Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Gode forslag fra Høyre: - En snekker trenger ikke lese 1700-tallsdikt

Høyre vil at fellesfagene skal tilpasses og skreddersys. Innretningen på teorien i basisfagene må være relevant for yrkesveien til den enkelte. Selvsagt skal en ungdom lære engelsk, men skal han bli bilmekaniker, må han lære de ordene og uttrykkene han finner i instruksjonsbøkene, ikke livsfjern tekstanalyse.

Det skal derfor utarbeides separate læreplaner og eksamener i fellesfag som norsk, matematikk, engelsk og naturfag. De som velger yrkesfaglig retning, skal ikke ha færre timer enn de som skal videre til høyere utdanning, men innholdet skal knyttes mer til det valgte yrket. (...)

Høyre vil ha slutt på oppfatningen om at yrkesfaglig retning er en blindgate. Det skal være mulig for en snekker å utdanne seg videre til bygningsingeniør, uten at den tilpassede teorien som ligger i snekkeryrket, skal hindre senere kvalifikasjon til høyere utdannelse.

Forskjellige moduler skal kunne legges på toppen av den opprinnelige yrkesfaglige utdannelsen, uten øvre aldersgrense

Lenke til kommentar
Jøss... Kan det være litt fornuftig skolepolitkk...? :D

Da skulle du bare lest resten av skolepolitikken du..... :p

Jeg liker forslaget. Jeg kjenner mange i en slik situasjon som Erna snakker om her. Umotiverte elever som rett og slett ikke finner noe relevant i utdanningen og dropper ut.

Lenke til kommentar

Skolepolitikken har vært på nedadgående kurs siden 1994 og Norge har rast på de europeiske listene over skoleferdigheter blant ungdom. Virkelig bra at Erna tar et viktig steg i riktig retning.

SF Norge kaster 650.000 DVDer for å holde prisene oppe
Vi kaster mange hundretusenvis av videogrammer hvert år. Dette er basert på vår vurdering av hva som ville skjedd med totalmarkedet hvis dette hadde kommet ut til en «billig» penge.

Vi skroter film fremfor salg hvis prisen er under det vi har satt som grense. Den langsiktige konsekvensen av kortsiktig gevinst er ikke måten vi jobber etter, sier salgssjef Gustav Wedel Jarlsberg i Walt Disney Studios Home Entertainment.

Fritt marked, var det?

Det burde da være mulig for myndighetene å gi de en heftig miljøbot for å produsere så mye unødvendig søppel, samt at økokrim kan få etterforske dumpingen (mhp konkurranselovene)

Lenke til kommentar
- Jeg varsler verdens undergang. Hele verden kommer til å bli ødelagt innen dette århundret. Hvert eneste menneske kommer til å dø innen dette århundret er omme, sa Agca, ifølge The New York Times.

Han har selvsagt helt korrekt. Det er minimalt med mennesker som blir 100 år, så utgangen av dette århundret, vil alle (nåværende) mennesker være døde.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar
- Jeg varsler verdens undergang. Hele verden kommer til å bli ødelagt innen dette århundret. Hvert eneste menneske kommer til å dø innen dette århundret er omme, sa Agca, ifølge The New York Times.
Han har selvsagt helt korrekt. Det er minimalt med mennesker som blir 100 år, så utgangen av dette århundret, vil alle (nåværende) mennesker være døde.

Så hvis minimalt med mennesker blir 100 år så blir ingen hundre år? F.eks hvis 0,5% av jordas befolkning blir 100 år så teller altså disse 34 millioner personene som ingen?

Forøvrig sa han ingenting om nålevende mennesker. Han mener altså at alle nålevende og framtidige mennesker kommer til å dø innen 2101.

Ta gjerne også høyde for medisinske fremskritt. Ser man bakover i tid så har gjennomsnittlig levealder og andel personer som fyller 100 år økt betraktelig. Det vil sannsynligvis fortsette å øke de neste 91 årene.

Var positivt overraska over Høgre i denne saka. Ser for meg dei meir utprega røde partia skrik ut om at samfunnet lagar skeivfordeling osv.

Huff! Trasig flause for Høyre dette her. Du verden hvor mye lettere det er for fedre å få forståelse for permisjon hos arbeidsgiver dersom det er pålagt, enn hvis det er frivillig. For ikke å snakke om hvordan det oppfattes sosialt dersom far "stjeler" av mors permisjonstid. Nei, det eneste riktige er å beholde en pålagt fedrepermisjon, men lengden kan selvsagt diskuteres. Noe den forsåvidt nettopp har blitt gjort og fått utvidelse fra 6 til 10 uker for barn som er født fra og med 1. juli 2009.

smoking_2163_19228001_0_0_7006663_300.jpgNo_smoking_icon_by_jasonh1234.jpg

Det har derimot dukket opp et godt forslag angående røyking. (Husker ikke helt hvor jeg leste det). Forslaget går ut på å gradvis totalforby salg av tobakk. For å unngå at nåværende røykere blir provosert skal det bare gjelde salg til personer under 16 år i første omgang (2010). Altså akkurat som i dag. I 2011 skal totalforbudet gjelde alle under 17 år, i 2012 alle under 18 år osv. Forbudet vil altså følge folks alder og vil ikke på noe tidspunkt omfatte de som på lovlig måte kan kjøpe tobakk i dag.

