Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Hadde vært kult. "Hells Angels defeated by unarmed norwegian police"

Politiet bevæpner seg når de konfronterer HA.

Men slike kriminelle organisasjoner er vanskelige å ta. Det er en grunn til at den eneste som har tatt knekken på mafiaen var Mussolini, og han gjorde det ved å arrestere alle som så ut som mafiosi, han arresterte halve Sicilia.

Om vi forbyr Harley Davidson-sykler og arresterer alle som liker dem kan vi nok gjøre dem litt mindre tilstedeværende. Men selv da er vi nok ikke kvitt dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle nye boliger må ha handikapbad fra 1. juli

Må nesten være en dårlig spøk? Noen som har bomma på 1. april? Hvis ikke er det jo helt tragisk at man kan komme opp med slike regler.

Stemmer det. Er også kommet krav til alle nye boliger som blir bygget ifra en gang på nyåret at de skal ha krav om heis-tilgang og tilrettelegging for at folk skal bo der til de..vel..kreperer.

Var på brannkurs her for ikke så lenge siden og da var det et av tingene som det var krav på til alle nye boliger av litt større type samt sprinkleranlegg også. Så skal du bo i blokk som blir bygget etter 2010 så er det sprinkel-anlegg i taket ditt.

Lenke til kommentar

Må nesten være en dårlig spøk? Noen som har bomma på 1. april? Hvis ikke er det jo helt tragisk at man kan komme opp med slike regler.

Jeg synes bare det er flott at det kommer slike krav, universell utforming burde være en selvfølge i et land med så høy levestandard som Norge. Det blir lettere for rullestolbrukere å komme på besøk til hvem som helst ute å måtte bekymre seg for om "hva om jeg må på do".

Og det blir også deilig for meg som funksjonsfrisk å vite at jeg slipper bad av "bøttekott-typen" om jeg flytter inn i en ny leilighet. På badet er det skissert masser av plass til for eksempel tørkesnor og andre ting, plass som sikkert ikke ville vært der om man ikke hadde hatt tilrettelegging for rullestolbrukere i tankene.

Men myndighetene kunne kanskje fulgt opp litt mer gjennomtenkt med økte økonomiske intensiver, for eksempel ekstra støtte eller bedre vilkår hos husbanken. At førstegangsetablerere skal ta hele regningen blir litt feil, selv om ideen er god. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det flott? Fordi det tilrettelegger for en marginal del av befolkningen? De aller fleste boliger vil ikke ha behov for slike tilretteleggelser, og hvis du frykter et bøttekottbad, så velger du bare boligen som ikke har et bøttekottbad, ettersom det helt sikkert finnes andre som gjerne tar et bøttekottbad hvis prisen bare er litt lavere, istedenfor at man skal fortsette å drive grov inflasjon i prisene på boliger. Det er nok av boliger som har store bad, fordi folk ønsker store bad, så er det de som ikke trenger å ha tørkestativet på badet, som nå i fremtiden må finne seg i at det slik MÅ det være. Universell utforming betyr bare enda mindre handlingsrom for de som er på jakt etter bolig eller skal bygge en bolig selv.

Når det gjelder sprinkleranlegg i store blokker, er det ikke noe særlig stort problem til sammenligning, det er en sikkerhetsmaksimerende løsning, det har en viss hensikt, men er redd for at man kan risikere store inventarskader av små lokaliserte branner.

Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk enig i. Bare fordi noen få ikke kan bruke vanlige bad så må alle bad være handicapbad! Koste hva det koste vil. Den politisk korrekte regjeringen har fått nok en raptus.

Sykt

Lenke til kommentar

Problemet er bare at staten ikke har råd til å ta på seg ansvar for et tilnærmet meningsløs og unødvendig tiltak. Enda videre økonomisk undergraving av samfunnet, man står ikke tjent med å ha helt like boliger, man står tjent med å ha boliger som tilpasses de ulikes behov, funksjonsfriske mennesker, som kanskje aldri vil få noen som har rullestolbehov på besøk, må altså betale i dyre dommer for unødvendig tilretteleggelse.

På den andre siden så har man faktiske funksjonshemmede som trenger støtte, men som ikke får det.

Men igjen, hvorfor er du for en universell gjennomføring? Når konsekvensene blir såpass negative helhetlig sett? Det er svært kostbart, fører til langt dyrere boligere (forutsatt fravær av økonomisk støtte, men man kan jo ikke bruke staten til å støtte disse boligene i all fremtid uansett), det vil ha svært liten hensikt for tilnærmet hele befolkningen, det vil gi lite rom for variasjon, som kunne medført billigere boliger for f.eks studenter eller andre som ikke har så mye å rutte med, eller for folk som bare ikke vil bruke mye penger på å ha en bolig med et svært bad.

Det positive er såpass begrenset, og det negative såpass omfattende, at jeg lurer på hvorfor du synes det er en såpass positiv ting?

Jeg kan kanskje gå litt lengere å si at dette faktisk kanskje vil skape negative holdninger til rullestolbrukere og andre funksjonshemmede, når deres situasjon påvirker så sterkt andre menneskers liv, uten at de direkte kommer i kontakt.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Tror dere bommer litt med poenget her.

Han som jeg var på brannkurset sa at dette var pga at de boligene som bygges skal være ment for å kunne være levelig til en dør og mange av oss blir avhengig av rullestol eller rullator for å komme oss fram når vi blir gamle og da å ha et bad og bolig ellers som er klar for den framtiden er intet negativt i det hele tatt. En slags forebygging imot svindyre omkostninger for ombygging når en blir gamle. Det er ikke bare for funksjonshemmede og deres behov men for en framtid som ingen av oss vet nøyaktig hva som kommer til å skje med oss.

Lenke til kommentar

Hadde vært kult. "Hells Angels defeated by unarmed norwegian police"

Politiet bevæpner seg når de konfronterer HA.

Men slike kriminelle organisasjoner er vanskelige å ta. Det er en grunn til at den eneste som har tatt knekken på mafiaen var Mussolini, og han gjorde det ved å arrestere alle som så ut som mafiosi, han arresterte halve Sicilia.

Om vi forbyr Harley Davidson-sykler og arresterer alle som liker dem kan vi nok gjøre dem litt mindre tilstedeværende. Men selv da er vi nok ikke kvitt dem.

Joda, klart de bevæpner seg, men for å knekke disse folka må de ta hardere i enn de er vant til. Det skal liksom mye til før norsk politi går til væpnet krig mot noen, og jeg tror ikke HA legger seg ned så fort det blir litt stress.. Og hvordan reagerer de høye herrer i statene når klubben er i ferd med å bli ydmyket av verdens kanskje "snilleste" politistyrke? De har jo et rykte å ivareta.

Hvor stort er egentlig problemet? Vil det være verdt det? De kan prøve seg på A-gjengen, eller noe først, så kan vi se hvordan det utarter seg..

Lenke til kommentar

Joda, klart de bevæpner seg, men for å knekke disse folka må de ta hardere i enn de er vant til. Det skal liksom mye til før norsk politi går til væpnet krig mot noen, og jeg tror ikke HA legger seg ned så fort det blir litt stress.. Og hvordan reagerer de høye herrer i statene når klubben er i ferd med å bli ydmyket av verdens kanskje "snilleste" politistyrke? De har jo et rykte å ivareta.

Hvor stort er egentlig problemet? Vil det være verdt det? De kan prøve seg på A-gjengen, eller noe først, så kan vi se hvordan det utarter seg..

Nei. Det vil ikke være verdt det, og det vil ikke virke.

I alle fall tror jeg ikke det.

-

Frp: – SV bidrar til mobbing av jødiske barn (Vårt Land)

"Solveig Horne (Frp) påsto at Sosialistiske Venstreparti med sin «navlebeskuende kritikk og stigmatisering av Israel», er med på å fremme Israel-hat og dermed også økt antisemittisme i Norge."

Øhhh.. og hvordan mener representanten fra FRP at visse tordentaler om snik-ditt-og-datt påvirker forholdene for norske muslimer?

Antisemittisme er et alvorlig problem, det må bekjempes med nebb og klør, men i akkurat denne saken syns jeg dobbeltmoralen er så påtakelig at jeg blir uvel.

Lenke til kommentar

Hvor kom egentlig det med våpen inn i diskusjonen? Problemet er ikke hvorvidt politiet har våpen eller ikke. Problemet er at politiet ikke bare kan gå og ta folk hvis ikke de har noen konkret mistanke om at det foregår noe kriminelt. Det ville være som om politiet plutselig skulle komme på døren og arrestere deg fordi de syntes du så litt mafia-aktig ut. Vi kan ikke forby det å like motorsykler her til lands da heller.

Jeg sier ikke at HA-folkene ikke er kriminelle. Og politiet foretar da også arrestasjonene de få gangene det kommer klart frem at det har skjedd noe krimninelt. Men problemet er at politiet trenger klare bevis på at det faktisk har skjedd kriminelle ting før de går og foretar arrestasjoner, ellers er det bare bortkastet tid.

Men det går jo an å diskutere om politiet for eksempel kunne hatt mer midler til etterforskning/spaning i det kriminelle miljøet.

Lenke til kommentar

Bare se på quoten til Simon øverst på siden, våpen er ikke så relevant, bare en liten kommentar jeg slang.

Men kan det være mulig at politiet har flere beviser mot HA enn vi vet om? Hvis de sier de har masse bevis, men ikke gjør noe allikevel, blir det vel ramaskrik..

Jeg tror ikke de tør å gå til krig mot dem..

Lenke til kommentar

handi-802_472189m.jpg

Bygger du etter 1. juli må du bygge handicap-bad. (Foto: Vegard Nekstad)

Fra 1. juli må du bygge handikapbad

Alle nye boenheter skal ha bad tilrettelagt for rullestolbrukere. http://www.fvn.no/ny...ticle748849.ece

Seriøst?! Hvis jeg skal bygge nytt hus akkurat som jeg vil ha det, til meg og mine, så skal jeg tvinges til å plassere dassen midt på badet, med stygge håndtak skrudd i veggen, i tilfelle jeg en gang skal selge huset videre til en av de ytterst få som faktisk trenger et slikt toalett?! Det er i såfall ganske høl i huet!

Endret av toth
Lenke til kommentar

handi-802_472189m.jpg

Bygger du etter 1. juli må du bygge handicap-bad. (Foto: Vegard Nekstad)

Fra 1. juli må du bygge handikapbad

Alle nye boenheter skal ha bad tilrettelagt for rullestolbrukere.        http://www.fvn.no/ny...ticle748849.ece

Seriøst?! Hvis jeg skal bygge nytt hus akkurat som jeg vil ha det, til meg og mine, så skal jeg tvinges til å plassere dassen midt på badet, med stygge håndtak skrudd i veggen, i tilfelle jeg en gang skal selge huset videre til en av de ytterst få som faktisk trenger et slikt toalett?! Det er i såfall ganske høl i huet!

Jepp.

Du må ha handicap-toalett.

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...