Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle forskere som også er økonomer mener redusert økonomisk kompensasjon ved sykdom vil virke.

Uten sammenligning for øvrig naturligvis, så vil sikkert en pistolmunning mot panna bidra til å redusere sykefraværet også, uten at det nødvendigvis trenger å være en god ide heller.

Ja, for det er så forferdelig å få 80% av inntekten sin istedenfor 100% når man er syk. Kan absolutt sammenlignes med å få en pistol i pannen. Du vet at selvstendig næringsdrivende taper penger når de er syke?

Nå vet jeg ikke hva det er du ikke skjønner med "uten sammenligning for øvrig", men poenget mitt var at selv om du finner en løsning som reduserer sykefraværet, så trenger ikke det nødvendigvis være en god løsning.

Det burde du ha skjønt.

Det er et spørsmål om det skal straffe seg å bli syk. I hvert fall for venstresida som har kjempet frem denne ordninga. Og en reduksjon på 80 prosent er ikke nødvendigvis noe som går upåaktet hen hos alle. I hvert fall ikke hos de som er etablert og som vanligvis har vesentlige økonomiske forpliktelser.

Da er det greit med en ordning som - ordner opp.

edit; en ørliten korrigering.

Endret av reverto
Lenke til kommentar

Du mener formodentlig en reduksjon til 80%, ikke på 80%? ;)

En slik reduksjon vil selvsagt ikke gå upåaktet hen – hele poenget er jo at en skal incentivere folk til å jobbe. Samtidig er det knapt slik at særlig mange drives fra gård og grunn om en innfører en moderat innstramming av sykelønnsordningen. Om utgiftsøkningen fortsetter på historisk trend tar det uansett ikke lang tid før en forandring tvinger seg frem, og det er nok denne forandringen vi ser Stoltenberg forberede nå.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mye egenmeldingsordningen koster oss i året? Er man syk og vekke fra jobb, da vil ikke en lege ha problemer med å gi legeattest på dette.

Det går sikkert noe opp i opp siden legene slipper å kaste bort tid på å bekrefte forkjølelser og slikt.

Lenke til kommentar

Nå er det ca. 10% av fraværsdagene som er egenmeldinger, så selv om det åpenbart er en kjerne av sannhet i dette – ikke uten grunn begrepet «en tredager» finnes – er det ikke tilstrekkelig til å forklare utviklingen. Videre er omtrent 2/3 av sykefraværet ikke innenfor første 16 dager, altså er langtidsfraværet og økningen i dette det store problemet.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ingenting imot egenmeldinger. Egenmeldinger passer best for ikke-svindlerene som bli syk en dag og trenger en dags hvile uten å plage legen. Hvis du bruker egenmeldinger til dager hvor du ikke er syk, eller for noe tull vil du fort finne ut at egenmeldingene ikke holder.

Lenke til kommentar
Å fjerne pressestøtten vil i liten grad føre til avisdød (i alle fall ikke i overskuelig fremtid), men det vil føre til oppsigelser, tidspress, mer sykefravær og dårligere journalistikk.

Fordi at?

La oss ta en typisk lokalavis, som den jeg gjør en del frilansarbeid for. Avisen mottar 640 000 i pressestøtte. 640 000 er mye penger om du skal kjøpe drops, men har ikke noen direkte innvirkning på driften av avisen. Det eneste det vil føre til er at man sier opp en eller to journalister, og det vil føre til dårligere journalistikk. Presset på journalister har allerede ført til et høyere sykefravær hos journalister, og når man klager over at norske aviser fokuserer for mye på kjendiser og skandaler bør folk i det minste være klar over at å fjerne pressestøtten ikke vil gjøre noe bedre, det vil gjøre det langt, langt værre.

:)

Lenke til kommentar
Å fjerne pressestøtten vil i liten grad føre til avisdød (i alle fall ikke i overskuelig fremtid), men det vil føre til oppsigelser, tidspress, mer sykefravær og dårligere journalistikk.

Fordi at?

La oss ta en typisk lokalavis, som den jeg gjør en del frilansarbeid for. Avisen mottar 640 000 i pressestøtte. 640 000 er mye penger om du skal kjøpe drops, men har ikke noen direkte innvirkning på driften av avisen. Det eneste det vil føre til er at man sier opp en eller to journalister, og det vil føre til dårligere journalistikk. Presset på journalister har allerede ført til et høyere sykefravær hos journalister, og når man klager over at norske aviser fokuserer for mye på kjendiser og skandaler bør folk i det minste være klar over at å fjerne pressestøtten ikke vil gjøre noe bedre, det vil gjøre det langt, langt værre.

:)

Jeg synes støtten til lokalaviser kan bestå, fordi de i bygda trenger dem, men la meg ta Dagsavisen som eksempel, De får ca 43 millioner kroner fra staten. De har ca 30 000 lesere. Altså, de kunne ikke ha levd uten pressestøtten og ville falt sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...