Lenke til kommentar

Det er et urealistisk forslag. Så lenge tobakk er lovlig i salg for de som er gamle nok vil det være umulig å hindre forbruk blant de under aldersgrensen. Det ender i verste fall bare med at en håndfull "tobakksbaroner" tjener store penger på å kjøpe inn tobakk og selge videre til de som er under aldersgrensen. Og etterhvert som vi får totalforbud ender det med smugling av tobakk i store kvanta og et undergrunnsmarked som er helt umulig å regulere og kontrollere. Man burde tatt et hint fra lærdommen fra forbudstiden (forbud mot alkohol) og dagens totalt feilslåtte narkotikapolitikk.

For ikke å snakke om hvor mye merarbeid det vil være for politiet å skulle håndheve en spesifikk aldersgrense.

Jeg synes det fungerer bra slik det er i dag, med strenge reguleringer på salg og kjøp og forbud mot røyking i de fleste situasjoner hvor det vil gå utover helsen til andre.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Så hvis minimalt med mennesker blir 100 år så blir ingen hundre år? F.eks hvis 0,5% av jordas befolkning blir 100 år så teller altså disse 34 millioner personene som ingen?

Var forøvrig ment som en liten spøk, da hans utsagn selvsagt er absurd, men kanskje litt vanskelig å se uten smiley på slutten. :)

Lenke til kommentar
Var positivt overraska over Høgre i denne saka.

Ser for meg dei meir utprega røde partia skrik ut om at samfunnet lagar skeivfordeling osv.

Har ikke tenkt over saken før, men hadde hjulpet Høyre om de hadde valide argumenter. For alt jeg vet er det velbegrunnet, i såfall kommer det ikke fram i denne artikkelen.

- Vi ønsker å gi familiene full frihet, bare med det lille unntaket at seks uker er forbeholdt mor. Ingen uker skal forbeholdes far, det er familiene selv som må velge hvordan de ønsker å ha det, sier Hofstad Helleland.

Full frihet, med det "lille" unntaket at 6 uker er bundet opp. Venter bare på at noen skal lansere ideen om "full frihet mot overvåkning", med det "lille" unntaket om du befinner deg utenfor ditt hjem, eller bruker telefon eller internett.

Hun mener det er manglende tillit til menn som gjør at man har en egen fedrekvote i dag.

Med samme argumentasjon, blir hennes forslag manglende tillit til kvinner. Tåpelig.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Dagens Næringsliv har hatt en artikkelserie om de enorme tapsprosjektene som energiselskap har hatt med å bygge fibernett i distriktene. Derfor har de fleste nå sluttet å selge produktet og bygger ikke ut mer.

Fiberutbyggerne har tapt milliardbeløp ifølge ny rapport, men får støtte av kommunalminister Liv Signe Navarsete.

Navarsete mener kraftselskapene helt fra starten av har hatt rollen som samfunnsaktør, og at denne utbyggingen er er like viktig som det var med utbyggingen strømnettet.

- Hadde ikke e-verkene gjort dette ville vi kommet kortere enn i dag. Det ville vært bedrifter som ikke kunne drevet i distriktene og det offentlig ville hatt dårligere tjenester. Oppgradering av bredbånd er samfunnsøkonomisk lønnsomt, sier hun.

Hvis hun virkelig mener dette, hvorfor spytter ikke staten inn penger slik at de kan fortsette utbyggingen? Eller kanskje enda bedre, gjøre det til en nasjonal satsting?

Fakta er vel snarere at det aldri har vært noe ambisiøst statlig prosjekt for dette i Norge, og at toget strengt tatt gikk fra oss en gang rundt årtusenskiftet med tanke på konkurransefortrinn sammenliknet med andre land. Uansett, hvis hun virkelig mener dette lønner seg så burde hun følge det opp med faktisk satsing.

Jeg har null forventninger....

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Det har derimot dukket opp et godt forslag angående røyking. (Husker ikke helt hvor jeg leste det). Forslaget går ut på å gradvis totalforby salg av tobakk. For å unngå at nåværende røykere blir provosert skal det bare gjelde salg til personer under 16 år i første omgang (2010). Altså akkurat som i dag. I 2011 skal totalforbudet gjelde alle under 17 år, i 2012 alle under 18 år osv. Forbudet vil altså følge folks alder og vil ikke på noe tidspunkt omfatte de som på lovlig måte kan kjøpe tobakk i dag.

16 som idag, og 17 neste år? Det har da i veldig mange år nå vært 18-årsgrense på røyk.

Lenke til kommentar
16 som idag, og 17 neste år? Det har da i veldig mange år nå vært 18-årsgrense på røyk.

Det har vært ulovlig å selge tobakk til de under 18 år, men det er ikke ulovlig for dem i seg selv å være i besittelse av eller bruke tobakk. Det man foreslår nå er, hvis jeg forstår det rett, totalforbud mot besittelse og bruk slik det er med narkotika i dag. Og at man da begynner gradvis med dette fra 16 år, og fortsetter oppover år etter år.

En dårlig ide. :nei:

Lenke til kommentar

Skremmende, vil jeg kalle det.

I begynnelsen av januar innførte også kommunene Alta og Sørum forbud mot røyking i arbeidstiden, med trusler om oppsigelse hvis det ikke blir fulgt. Forbudet gjelder uansett hvor man er, om man er ute hele dagen eller har hjemmekontor.

Hvordan folk kan ønske slik maktmisbruk er for meg helt uforståelig.

Lenke til kommentar
Skremmende, vil jeg kalle det.

I begynnelsen av januar innførte også kommunene Alta og Sørum forbud mot røyking i arbeidstiden, med trusler om oppsigelse hvis det ikke blir fulgt. Forbudet gjelder uansett hvor man er, om man er ute hele dagen eller har hjemmekontor.

Hvordan folk kan ønske slik maktmisbruk er for meg helt uforståelig.

The greater good.

*grøsse*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...