Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

..nå heter det vel strengt tatt homøopat?

Om det stemmer så vil jeg påstå at kaarekanraadi er noen vil kalle for "eid".

Du vet altså ikke hvordan det ordet staves i det hele tatt, med andre ord er du ganske så selveid og dyslektisk.

Ordboka sier HOMEOpat

Check again. Tror du jeg diktet opp ordbok-sitatet mitt? Som sagt er home- godkjent stavemåte. Men det er kun av samme grunn som "viss" er godkjent for "hvis", fordi det var så vanlig feil, samt samsvarer med uttale, at det er greiest å godkjenne det.

Det opprinnelige ordet er imidlertid homøopati, hvilket gjør homø- "mest korrekt".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Check again. Tror du jeg diktet opp ordbok-sitatet mitt? Som sagt er home- godkjent stavemåte. Men det er kun av samme grunn som "viss" er godkjent for "hvis", fordi det var så vanlig feil, samt samsvarer med uttale, at det er greiest å godkjenne det.

Det opprinnelige ordet er imidlertid homøopati, hvilket gjør homø- "mest korrekt".

Et ord med Ø er mest vanlig og naturlig? Fra et ord som stammer fra latin?

Homeopatene i Norge bruker selv HOMEOPAT, så dette gidder ikke jeg sitte å diskutere mer med deg eller noen andre her inne om du ikke har svært gode bevis på noe annet.

http://www.nhl.no/

Ordet viss\hvis er en annen sak. Det er en rar endring. Det burde ha hett HVIS som det alltid har gjort.

Lenke til kommentar

Om det ville vært natirlig å kalle det homeo- i utgangspunktet er fullstendig irrelevant. Det jeg sier er naturlig, er å kalle en som praktiserer homøopati for en homøopat, ikke en homeopat.

Svært gode bevis? Ordbok og Store Norske Leksikon burde holde i lange baner når diskusjonen går på norsk språk. Ordboka har vi allerede vært innom, så da får jeg gi deg leksikonet:

Søketreff på “homeopati” i kvalitetssikrede artikler

Ingen treff ved søk på “homeopati ”.

Mente du: homøopati? http://www.snl.no/.s...opati&x=26&y=24

http://www.snl.no/homøopati

Burde være klartekst nok for de fleste.

Edit: Btw vil homopat, som du først reagerte på, være en mer riktig staving enn homeo- ifht opprinnelsen.

Det kommer nemlig ikke fra latin som du hevdet, men fra gresk: homoio + pathia Så hverken E eller Ø har strengt tatt noen naturlig plass der.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Fathia Ahmed Omar (25) var under behandling for fysiske og psykiske plager i Norge. Likevel ble hun i forrige uke kastet ut av landet. Nå bor hun og sønnen Munir (6) på en benk i Genova.

Hva faen?

"25-åringens advokat, Bjørn Nærvik, brukte aldri behandlingen som argument overfor norske myndigheter.

– Det var ingenting spesielt med helsesituasjonen hennes, sier han, før han bryskt avslutter samtalen"

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Ordnet.

Sann tragedie, ja. Skulle nesten tro at advokaten hadde en skjult agenda. Håper det medfølger reprisalier, men man kan nesten lure på om rutinene er for dårlige når de ikke sjekker legerapporter før de deporterer folk.

Hvem er det som har hovedansvaret egentlig? UDI? Litt usikker på byråkratiet rundt det hele.

Lenke til kommentar

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article476326.ece

Vil la EU bestemme mer av norsk asylpolitikk

Håpet til justisminister Knut Storberget (Ap) er at ved å legge den norske asylpolitikken enda nærmere EUs regelverk, vil det bli lettere å oppnå regjeringens målsetting om å redusere innvandringen til Norge.

Flere eksperter mener det er en god løsning.

– Det er svært viktig at regjeringen nå klart sier ifra at den ønsker å gå ytterligere skritt i retning av full harmonisering med EU, sier en av landets fremste eksperter på asylrett, jurist Vigdis Vevstad.

To tanker her:

1) Er regjeringen så svak og handlingslammet at den ikke klarer å gjennomføre dette med flertall i Stortinget?

2) Er det et dårlig skjult ledd i snikinnmeldingen i EU som AP har bedrevet siden 1994?

Lenke til kommentar

Vel, det sier seg selv at Norges asylpolitikk bør være strengere en våre naboland viss målet er å redusere antallet asylsøkere til Norge.

Men EU har vel ikke en felles asylpolitikk,så vidt jeg har fått med meg så er det store variasjoner mellom landene, så hvordan bestemmer man hvilken linje man skal legge seg på(?).

Lenke til kommentar

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article476326.ece

Vil la EU bestemme mer av norsk asylpolitikk

Håpet til justisminister Knut Storberget (Ap) er at ved å legge den norske asylpolitikken enda nærmere EUs regelverk, vil det bli lettere å oppnå regjeringens målsetting om å redusere innvandringen til Norge.

Flere eksperter mener det er en god løsning.

– Det er svært viktig at regjeringen nå klart sier ifra at den ønsker å gå ytterligere skritt i retning av full harmonisering med EU, sier en av landets fremste eksperter på asylrett, jurist Vigdis Vevstad.

To tanker her:

1) Er regjeringen så svak og handlingslammet at den ikke klarer å gjennomføre dette med flertall i Stortinget?

2) Er det et dårlig skjult ledd i snikinnmeldingen i EU som AP har bedrevet siden 1994?

Det er en måte å få debatten vekk fra politikken hvor folk kan stemme demokratisk og over til EU som ikke er styrt demokratisk. Det er tross alt nødvendig nå som folk begynner å bli mer kritiske til innvandre. Tenk om folket skulle bestemme om hvor mange asylsøkere vi skal ta, grøss og gru.

Lenke til kommentar

Jeg kan finne den statistikken hvis du forteller hvor mange som får mentale problemer av dop. Og du må bevisa at disse ikke hadde fått det uansett..

Samtidig kan du finne frem tallene som omhandler mentale problemer forårsaket av f.eks jobb.

For min del kan det være det samme, syns bare forskningen er morsom. Det er så mange som driter seg ut lissom. De fleste faktisk..

Lenke til kommentar

Menne, fjerner du jobben fra folk fjerner du hele livsgrunnlaget deres. Samt en stor (om ikke den største) sosiale arenaen, selvrealisering osv. Fjerner du dop så fjerner du bare et onde. Eller en slags fornøyelse, noe som kan oppnås på lovlige og langt tryggere måter.

Lenke til kommentar

Ja, såklart vi ikke kan forby jobb. :) Men skal vi forby ting som kan skape mentale vanskeligheter for folk, skal vi forby alt.. Noen føler at de må jobbe som gale, dette kan få visse til å tørne, det burde bli ulovlig å jobbe mye overtid, det burde bli ulovlig å presse folk til å jobbe mye overtid, det burde bli ulovlig å sette urealistiske krav for seg selv eller arbeidstaker osv osv.

Man kan fortsette lenge med å ramse opp ting som kan stresse et menneske.

Videre er ikke narkotika et onde, det er bare en ting naturen og kjemien tilbyr oss.. En ting får ikke vært "ond".

Og etter det jeg vet, er den eneste muligheten for å få en hasjrus, å røyke hasj. På lik måte er det bare en måte å få følelsen av å ri en hest..

Det er urettferdig at flust av nordmenn skal få lov til å drikke seg fra sans og samlig hver eneste helg, mens jeg får hard straff for å røyke en bønne.

Lenke til kommentar

Ja, såklart vi ikke kan forby jobb. :) Men skal vi forby ting som kan skape mentale vanskeligheter for folk, skal vi forby alt.. Noen føler at de må jobbe som gale, dette kan få visse til å tørne, det burde bli ulovlig å jobbe mye overtid, det burde bli ulovlig å presse folk til å jobbe mye overtid, det burde bli ulovlig å sette urealistiske krav for seg selv eller arbeidstaker osv osv.

Man kan fortsette lenge med å ramse opp ting som kan stresse et menneske.

Det er allerede ulovlig å jobbe mye overtid, ihvertfall i prakisis. Prøv å jobb 60 timer i uken med en jobb for å få litt ekstra inntekter. Det går ikke fordi ingen arbeidsgiver vil betale 150% for de ekstra 20 timene.

Det er sannsynligvis en av de mest unødvendige, tragiske lovene som eksisterer i Norge. Hvem skal bestemme hvor mange timer jeg ønsker å jobbe, meg eller staten?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Overtid var et elendig ord.. Jeg i min drittjobb, arbeider selvfølgelig ikke et sekund gratis, men jeg har lest og hørt at mange jobber gratis for karrieren sin. De tar med seg jobben hjem og sitter kanskje kvelden og natten lang, vel vitende om at sjefen forventer mirakler, eller at den ansatte forventer det samme av seg selv.

en edit i natten: Vi tar en tur til USA der selvmord ryster et universitet. Noe sier meg at disse stakkarne ikke har blitt ødelagt av rus. Litt mer press og stress der borte, men..

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Det er allerede ulovlig å jobbe mye overtid, ihvertfall i prakisis. Prøv å jobb 60 timer i uken med en jobb for å få litt ekstra inntekter. Det går ikke fordi ingen arbeidsgiver vil betale 150% for de ekstra 20 timene.

Det er sannsynligvis en av de mest unødvendige, tragiske lovene som eksisterer i Norge. Hvem skal bestemme hvor mange timer jeg ønsker å jobbe, meg eller staten?

Det er en både og lov. Du påpeker helt klart et veldig viktig aspekt, samtidig så er loven til for å forhindre rovdrift på ansatte.

Og så kan du jo spørre; om den ansatte ikke evner å si nei så er det ikke bare til pass for han å jobbe 24/7?

Og joda, det er det sikkert men det er bare så veldig kjipt for kid'n til h*^n....

Men så er det jo de av oss som synes jobb er ganske givende. Og heldigvis så finnes det reguleringer som åpner for å avvike fra "normert" arbeidstid og mengde!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...