Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oldboy: Keiko er et eksempel på at hvaler i fangenskap ikke klarer seg selv særlig bra etter løslatelse. Men som selverklært dyrevenn er jeg enig i at deres fangenskap bør opphøre. Mer konkret bør de avlives. Ennå bedre er det om skrotten kan brukes til noe produktivt i stedet for å bare råtne på en søppeldynge eller i havet. Mitt forslag er at Seaworld bør sette hvalbiffer og hvalburgere på menyen. Kortreist mat er jo bra så de bør ikke fraktes for langt av gårde. Som dyrevenn vil jeg at dyr generelt ikke skal behøve å være i fangenskap før de blir til mat. Hvis ett langt og godt liv i frihet (en hval) kan spare 8000 kjipe liv i trange bur (kylling) så synes jeg det er et fantastisk godt bytte sett fra et dyrevelferdsperspektiv. Med andre ord bør Seaworld fjerne kylling fra menyen i samme slengen som de legger til hvalbiffen og veldig mange andre serveringssteder bør gjøre det samme.

Logisk og bra: Definitivt, men dessverre veldig urealistisk. Det er utrolig hvordan hvalfangstmotstandernes logiske brister har kunnet slå rot i den generelle befolkningen i mange land.

Lenke til kommentar

Fire pågrepet for gatevold på Karl Johan, alle med kristen bakgrunn

Nattens hendelser er en del av en økende tendens. I løpet av de siste 30 årene har stadig flere med kristen kulturbakgrunn vært innblandet i bråk på dagene fredag og lørdag.

De fire pågrepne på Karl Johan er alle barn av kristne foreldre og minst 3. generasjons nordmenn.

Flere personer 5080posten har vært i kontakt med er redde for utviklingen. Mange tør ikke gå ut på Karl Johan om kvelden.

Lenke til kommentar

Leser en kritisk artikkelen til "Hjernevask" av Harald Eia på dagbladet. synes det hu sier er OK, selv om jeg er en smule uenig, men det var det siste avsnittet som fikk meg til å reagere. Anja Sletteland sier nemlig følgende:

"Mye tyder på at Harald Eia bør få pengene tilbake for utdannelsen sin. Samtidig bør han nok levere tilbake vitnemålet og sosiologtittelen, som gir ham makt til å lage slike spekulative tv-programmer."

Interessant akkurat dette siste avsittet. Tenker vi litt over den logikken, så sier hun altså at det er kun sosiologer som trur på sosiologien som skal kunne kritisere sosiologien på tv? Er ikke det isåfall en GEDIGEN selvmotsigelse? Det er jo i praksis det som vil skje hvis hun har rett i at det kun er sosiologer som har "makt" til å lage programmer som kritiserer sosiologien. Blir litt som å si at de på høyresiden ikke kan kritisere de på venstresiden siden de ikke er på venstresiden, og visa versa.

Hadde ventet mer av en "statsviter", enn slike billige forsøk på hersketeknikker. Statsviter my ass. Heller en middelmådig pugghest med en høyere utdannelse enn evnene hennes skulle tilsi..

Lenke til kommentar

Dansk marinefarty senka piratskip

Play hard, die hard :)

Er det noen som vet om det er annsett som en bra ting å være pirat i Somalia?

Jeg vet ikke, men har hørt at minst 3 faktorer gjør at de er mindre vennlig innstilt mot vestlige skip:

1. Plyndring av kystens fiskeressurser, ingen kystvakt tar vare på bærekraften, i et land uten myndigheter.

2. Utstrakt dumping av giftig avfall, som fraktes til landet med lasteskip, spesielt fra Italia.

3. Den hemmelige krigen i Somalia

Man høster som man sår.

Endret av de la Mancha
Lenke til kommentar

Miscarriage is a crime

Utah holder på å gjøre spontanabort til en fengselsstraff. Okei?

Det er feil, det som nå er ulovlig er å prøve aktivt å få spontanabort. Dette kom som respons fra en sak hvor en dame betalte en mann 150 dollar for å slå henne for å sørge for spontanabort.

Jeg støtter loven.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Miscarriage is a crime

Det er feil, det som nå er ulovlig er å prøve aktivt å få spontanabort. Dette kom som respons fra en sak hvor en dame betalte en mann 150 dollar for å slå henne for å sørge for spontanabort.

Jeg støtter loven.

Jeg tror det er et todelt problem, da jeg mistenker at selvbestemt abort er ulovlig i Utah.

Lenke til kommentar

Miscarriage is a crime

Jeg støtter loven.

Jeg tror det er et todelt problem, da jeg mistenker at selvbestemt abort er ulovlig i Utah.

Det er lovlig med abort i alle stater i USA. http://en.wikipedia.org/wiki/Roe_v._Wade

Det jeg mistenker er at hun gikk over perioden man kan ta abort, og valgte å få aktivt spontanabort fordi hun ikke ønsket barnet.

Hvis Utah hadde vært en stat hvor det var ulovlig å ta abort, ville det også vært naturlig at det var ulovlig å få aktivt spontanabort, fordi hvorfor skulle det være lovlig å prøve aktivt å få spontanabort når det ikke er lovelig å få vanlig abort.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er ulovlig, men det er ikke lett tilgjengelig.

3 ting som gjør det vanskelig:

* Lite tilgjengelighet - det er få abort klinikker, og dermed store avstander å reise for mange av innbyggerene.

* 24 timers venteperiode

* Dyrt - staten gir bare pengestøtte til noen aborter.

Så, hvis man er fattig, bor på feil sted, og kan ikke være vekke fra jobb i mer enn en dag - så er det forståelig at man ser etter andre løsninger. Det er bare feil måte som ble brukt her dog.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som reagerer på alle debattinnleggene på db.no og andre steder der folk går angrep på Harald Eia og nye serien hans, ingen av dem velger å snakke om det faglige. Kun hersketeknikk og angrep på han som person, 40års krise, at må levere tilbake diplomen sin osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...