noe. Hvor får man stemplet billetten?? Når man kjøper i automat på stasjonen mener jeg. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Er dette enkeltbillettar eller månadskort? Om det er elektronisk validering av månadskort dette handlar om, er det ikkje nødvendig å validere kvar reise, så lenge du har gyldig produkt på kortet. Månedskort. Har hatt gyldig hver gang, men de skal alltid se den! Hva er poenget med ubetjent vogn hvis de behandler den som om den er betjent? Forrige gang noen nektet å betale for seg eller vise at de hadde betalt på nsb så ventet politiet på dem på neste stasjon. Så du mener politiet skal komme og ta meg fordi jeg ikke viser den gyldige billetten min? Det blir alt for søkt. For det første har de ikke ressurser til det, for det andre, har jeg jo "ikke gjort noe galt"! Dette vil kunne koste deg NOK 960,- Det er gebyret for å ikke vise gyldig billett. Kontrolløren har også rett til å holde deg igjen (om nødvendig med fysisk makt) til du har vist gyldig leg eller til politiet overtar. Akkurat dét har de absolutt ikke. Hvis de holder igjen en kunde med fysisk makt, kan de forvente både søksmål og at de mister jobben. Og hvis de prøver å holde igjen meg, blir det bråk. Nå sier ikke jeg at jeg ville latt det gå så langt, men jeg nekter å la en hersens konduktør legge hånda si på meg. Snakker om ubetjente vogner forresten.. står jo "kun stemplet eller validert billett" eller noe. Hvor får man stemplet billetten?? Når man kjøper i automat på stasjonen mener jeg. Da må du evt. få den stemplet i betjent vogn og så gå til ubetjent. Hadde det vært forskjell på de to, hadde ikke det vært noe problem. Tidligere, pleide konduktørene å gå igjennom ubetjent og inn til førerkabinen, for så å gå tilbake. Da er det også en fin mulighet til å få stemplet billett. Men forvent moralpreken fra konduktørene. Flesteparten av dem eier ikke folkeskikk! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Dette vil kunne koste deg NOK 960,- Det er gebyret for å ikke vise gyldig billett. Kontrolløren har også rett til å holde deg igjen (om nødvendig med fysisk makt) til du har vist gyldig leg eller til politiet overtar. Akkurat dét har de absolutt ikke. Hvis de holder igjen en kunde med fysisk makt, kan de forvente både søksmål og at de mister jobben. Og hvis de prøver å holde igjen meg, blir det bråk. Nå sier ikke jeg at jeg ville latt det gå så langt, men jeg nekter å la en hersens konduktør legge hånda si på meg. Vil du at jeg skal le hardt og rått og lenge av deg, eller vil du at retten skal gjøre det? Høhø. Og du vet, setter du deg til motverge så har de nødvergerett mot deg... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Dette vil kunne koste deg NOK 960,- Det er gebyret for å ikke vise gyldig billett. Kontrolløren har også rett til å holde deg igjen (om nødvendig med fysisk makt) til du har vist gyldig leg eller til politiet overtar. Akkurat dét har de absolutt ikke. Hvis de holder igjen en kunde med fysisk makt, kan de forvente både søksmål og at de mister jobben. Og hvis de prøver å holde igjen meg, blir det bråk. Nå sier ikke jeg at jeg ville latt det gå så langt, men jeg nekter å la en hersens konduktør legge hånda si på meg. Vil du at jeg skal le hardt og rått og lenge av deg, eller vil du at retten skal gjøre det? Høhø. Og du vet, setter du deg til motverge så har de nødvergerett mot deg... Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep.Er det ikke et uforholdsmessig inngrep å fysisk holde igjen noen som har betalt billett? Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Korleis i alle dagar skal konduktøren kome fram til at nokon har betalt billett, når dei nektar å vise den? Lova seier ikkje kan, og trådstartar kan. Lova seier ikkje noko om ikkje vil. Du kan godt krangle på dette - siter gjerne diskusjonen mellom deg og konduktøren her etterpå. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Akkurat dét har de absolutt ikke. Hvis de holder igjen en kunde med fysisk makt, kan de forvente både søksmål og at de mister jobben. Og hvis de prøver å holde igjen meg, blir det bråk. Nå sier ikke jeg at jeg ville latt det gå så langt, men jeg nekter å la en hersens konduktør legge hånda si på meg. Vil du at jeg skal le hardt og rått og lenge av deg, eller vil du at retten skal gjøre det? Høhø. Og du vet, setter du deg til motverge så har de nødvergerett mot deg... Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep.Er det ikke et uforholdsmessig inngrep å fysisk holde igjen noen som har betalt billett? Nei, ikke i seg selv. Og dette er fordi regelen sier at den som ikke kan fremvise gyldig billett kan holdes tilbake. Her må man som hovedregel likebehandle de som ikke kan med de som ikke vil, av hensyn til formålet bak regelen. Det vil uthule regelens innhold om snikere bare kan si at de ikke vil fremvise billett og så gå fritt. Men det kan tenkes at det å ha gyldig billett kan være et moment i totalvurderingen som slår ut som uforholdsmessig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Du mener altså at det å bli bedt om å fremvise månedskort er trakassering? Blir man spurt om å fremvise gyldig billett, så fremviser man gyldig billett. Jeg skjønner virkelig ikke hva du vil prøve å oppnå ved å nekte. Du virker som om du vil være vanskelig bare for å være vanskelig. Veldig unødvendig. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Jeg kan ikke se at du kommer til å bli spurt om billett sjeldnere hvis du fortsatt skal være togets verste spytryne. Mest sannsynlig kommer de til å henge opp bilde av deg på pauserommet eller no sånt. Lenke til kommentar
Effon Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Når DU kjøper billett, så har DU godtatt NSB's reisevilkår. Der står det at de har rett til å holde deg tilbake hvis du kke FREMVISER gyldig billett på forespørsel. NSB's ansatte er forøvrig offentlige tjenestemenn, med de konsekvenser det har skjerpende i forhold til straffeutmåling. Den rettsaken vil DU tape med glans. 3 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Månedskort. Har hatt gyldig hver gang, men de skal alltid se den! Hva er poenget med ubetjent vogn hvis de behandler den som om den er betjent? Kanskje de har hatt større problemer med sniking i det siste, og derfor innført hyppigere kontroller. Tror nok ikke kontrolløren gjør dette fordi han synes det er så vanvittig festlig. Så du mener politiet skal komme og ta meg fordi jeg ikke viser den gyldige billetten min? Det blir alt for søkt. For det første har de ikke ressurser til det, for det andre, har jeg jo "ikke gjort noe galt"! Du snakker jo om det å ikke vise billetten ved forespørsel. Ved å ikke vise denne til kontrolløren har du jo nettopp gjort noe galt. Akkurat dét har de absolutt ikke. Hvis de holder igjen en kunde med fysisk makt, kan de forvente både søksmål og at de mister jobben. Og hvis de prøver å holde igjen meg, blir det bråk. Nå sier ikke jeg at jeg ville latt det gå så langt, men jeg nekter å la en hersens konduktør legge hånda si på meg. Veldig så bastant du er. Som Krikkert nettopp viste har de all mulig rett til dette. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 ...men nå blir jeg trakassert av den fordømte konduktøren HVER GANG jeg kjører tog. Og jeg er lei. Kan du ikke like godt tape fast den javla biletten til panna di, så slipper du å dra den frem hver gang hvis det er et så forferdelig slit. G 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Når DU kjøper billett, så har DU godtatt NSB's reisevilkår. Der står det at de har rett til å holde deg tilbake hvis du kke FREMVISER gyldig billett på forespørsel. Disse reisevilkårene er gyldige kun så lenge de er godkjent av Samferdselsdepartementet, og de har lovhjemmel i jernbaneloven § 7a. Dette er ikke et privat-/avtalerettslig spørsmål. NSB's ansatte er forøvrig offentlige tjenestemenn, med de konsekvenser det har skjerpende i forhold til straffeutmåling. Sist jeg sjekket var en offentlig tjenestemann en person som utøvde myndighet på vegne av det offentlige. NSB er en privat bedrift. Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Sist jeg sjekket var en offentlig tjenestemann en person som utøvde myndighet på vegne av det offentlige. NSB er en privat bedrift. Jeg tror du skal sjekke igjen. NSB er heleid av Staten ved Samferdselsdepartementet. I Straffelovens § 127 Forbrydelser mod den offentlige Myndighed står det forøvrig: "Som offentlige Tjenestemænd ansees her ogsaa ved Jernbanerne ansatte Betjente" Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Er ganske greie svar på spørsmålet ditt her, men jeg har noen spørsmål til deg(TS); Du skriver at du føler deg trakassert av konduktøren fordi han spør deg om billett hver gang du reiser med tog. Du mener altså at han skal huske akkurat ditt ansikt av de 1000(?)han sjekker hver dag? Er du spesiell og skiller deg ut av mengden på noen måte? Er det bare deg han spør, eller de andre som sitter i kupeèn med deg og? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå