Simen1 Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Det kan jeg til nød være enig med deg i, men ikke så lenge så mange kjøper billett på bussen som idag. Mengden pensjonister som betaler med kronestykker og femtiøringer er irriterende høy idag. Og så har man det forbannede klippekortet som belastes med hulletang av sjåføren, som er eneste måte å forhåndsskjøpe billetter på...5399898[/snapback] En ting jeg ble overrasket over da jeg flyttet fra Tromsø til "teknologihovedstaden" Trondheim for 10 år siden var at de brukte klippekort med papir og hulltang i stedet for et mer moderne system. Nok en gang ligger Tromsø forran på transportsiden: "Klippekortene" er kredittkort som man drar når man går inn bussen. Det er to køer inn den ene inngangen på bussen. Den ene køa drar kortet mens den andre køa betaler kontant til sjoføren eller fyller opp busskortet sitt hos sjoføren. Dette går normalt veldig effektivt. Mye raskere enn i Trondheim der alle må vente på kontakt med sjoføren. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det er mulig jeg nå spør på feil sted, men jeg tar en bråsjans, føler ikke at dette trenger en egen tråd. Finnes det noe sted der jeg kan få en klar oversikt over forskjellige forsvarsstyrker Norge har? Er interessert i antall inne til førstegangstjeneste, antall fast ansatte samt forbruk av skattekroner, fordelt på geografi og oppgaver. Har selvfølgelig sett rundt på mil.no en god stund, uten å finne noe nyttig. Styrker i utlandet er ikke særlig aktuelle, det er helst de som «passer seg for Ivan» jeg skal kikke på. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det er mulig jeg nå spør på feil sted, men jeg tar en bråsjans, føler ikke at dette trenger en egen tråd. Finnes det noe sted der jeg kan få en klar oversikt over forskjellige forsvarsstyrker Norge har? Er interessert i antall inne til førstegangstjeneste, antall fast ansatte samt forbruk av skattekroner, fordelt på geografi og oppgaver. Har selvfølgelig sett rundt på mil.no en god stund, uten å finne noe nyttig. Styrker i utlandet er ikke særlig aktuelle, det er helst de som «passer seg for Ivan» jeg skal kikke på. 5402466[/snapback] Forsarsbudsjettet er på i overkant av 30 milliarder (omlag 3% av landets totale utgifter). Styrker i utlandet er rundt 700-800(ned med over tusen i forhold til midten av 90-tallet). I 2002 var det vel 11000 som gjenomførte verneplikten. Styrker: Hærens viktigste materiell: Stridsvogner Leopard 2 A4NO 120 mm Leopard 1 A5NO 105 mm Stormpanservogn CV 9030 30 mm Pansrede kjøretøy M-113 div utgaver 12,7 mm SISU/PASI 12,7 mm Artilleri: Selvdrevet artilleri m109-A3GN 155 mm Luftvern: Bakke-til-luft-raketter RB-70 Panservernvåpen: Rakettpanservogn NM142/TOW II 149 mm Rakettsystem TOW I/II 127 mm/149 mm Rakettsystem ERYX 137 mm Rekylfri kanon Carl Gustav 84 mm Enkeltmannsvåpen M-72 66 mm Bombekastere: BK på beltekjøretøy NM 204 81 mm BK på beltevogn BV-206 BK 81 mm Plan om flere stormpanservogner CV 9030 Ombygging av brukte pansrede spesialkjøretøyer på M-113 chassis Nytt rørartilleri anskaffes Planer om nye panservern- og håndvåpen Sjøforsvarets viktigste materiell: Fartøy Oslo-klasse fregatter 2 (får 5 nye) Ula-klasse undervannsbåter: 6 Hauk-klasse MTB-er: 14 Skjold-klasse fartøy: 1 Oksøy-klasse minejaktfartøy: 4 Alta-klasse minesveipere: 4 Vidar-klasse minelegger: 1, som logistikkfartøy til 2008 Kystvaktfartøyer KNM Horten som losjifartøy til 2009 Et mindre antall støttefartøyer med bl.a. KNM «Tyr» KNM «Valkyrien» Nyanskaffelser: 5 Skjold-klasse fartøy, 5 Fridtjof Nansen-klasse fregatter (2005-2010) Luftforsvarets viktigste materiell: Fly og helikopter Overvåkningsfly P-3N «Orion» antall: 2, oppgave: kystvakt, skvadron: 333 Andøya P-3C «Orion» antall: 4, oppgave: maritim overvåkning dypvannsbomber og torpedoer Jagerfly F-16 «Fighting Falcon» antall: 57, oppgave: multirollekapasitet + NRF (FIST), våpen: 20mm maskinkanoner og missiler av ulike typer, skvadron: 331 og 332 i Bodø, 338 Ørland Transportfly C-130 «Hercules» antall: 6, oppgave: transport av personell og/eller utstyr. Kan ta 92 passasjerer eller 74 bårer og 2 passasjerer, skvadron: 335 Gardermoen DA-20 «Jet Falcon» antall: 3, oppgave: transport/kalibrering/trening i elektronisk krigføring, tar 5-9 passasjerer, sted: Gardermoen *334 SKV opprettes som fregatthelikopter-skvadron på Sola innen 2005. Skolefly SAAB Safari (to-seter) antall: 15, oppgave: utdanning av flyelever, sted: Bardufoss Helikopter Bell 412 SP antall: 18, oppgave: transport, tar 9-13 passasjerer, skvadron: 339 Bardufoss og 720 Gardermoen Sea King Mk 43 antall: 12, oppgave: redningsoppdrag, kan frakte inntil 20 nødstedte, skvadron: 330 fordelt på Bodø, Banak, Ørland, Sola, Rygge Lynx Mk 86 antall: 6, oppdrag: kystvakthelikopter, kan frakte inntil 7 personer, skvadron: 337 Bardufoss Sjøforsvarets styrker har stort sett hovedbase på Haakonsvern, Kystvakten er delt mellom sør og nord. Jagerflyene er plassert i Bodø, sammen med mye av flystyrken. Hæren har base på Østlandet. Jåtta i Stavanger er vår største Nato base med ansvar for å planlegge Nato øvelser i Europa. Forsvarskommandoen finner man på østlandet. Håper det er til noe hjelp. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hører på radioen i dag tidlig at 2 av 3 kommuner ikke bruker de ekstra midlene de har fått av staten til sosialhjelp. Dermed kommer ikke de økte overføringene til kommunene de fattigste til gode, slik vår rød-grønne regjerning hevdet de skulle gjøre. Noen som er overrasket over at nok et problem ikke lot seg løse ved å bare hive litt penger i generell retning? 5391972[/snapback] Nei faktisk ikke, det er som jeg har hevdet tidligere at pengene må øremerkes fordi de lokale politikerne ikke bryr seg men bruker pengene til det de selv mener er viktigst. Men uansett blir det feil å si at overføringer ikke nytter,det gjør de selvsagt om de blir brukt til det de skal, her viser det seg iallefall at 1 av 3 bruker det til det de skal,med den forige regeringens politik ble det jo uanset 0 av 3 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Nå har jeg vært en god del ute og seil i høst, så alt får jeg ikke med meg. Men er det kommet noen ekstra bevilgninger til kommunene under den nye regjeringer? Eneste jeg har fått med meg er ekstra bevilgninger i statsbudsjettet for i år, men dette året er nå knapt kommet igang. Så den undersøkelsen, refererer den til den forrige regjerings politikk, eller den nåværende? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det kan jeg til nød være enig med deg i, men ikke så lenge så mange kjøper billett på bussen som idag. Mengden pensjonister som betaler med kronestykker og femtiøringer er irriterende høy idag. Og så har man det forbannede klippekortet som belastes med hulletang av sjåføren, som er eneste måte å forhåndsskjøpe billetter på...5399898[/snapback] En ting jeg ble overrasket over da jeg flyttet fra Tromsø til "teknologihovedstaden" Trondheim for 10 år siden var at de brukte klippekort med papir og hulltang i stedet for et mer moderne system. Nok en gang ligger Tromsø forran på transportsiden: "Klippekortene" er kredittkort som man drar når man går inn bussen. Det er to køer inn den ene inngangen på bussen. Den ene køa drar kortet mens den andre køa betaler kontant til sjoføren eller fyller opp busskortet sitt hos sjoføren. Dette går normalt veldig effektivt. Mye raskere enn i Trondheim der alle må vente på kontakt med sjoføren. 5400768[/snapback] Slike kort har man hatt i Bergen ihvertfall i ti år. Man kan gå inn bak i bussen og "klippe seg inn" fremfor stå i kø i den fremste døren. Ble ganske paff når jeg dro til Oslo og opplevde det gamle systemet med papir og hulltang. Men så har jeg ikke vært i Oslo(annet enn på Gardermoen pga flytur) på 7 år nå, så det har vel endret seg kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Nå har jeg vært en god del ute og seil i høst, så alt får jeg ikke med meg. Men er det kommet noen ekstra bevilgninger til kommunene under den nye regjeringer? Eneste jeg har fått med meg er ekstra bevilgninger i statsbudsjettet for i år, men dette året er nå knapt kommet igang. Så den undersøkelsen, refererer den til den forrige regjerings politikk, eller den nåværende? 5403971[/snapback] Var vel snakk om at de skulle gi alle kommunene en sum jeg ikke kommer på i farta, som regjeringen ønsker de skulle bruke på skole etc, men 2/3 kommuner brukte det på å nedbetale gjeld. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hører på radioen i dag tidlig at 2 av 3 kommuner ikke bruker de ekstra midlene de har fått av staten til sosialhjelp. Dermed kommer ikke de økte overføringene til kommunene de fattigste til gode, slik vår rød-grønne regjerning hevdet de skulle gjøre. Noen som er overrasket over at nok et problem ikke lot seg løse ved å bare hive litt penger i generell retning? 5391972[/snapback] Nei faktisk ikke, det er som jeg har hevdet tidligere at pengene må øremerkes fordi de lokale politikerne ikke bryr seg men bruker pengene til det de selv mener er viktigst. 5403094[/snapback] Vår nye regjering er sterkt imot oøremerking av midlene, fordi de har tro på lokaldemokratiet og mener slik øremerking er misstillit til lokalpolitikerne. Jeg er enig med deg i at midlene må øremerkers, dersom de skal gå gjennom kommunene. Men aller helst bør de komme direkte fra staten og følge personene og ikke kommunene. Folks helse er et statlig ansvar, og dette bør gjelde i samme grad uansett hvor man bor i landet. Det bør ikke være slik at kvaliteten på tjenestene skal variere med hvilken kommune man er så heldig/uheldig og bo i. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Vår nye regjering er sterkt imot oøremerking av midlene, fordi de har tro på lokaldemokratiet og mener slik øremerking er misstillit til lokalpolitikerne. Joda det høres jo fint ut at de skal ta annsvar,men nå bør vel alle partier på stortinget se at teori og praksis er to forskjellige ting Jeg er enig med deg i at midlene må øremerkers, dersom de skal gå gjennom kommunene. Men aller helst bør de komme direkte fra staten og følge personene og ikke kommunene. Folks helse er et statlig ansvar, og dette bør gjelde i samme grad uansett hvor man bor i landet. Det bør ikke være slik at kvaliteten på tjenestene skal variere med hvilken kommune man er så heldig/uheldig og bo i. Jepp,dette burde det være mulig å få til,med litt velvilje. Er ikke sikker på om det er noen partier som støtter dette fullt ut i dag,men det burde det være. En forutsetning er dog at alle sykehus rustes opp til tilnærmet lik standard . Endret 8. januar 2006 av Snekker`n Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Nå har jeg vært en god del ute og seil i høst, så alt får jeg ikke med meg. Men er det kommet noen ekstra bevilgninger til kommunene under den nye regjeringer? Eneste jeg har fått med meg er ekstra bevilgninger i statsbudsjettet for i år, men dette året er nå knapt kommet igang. Så den undersøkelsen, refererer den til den forrige regjerings politikk, eller den nåværende? 5403971[/snapback] Var vel snakk om at de skulle gi alle kommunene en sum jeg ikke kommer på i farta, som regjeringen ønsker de skulle bruke på skole etc, men 2/3 kommuner brukte det på å nedbetale gjeld. 5403998[/snapback] Fant det selv. Det er kommunene som i årets budsjett har kuttet i sosialhjelpssatsene. Altså, 2/3 av kommunene kutter i satsene på bakgrunn av de føringer og de midler som regjeringen, som proklamerte de skulle bekjempe fattigdommen, har gitt. Så det begynte særs dårlig for regjeringen dette her. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Er 2/3 av kommunene muligens borgerlig styrt Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Er 2/3 av kommunene muligens borgerlig styrt 5405619[/snapback] Nei, langt ifra. KRF, Høyre og Venstre fikk under 30% i 2003 valget Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Er 2/3 av kommunene muligens borgerlig styrt 5405619[/snapback] Nei, langt ifra. KRF, Høyre og Venstre fikk under 30% i 2003 valget 5405730[/snapback] Det var da bare ment som en fleip Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6010500486.html Jaja, hun skaper nå ikke bare hodebry i utlandet, heldigvis. Til og med tatt høyde for å ikke påvirke aksejmarkedet for mye. Men dette har druknet litt her hjemme pga Israel fadesen (men det er nå blitt nevnt heldigvis) Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 [Mye lurt om Forsvaret]Håper det er til noe hjelp. 5402545[/snapback] Absolutt, tusen takk. Jeg har etter hvert innsett at det ikke finnes noen sentral, fantastisk database jeg kan plukke de data jeg selv vil ha, så innsamling av informasjon kan bli en heller møysommelig jobb. Kan si litt om årsaken bak det sære informasjonsbehovet, om det skulle være av interesse for noen – ønsker å se litt på ressursbruk versus praktisk nytteverdi i Forsvaret, fra et ikke særlig militærpolitisk korrekt perspektiv. Tabloidversjonen av spørsmålet jeg har stilt meg selv er «hva skjer om vi legger ned nordnorge?». Av spesiell interesse for min del er andel vernepliktige som etter en slik modell ville blitt overflødige, eventuelt hva som skal til av andre midler for å kunne fjerne tvungen førstegangstjeneste uten å svekke forsvaret (her bevisst skrevet med liten forbokstav, det er ikke store budsjetter og skytefelt som skal opprettholdes, men et godt forsvar for Norge). Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 [Mye lurt om Forsvaret]Håper det er til noe hjelp. 5402545[/snapback] Absolutt, tusen takk. Jeg har etter hvert innsett at det ikke finnes noen sentral, fantastisk database jeg kan plukke de data jeg selv vil ha, så innsamling av informasjon kan bli en heller møysommelig jobb. Kan si litt om årsaken bak det sære informasjonsbehovet, om det skulle være av interesse for noen – ønsker å se litt på ressursbruk versus praktisk nytteverdi i Forsvaret, fra et ikke særlig militærpolitisk korrekt perspektiv. Tabloidversjonen av spørsmålet jeg har stilt meg selv er «hva skjer om vi legger ned nordnorge?». Av spesiell interesse for min del er andel vernepliktige som etter en slik modell ville blitt overflødige, eventuelt hva som skal til av andre midler for å kunne fjerne tvungen førstegangstjeneste uten å svekke forsvaret (her bevisst skrevet med liten forbokstav, det er ikke store budsjetter og skytefelt som skal opprettholdes, men et godt forsvar for Norge). 5407553[/snapback] Interessant, men anbefaler deg heller å ta "hva skjer om vi legger ned østlandet". I Nord er det faktiske behovet for militæret til stede, spesielt mtp Barentshavet. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Er først og fremst tradisjonelle hæravdelinger jeg ser for meg som et «problemområde», jeg har mer enn nok tro på at det finnes mektige og krakilske russere til at jeg ser behovet for litt andre typer forsvar i nord. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Barnehagepartiet trenger pottetrening. Ironien er ganske påfallende. Harstad tidende sin politiske redaktør: "Barnet skal modnes fysisk og psykisk. Det skal venne seg til tanken på å gjøre fra seg i potta, og det skal fysisk være i stand til å styre prosessene". "For SV vil det si at man ikke skal gjøre fra seg på plenen foran Storinget, under en bordbønn, i en haug med Jaffa-appelsiner eller i en oljebrønn. SV må lære seg til at det ikke lenger er et lite barn som bare kan kreve, det må også bidra til familien." Fin sammenligning Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Barnehagepartiet trenger pottetrening. Ironien er ganske påfallende. Harstad tidende sin politiske redaktør: "Barnet skal modnes fysisk og psykisk. Det skal venne seg til tanken på å gjøre fra seg i potta, og det skal fysisk være i stand til å styre prosessene". "For SV vil det si at man ikke skal gjøre fra seg på plenen foran Storinget, under en bordbønn, i en haug med Jaffa-appelsiner eller i en oljebrønn. SV må lære seg til at det ikke lenger er et lite barn som bare kan kreve, det må også bidra til familien." Fin sammenligning 5411759[/snapback] Ja se for en hærlig regering vi har fått, ikke bare redder den Norge og spesielt kommunene fra økonomisk ruin, men den gir oss mangfoldet tilbake,der vært enkelt parti tør ha sin egen mening og der et parti selv om det er i regering tør stå på sine prinsiper med bla å boikotte "fredede" nasjoner som tross alt er dømt av menneskeretsdomstolen. I tillegg gir de oss mye god underholdning,spesielt når en leser høyresidens syt og klag Stå På Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Vet ikke helt om det er morsomt eller bare tragisk når en Finansminister først noen måneder etter at hun intok kontoret finner ut at det er viktig å skille rollen mellom partileder og finansminister. Jens Stoltenberg burde sendt de nye ferskingene på skolebenken. " Hør her kristin, regel nr. 1; når du nå blir finansminister, så skal du representere regjeringen. Dette er viktig å huske på. Regel nr.2 er at når man skal lage statsbudsjett er det viktig å bruke kalkulator, ja jeg vet du er motstander av slikt, men det gjør det litt lettere. Regel nr. 3..." Håper inderlig FRP kommer i regjering om 4 år, så kan vi få en ny parodi med et sett nye ferskinger. Å se vår utenriksminister og finansminister er å se på en kunstskøyteløper ilag med en 10 åring som for første gang prøver på seg skøytene. Stoltenberg vil uten tvil få grå hår ila de neste 4 årene. For fra spøk til alvor, er blitt veldig imponert av vår utenriksminister, syntes han håndterte denne saken veldig bra. SV bør være glad for dyktige brannslukkere hos AP Og regjeringen vil jeg vente med til man faktisk ser resultater før jeg kommer med noen bemerkninger om deres innsats. Har sett fint lite annet enn at man har kuttet satsingen i enkelte firmaer som bedriver våpenproduksjon i tilleg til at 2/3 av kommunene kutter i sosialhjelpen til neste år. Barnehagen er billigere, men køene like lange. Og så har vi kartongavgiften... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå