wilberforce Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Å møte seg selv i døra: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=598323 "Parween utrykker misnøye ved den yngre generasjonen, som hun beskriver som utakknemlig. - Vi har gitt barna alt, men de respekterer oss ikke. Vi gir dem alt gratis og de betaler ikke noe hjemme. Hvorfor må jenter dra på ferie? Er det bare fordi nordmenn gjør det, spør hun." "- Hvis jentene gifter seg med nordmenn, vil vi kutte ut kontakten med dem. Vi vil bryte med ungene. Nordmenn har ikke samme religion og kultur som oss. Det er ikke lov for muslimske jenter å gifte seg med ikke-muslimske menn. Hvis man ikke følger Gud, havner man i helvete, sier hun." Hvis denne kvinnen mener at de har gitt sine barn "alt" så har nordmenn også gitt pakistanere "alt" og har dermed krav på den samme respekten istedet for utakknemlighet. Hvordan skal en få til et forent samfunn når en ser andre mennesker som mindreverdige til å innlede familiebånd med? Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 http://www.youtube.com/watch?v=A40FNQy3Vec&feature=player_embedded# Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 SV vil ha ny flyavgift i Sør-Norge Jeg håper virkelig dette forslaget går igjennom, da har jeg garantert en SV-fri regjering om noen år Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Urettferdig! Flyavgiften bør for det første være lik over hele landet. Deretter bør CO2-komponenten av avgiften være proporsjonal med CO2-utslippet og lik tilsvarende avgift for både fly og veitrafikk. Ulempen er at det blir vanskelig å håndheve den for internasjonale flygninger. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Urettferdig! Flyavgiften bør for det første være lik over hele landet. Deretter bør CO2-komponenten av avgiften være proporsjonal med CO2-utslippet og lik tilsvarende avgift for både fly og veitrafikk. Ulempen er at det blir vanskelig å håndheve den for internasjonale flygninger. Det er vel meningen at avgiften skal være for flystrekninger hvor man kunne tatt toget istedenfor, altså hvor man har et miljøvennlig alternativ. Da blir det urettferdig om man skattelegger flyreiser til Nord-Norge hvor de ikke bare kan ta toget istedenfor. Egentlig synes jeg man kan vente med dette til man eventuelt har fått på plass et skikkelig høyhastighetsnett i sør. Dagens tog er heller ikke et alternativ for mange. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Apropos: Om det er Huxley eller Orwell som hadde rett kommer nok i stor grad an på hvilket land man bor i og hvilken tidsepoke det er snakk om. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Om det er Huxley eller Orwell som hadde rett kommer nok i stor grad an på hvilket land man bor i og hvilken tidsepoke det er snakk om. Er synene inkompatible? Endret 9. mars 2010 av de la Mancha Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Urettferdig! Flyavgiften bør for det første være lik over hele landet. Deretter bør CO2-komponenten av avgiften være proporsjonal med CO2-utslippet og lik tilsvarende avgift for både fly og veitrafikk. Ulempen er at det blir vanskelig å håndheve den for internasjonale flygninger. Det er vel meningen at avgiften skal være for flystrekninger hvor man kunne tatt toget istedenfor, altså hvor man har et miljøvennlig alternativ. Da blir det urettferdig om man skattelegger flyreiser til Nord-Norge hvor de ikke bare kan ta toget istedenfor. Egentlig synes jeg man kan vente med dette til man eventuelt har fått på plass et skikkelig høyhastighetsnett i sør. Dagens tog er heller ikke et alternativ for mange. En ta-toget-i-stedet-for avgift høres helt bak mål ut. Målet er jo ikke å få folk fra fly til tog, men å få ned blant annet CO2-utslippene. Da bør man ha avgifter på nettopp CO2 og ikke på ting som bare har en delvis sammenheng med CO2. F.eks vil ikke avgiften skille på fly med svært lave utslipp per passasjerkilometer og de med høye utslipp. Den skiller heller ikke på rette raske strekninger og strekninger der trege tog må gå store omveier og kanskje ha høyere utslipp per passasjer enn fly fordi passasjertallet er lite. At ett tonn CO2 fra et fly som flyr på en strekning med tog skal være slemmere enn ett tonn CO2 fra et fly på en annen strekning skjønner jeg heller ikke. Avgiften bør ta ondet ved roten direkte og ikke gå rundt grøten og angripe indirekte på delvis relaterte ting. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Det er jo typisk SV-politikk aa heller komme paa en avgift paa fly, for aa bote paa mange aar med underbevilgninger innenfor samferdsel. Tull! Lenke til kommentar
reverto Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Nå tar jeg egentlig fart og driter i SV. Men det er sånne kommentarer som får meg til å himle med øynene. Typisk SV? Ja vel. Så er det vel kanskje det. Men du kunne ikke tatt deg tida å skrive litt mer enn bare en påstand, og brukt 300-500 ord til å redegjøre i samme slengen? Det blir liksom så fryktelig intetsigende og vanskelig å forholde seg til, når det eneste som kommer frem er en påstand. Det er vanskelig å forsvare seg mot også, for dem som måtte føle behov for det, fordi det mangler noe substans og kun er en påstand. Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) State of the Nation legges frem i dag klokken 13.00 "I salen sitter media, en samlet byygenæring og sentrale politikere som samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, leder for Stortingets Kommunal- og forvaltningskomité Heiki Holmås, leder for Stortingets Transport- og kommunikasjons komité Knut Arild Hareide og Høyreleder Erna Solberg." Til helgen er dette allerede glemt og politkerne har fått sine minutter i glansen uten å komme med noe annet enn det vanlige: kunnskapsløs svada. Endret 10. mars 2010 av wilberforce Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg tolker det dithen at SV begynner å gjøre seg klar til å gå ut av regjering (noe som kommer til å skje når AP bestemmer seg for å åpne opp for boring i Lofoten). De er nå ute og vil øke skattene for å bremse økonomien og de vil nå innføre miljøskatter og tvinge folk over på tog i stedet for. Dette gjør de for å kunne ha flere grunner til å gå ut av regjeringen, mens Lofoten-saken blir bare dråpen som får det til å renne over. Bare vent, det kommer til å komme flere "typiske SV"-utspill. Men jeg mener at de er nøye gjennomtenkt og politisk strategiske utspill. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg merker at en del av meg, en absurd del, ønsker at man skal vente med boring i Lofoten. Gjerne gi faen i å åpne nye brønner generelt - i hvert fall for rundt 15år. Heller fokusere på å gi den norske økonomien en overgangsperiode fra "YAY, Olje!", til "Faen, tomt". Periodene. Men slike tanker blir for naive og utopiske. Sukk. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Jeg skjønner ikke stresset med å få opp mer olje nå, kan vi ikke bruke opp de to billionene (eller er det tre?) våre først? Endret 10. mars 2010 av toro2 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Om femten år vil vel oljen uansett være mer verdt, det er en relevant tankerekke. Endret 10. mars 2010 av Simon Aldra Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 hehe, ja da er jeg ikke gal. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg er enig i det. Reduser oljeproduksjonen og øk verdien på hvert fat. Jeg er ikke sikker på om det er mer lønnsomt enn å ha pengene i fond, men det vil i hvert fall lette overgangen til andre inntektskilder. Men jeg synes fiskernes argumenter om at seismikk skremmer fisk og at oljeproduksjon gir for høy risiko for ulykker henger i stadig tynnere tråder. Som det ble sagt for en stund siden: Oljeinntektene måles i milliarder, risikoen for ulykker måles i promille og kostnadene av verst tenkelige konsekvenser måles i millioner. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at regnestykket går i favør av oljebransjen. Men som sagt: Med tanke på at utvinningen allerede er over toppen og på vei ned så bør det være på høy tid å vurdere hvilken strategi som er mest lønnsom for oss i framtida. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg skjønner ikke stresset med å få opp mer olje nå[...] 1. Oljeselskapene får ledige ressurser til å lete nye steder etterhvert som "de gamle" feltene går tomme. 2. Vi har ett ganske godt utviklet miljø for offshoreteknologi (både på universitet/høyskole og i industrien), for at det skal utvikle seg må det være kontinuitet. Venter vi 10-15 år for så å begynne igjen vil mye av dette være borte og ta lang tid å bygge opp igjen. Vi kan godt vente, men da kan vi bli avhengig av at noen andreTM har teknologi og ressurser til å utvinne oljen. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Det tar heller ikke i betraktning hvilke negative konsekvenser mindre tilgang til olje kan få rundt om i verden. Fordelene kan fort forsvinne i krig og elendighet. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Vi trenger vel ikke stoppe helt opp.. Om krig og elendighet øker eller senker prisen på olje vet ikke jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå