toro6 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Ja, det er jo sånn et handikapbad er? Det er bare et toalett på bildet, men det står bad.. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Alle nye boliger bør vel ha heis og da? Og alle biler burde være store nok til å ha en rullestol med. Alt av veier, stier og private gangveier i hager må ha varmekabler pga. eventuelle fremtidige rullestolbrukere. Alle vanlige robåter må bare hugges opp, ingen rullestolbrukere kan bruke dem. Turistforeninga må asfaltere samtlige turstier i landet. Og jeg kan fortsette. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Og alle biler burde være store nok til å ha en rullestol med. Greit for meg! Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Jeg tenker slik at rullestolbrukeren kan kjøre bilen sittende i rullestolen. Slik at brukeren ruller seg inn i bilen og kjører. Men dette vil jo ekskludere ca. alle biler på markedet. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 hehe, å ja en sånn. Jeg tenkte på at staten skulle kjøpe en ny E-klasse til meg, men glemte at vi selvfølgelig må ta regninga selv. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Dette er en eksempeltegning av et bad som oppfyller de nye kravene. Det viktigste poenget er at det skal være plass til å snu en rullestol og sette den på siden av toalettet, noe som går fint her. Funksjonsfriske kan fint bruke plassen til andre ting, for eksempel skittentøyskurv. Det er ikke påkrevd med håndtak slik toth påstår, men det skal være mulig å ettermontere sånne. De faktiske kravene: * Rommet skal ha plass til en hinderfri snusirkel, som har en diameter på 1,5 meter utenfor møbleringssonen. * Det skal være minst 900 millimeter fri sideplass på den ene siden av vannklosettet og minst 200 millimeter på den andre siden. * Ved gulvmontert vannklosett plasseres avløpsrør i vanlig avstand fra veggen. Når det er aktuelt med plassering av vannklosett ut på gulvet med forkanten inntil 850 millimeter fra veggen, kan dette løses med en såkalt p-lås. * Ved et eventuelt veggfestet vannklosett skal det benyttes en skål som bygger minst 700 millimeter ut fra veggen. * Dusjarmaturen skal være ettgreps, ha termostat og skal plasseres mellom 800 millimeter og 900 millimeter over gulvnivå. * Dusjhodet skal kunne høydereguleres mellom ca 900 millimeter og 2,1 meter over gulvnivå. * Dusjnisjen skal være uten trinn og kanter i forholdet til gulvet rundt. * Veggen i dusj- og toalettsoner utføres med skrufaste plater eller tilsvarende for å gi festemuligheter til ettermontering av utstyr som armstøtte, bøyler, klappseter e.l lignende i en høyde på mellom 400 millimeter og 1,6 meter over gulvnivå. * Gulvet skal være sklisikkert * Kontrastfarger mellom flater og inventar skal forenkle orienteringen. * Dersom det leveres belysning, skal den være avblendet. KILDE: NS 11001-2/STANDARD NORGE Det er kun på de minste badene hvor disse kravene vil bli merkbare og kunne føre til endringer i plantegninger. På litt større bad er det ikke vanskelig å finne plassen som kreves. Mange av disse kravene vil også komme til nytte for eldre mennesker som er ustø til bens, og litt av ideen er da også at det skal bygges boliger som "tåler" at man blir gammel i dem. Jeg er enig i at det vil kunne få negative økonomisk konsekvenser for førstegangsetablerere og studenter. Det burde man tenkt på tidligere, og brukt de økonomiske insitamentene som man allerede har for førstegangsetablerere og studenter til å kompensere for dette. For eksempel økt stipend til studenter. Helt nøyaktig hvordan det skulle løses får folk som kan mer om økonomi enn meg svare. Men jeg er ikke mot tiltaket i seg selv, bare i det faktum at hele regningen kastes over på førstegangsetablererne. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) borte Endret 17. mars 2010 av toro2 Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Edit: Flyttet til tråden som omhandler det Endret 17. mars 2010 av monzilla Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 [quote name='A-Jay' date='17. mars 2010 - 17:47' timestamp='1268844459' * Dusjarmaturen skal være ettgreps, ha termostat og skal plasseres mellom 800 millimeter og 900 millimeter over gulvnivå. * Dusjhodet skal kunne høydereguleres mellom ca 900 millimeter og 2,1 meter over gulvnivå. * Dusjnisjen skal være uten trinn og kanter i forholdet til gulvet rundt. * Veggen i dusj- og toalettsoner utføres med skrufaste plater eller tilsvarende for å gi festemuligheter til ettermontering av utstyr som armstøtte, bøyler, klappseter e.l lignende i en høyde på mellom 400 millimeter og 1,6 meter over gulvnivå. * Gulvet skal være sklisikkert * Kontrastfarger mellom flater og inventar skal forenkle orienteringen. * Dersom det leveres belysning, skal den være avblendet. Hva om jeg vil ha dusjkabinett, eller bare badekar med dusjstang? Så jeg kan ikke ha fliser på gulvet, og heller ikke samme farge på vegg- og gulvfliser? Og jeg kan ikke ha spotter, jeg må ha avblendede, stygge lysrør? Nei vettu hva. Dette er helt uaktuelt. Og hvordan i all verden skal det kunne gjennomføres i blokker og knøttsmå studioleiligheter på 23 kvm?! Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 DB melder i forbinding med Stoltenberg sitt "engasjement" for eit varmare samfunn, ein gladsak om ein vanskelegstilt mann som har fått ein jobb å blomstra i: Asbergermann vs. Stoltenberg I artikkelen er det eit intervju med ein av representantane til det offentlege, der eit utsegn skil seg ut: - Vi arbeider for å få på plass et nytt traineeprogram for personer med høy utdanning og nedsatt funksjonsevne. Fleire enn meg som ser problem med denne utopien? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Hva om jeg vil ha dusjkabinett, eller bare badekar med dusjstang? Dusjkabinett er på vei ut uansett. Dusj uten eget gulv er populært på moderne bad. Så jeg kan ikke ha fliser på gulvet, og heller ikke samme farge på vegg- og gulvfliser? Det finnes fliser med en litt mer ru og sklisikker overflate, så det er ikke noe problem. Å ha samme farge på gulv og vegger er uansett ikke vanlig, av estetiske grunner. Jeg kan ikke huske å ha vært på et bad med nøykatig samme farge på gulv og vegg, noensinne. Så hvis du vil ha det har du svært sære ønsker. Og jeg kan ikke ha spotter, jeg må ha avblendede, stygge lysrør? Spotter kan også avblendes. Nei vettu hva. Dette er helt uaktuelt. Og hvordan i all verden skal det kunne gjennomføres i blokker og knøttsmå studioleiligheter på 23 kvm?! Man vil måtte øke størrelsen på badet, det vil medføre ekstra kostnader så i disse tilfellene burde politikerne gått inn med ekstra økonomiske intensiver i min mening. Ellers synes jeg du overdriver effekten av disse reglene. Hva med å se på det positive? Du vil slippe knøttsmå, ufunksjonelle bad i leiligheter. Og hvis du skulle velge å bo i en bolig til du blir gammel, eller du skulle bli handikappet i et uhell, slipper du å måtte gjøre endringer på badet for å tilpasse din nye livssituasjon. Forresten gjelder disse reglene bare for ett bad per bolig, så hvis du har et nummer to-bad trenger ikke det å følge de samme retningslinjene. Endret 18. mars 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Et godt innlegg om konsekvensene av endringene i byggeforskriftene. http://areslettan.na24blogg.no/?p=1954 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Såpeboksen, når du har noe å si. Ja, jeg har noe å si. Og det er at allmennkunnskapene har forfalt helt utrolig mye. NRK har ansatte som legger ut saker på nett-tv som tror homeopat staves homopat. Det er ikke en tilfeldig skrivefeil! Det er nærmest garantert hva den personen tror det ordet staves som. Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 ..nå heter det vel strengt tatt homøopat? Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Å ha samme farge på gulv og vegger er uansett ikke vanlig, av estetiske grunner. Jeg kan ikke huske å ha vært på et bad med nøykatig samme farge på gulv og vegg, noensinne. Det er helt vanlig å ha ganske like farger på gulv og vegg(om ikke kliss lik), altså langt fra kontraster. Så hvis du vil ha det har du svært sære ønsker.Jess. Og nettopp de ønskene skal være mitt valg i min bolig! Det er jo en av grunnene til at man bygger egen bolig - at man kan utforme den nøyaktig som man vil. Dette kan de handikappa gjøre like mye som oss andre. Vi må vel lage alle trapper brede nok til rullestolheis, alle dører brede nok til rullestol, og lavere kjøkkenbenker og da? Igjen, makan til vås. De handikappa kan bygge sitt hus, akkurat som alle andre med sære behov og ønsker(det er nok av dem) - jeg vil bygge mitt! Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 ..nå heter det vel strengt tatt homøopat? Om det stemmer så vil jeg påstå at kaarekanraadi er noen vil kalle for "eid". Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Homeo- godkjennes vel muligens for å tekkes dysenlektrikerne, men iom at det heter homøopati, er jeg av den oppfatning at homøopat er eneste naturlige skrive- og uttalemåte. homøo|pa't el. homeo~ m1 person som driver homøopati Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 ..nå heter det vel strengt tatt homøopat? Om det stemmer så vil jeg påstå at kaarekanraadi er noen vil kalle for "eid". Riktig stavemåte er heller et av disse alternativene: kvakksalver, svindler, bedrager, eller overtroisk. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 ..nå heter det vel strengt tatt homøopat? Om det stemmer så vil jeg påstå at kaarekanraadi er noen vil kalle for "eid". Du vet altså ikke hvordan det ordet staves i det hele tatt, med andre ord er du ganske så selveid og dyslektisk. Ordboka sier HOMEOpat Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Her burde det ikke være noe tvil om skyldspørsmålet, håper han aldri slipper ut igjen: http://www.dagbladet.no/2010/03/16/nyheter/utenriks/rettssak/10883262/ (Dagbladet.no) I dag startet rettssaken mot den 48-årige Steinkjer-mannen som er tiltalt for uaktsomt drap mot sin daværende kjæreste, Aud Jorun ****** (31). Hun ble funnet livløs i dusjen, med kuttskader i underlivet og kun iført bh da hun og kjæresten var på forlovelsestur til Østersund i Sverige i april 2007. Ambulansepersonell fant henne der etter at 48-åringen hadde tilkalt hjelp. I rettssaken som startet i Østersund tingsrett i dag, ble det klart at 48-åringen tok fram sitt mobilkamera og filmet det som skjedde mens ambulansepersonell kjempet for å få liv i henne. Ifølge aktor har 48-åringen forgiftet sin samboer og siden skåret henne i underlivet. Han skal ha bitt eller skåret henne i brystvorten og han skal ha ført en gjenstand opp i hennes endetarm. 48-åringen var først tiltalt for drap, men svensk lagmannsrett slo i september i fjor fast at den skulle endres til uaktsomt drap, ettersom det er uklart hva som var *******s dødsårsak. Den første obduksjonsrapporten viste at dødsårsaken trolig var forgiftning med hjelp av medikamentene Paracet, Kodin, Zolpidem og Oxazepam. Men etter en ny obduksjonsrapport, er det ikke mulig å fastslå dødsårsak. I 2005 ble 48-åringen dømt for å ha kuttet opp ekskona i underlivet, slik at hun var nær ved å blø ihjel. 48-åringen skal den gang ha gitt sin ekskone sovetabletter fordi han ønsket «smertefull sex». - Jeg skulle kutte bort en hudflik nær hennes klitoris, men hun beveget seg og da kuttet jeg mer enn planlagt, har den tiltalte tidligere forklart Dagbladet. Ekskona gjennomgikk tre kirurgiske inngrep for å sy sammen og rekonstruere underlivet. Nå mener aktor Stig Andersson at 48-åringen har dopet ned Aud Jorun før han kuttet henne opp. Obduksjonsrapporten viser at dødsårsaken trolig var hjertestans, muligens som følge av forgiftning. Aud Jorun hadde flere ulike medikameter i blodet dødsnatten. 48-åringen hadde bare vært ute av fengsel i seks dager da Aud Jorun ble funnet død. Jeg er ingen lege, men hva pokker er det tvil om her? En haug med medikamenter, og masse kuttskader? Uansett om noe bakenforliggende ble utløst, så er det han gjorde nok til å kunne drepe et menneske. Forøvrig så har jeg ikke ord for hva jeg synes om denne fyren, jeg ønsker han alt vondt og håper han får så streng straff som overhodet mulig. Han burde aldri fått sjansen til å gjøre dette igjen etter den første gangen. Endret 18. mars 2010 av mad_arab Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå