After Dark Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 En 16 år gammel jente i Sudan er blitt dømt til 50 piskeslagg etter at en dommer avgjorde at det knelange skjørtet hun gikk i var usømmelig: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=592802 Noe unikt tilfelle er det ikke så mye overgrep og idioti som praktiseres i deler av verden, men man må uansett reagere. hva synes dere om dette? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det du egentlig sier er at det kan komme ei betalingsløsning for NRK Nett-TV. Det rettferdiggjør ikke lisens i mine øyne. Det du egentlig sier er at det kan komme ei betalingsløsning for NRK Nett-TV. Det rettferdiggjør ikke lisens i mine øyne. Nei, jeg synes nett-TV skulle vært skattefinansiert og "gratis" for den norske befolkningen. Akkurat som vanlig NRK-TV. Beklager, jeg formulerte meg upresist i mitt første innlegg. Jeg har heletiden vært imot NrK-lisens fordi at mitt bruk av NRK var tilnærmet likt null. Nå har jeg sett en del av NRK jeg bruker veldig mye, og jeg kan for meg selv rettferdiggjøre å betale lisensen. Men helt klart, det burde vært frivillig. Og hadde det vært frivillig, så hadde jeg fortsatt betalt Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 En 16 år gammel jente i Sudan er blitt dømt til 50 piskeslagg etter at en dommer avgjorde at det knelange skjørtet hun gikk i var usømmelig: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=592802 Noe unikt tilfelle er det ikke så mye overgrep og idioti som praktiseres i deler av verden, men man må uansett reagere. hva synes dere om dette? Helt forkastelig. Men hva kan man gjøre med slikt? Det er innhumant. Det går ikke an å forklare det vekk og si at det er kultur. Det er rett og slett sjofelt. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Nå har jeg sett en del av NRK jeg bruker veldig mye, og jeg kan for meg selv rettferdiggjøre å betale lisensen. Men helt klart, det burde vært frivillig. Og hadde det vært frivillig, så hadde jeg fortsatt betalt Ja, det burde vært som en frivillig lisens. Akkurat som alle andre abonnementer man betaler for å ha og bruke. Kanskje ei løsning for TV og ei for Nett-TV. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg vet ikke om dette er rette stedet å posten,men.. Før stortingsvalget så mener jeg å huske at FRP fikk støtte fra noen rikinger siden FRP ønsket å fjerne formueskatten. Men FRP ville samtidig ikke støtte en borgelig regjering som ikke innkluderte FRP så de var villig til å stemme ned et borgelig budsjett uten formueskatt. Dette likte ikke rikingene og sa at da ville de ikke få noe mer støtte. Er det noen som husker en lignende historie? Jeg har prøvd å google, men finner ingenting. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Helt forkastelig. Men hva kan man gjøre med slikt? Det er innhumant. Det går ikke an å forklare det vekk og si at det er kultur. Det er rett og slett sjofelt. Det eneste man kan gjøre med det er vel å fordømme det. Godt at slike saker iallefall får oppmerksomhet. Et alternativ hadde jo vært å stanse all u-hjelp før landene som praktiserer slik tok seg sammen, men det ville vel først og fremst rammet befolkningen og ikke regimet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Helt forkastelig. Men hva kan man gjøre med slikt? Det er innhumant. Det går ikke an å forklare det vekk og si at det er kultur. Det er rett og slett sjofelt. Det eneste man kan gjøre med det er vel å fordømme det. Godt at slike saker iallefall får oppmerksomhet. Et alternativ hadde jo vært å stanse all u-hjelp før landene som praktiserer slik tok seg sammen, men det ville vel først og fremst rammet befolkningen og ikke regimet. Tja, nå er det vel også endel tvil om hvem som egentlig rammes mest dersom man modererer u-hjelp. Den lille rike eliten eller den store befolkningen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det offentlige svikter igjen: - Faren har forsøkt å få hjelp til sønnen siden onsdag Gutt (17) siktet for drap på sin egen far. (...) En venn av den avdøde mannen mener drapet kunne vært unngått hvis politiet hadde reagert tidligere. - Dette er en familietragedie. Det mest tragiske er at faren tok kontakt med politi og helsevesen på onsdag, og har forsøkt å skaffe hjelp til sønnen siden da, sier Andreas Langvandsbråten til Dagbladet. Langvandsbråten er mangeårig venn av den drepte. - Gutten hadde personlige problemer. Faren var desperat etter hjelp. Det er derfor jeg mener det er viktig å gå ut med dette til media, sier han. Ellers: - Blind vold er greit Fire fortenner slås løs eller kappes, overleppen klyves, bittet forskyver seg. Heldigvis skades ikke øyne eller nakke – dette kunne fort gått riktig ille. Legevakten får sydd leppen og sender ham hjem på hybelen. Tannlegen slår fast at en tann er død og må opereres ut, de tre andre tas det avstøpning av i håp om at de lar seg redde og reparere. Totale kostnader er så langt anslått til over 90.000 kroner, og behandlingstiden vil vare frem mot jul. Dette skal dekkes av gjennom trygdeytelser og forsikring. Dagen etter oppsøker sønnen vår politiet for å få anmeldt forholdet, men de mottar ikke anmeldelser på søndager (!), så han må komme tilbake på mandag. Etter noe etterforskning har politiet kjent gjerningsmann og en rekke vitner som bekrefter hendelsesforløpet, men politijuristen henlegger saken. Og: - Løslatt, ikke utvist Voldtektsdømt Etiopier ble løslatt uten oppfølging, trass utvisningsvedtak og advarsler om høy gjentagelsesfare. Tre måneder etter overfalt han nok en kvinne.(...) – Vi måtte bare sitte og vente til han begikk en ny straffbar handling, sier Rohde til VG. Annie, get your gun. Å tro at staten skal beskytte borgernes liv og legeme, er tydeligvis naivt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Helt forkastelig. Men hva kan man gjøre med slikt? Det er innhumant. Det går ikke an å forklare det vekk og si at det er kultur. Det er rett og slett sjofelt. Det eneste man kan gjøre med det er vel å fordømme det. Godt at slike saker iallefall får oppmerksomhet. Et alternativ hadde jo vært å stanse all u-hjelp før landene som praktiserer slik tok seg sammen, men det ville vel først og fremst rammet befolkningen og ikke regimet. Tja, nå er det vel også endel tvil om hvem som egentlig rammes mest dersom man modererer u-hjelp. Den lille rike eliten eller den store befolkningen? Det var jo akkurat det jeg sa. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 En 16 år gammel jente i Sudan er blitt dømt til 50 piskeslagg etter at en dommer avgjorde at det knelange skjørtet hun gikk i var usømmelig: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=592802 Noe unikt tilfelle er det ikke så mye overgrep og idioti som praktiseres i deler av verden, men man må uansett reagere. hva synes dere om dette? Huff, det der er ikke bra. Min bror kom nettopp hjem fra Sudan, hvor han er på FN-oppdrag, for et par uker før det er full fart ned igjen. Blir interessant å høre med han om slike ting som dette. Utrolig interessant å høre fra noen som faktisk har sett mye der nede på nært hold. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Steinaldermentalitet. Er det mer å si? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Kan anbefale deg (og alle) å se denne dokumentaren: Reporter En journalist fra New York Times drar til Kongo for å få innsikt i situasjonen. (Ikke fillesaken med nordmennene). I dag med så mye crapnyheter på nettaviser og bullshit generelt på nyhetsfronten er det så godt å vite at det fremdeles finnes hardtarbeidene journalister. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Huff, det der er ikke bra. Min bror kom nettopp hjem fra Sudan, hvor han er på FN-oppdrag, for et par uker før det er full fart ned igjen. Blir interessant å høre med han om slike ting som dette. Utrolig interessant å høre fra noen som faktisk har sett mye der nede på nært hold. Om du vil må du gjerne legge ut om hva broren din forteller. Kan bli interessangt å høre ja, men sikkert samtidig veldig trist og noe provoserende. Synd at man ikke legger mer arbeid i å få slutt på den slags oppførsel. Steinaldermentalitet. Er det mer å si? Ja, det er mer å si. Feks. at det er på tide at verden engasjerer seg litt mer i å forhindre den slags. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det er vel neppe logisk at jeg støtter steinaldermentalitet, det burde være dekkende nok, og klart antyde hva jeg mener om internasjonalt press på Sudan. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=577647 - Betal ellers knuser vi knærne dine (VG Nett) Flere familier i Oslo har mottatt brev der det trues med grov vold. «20 tusen kroner i uregistrerte og umerkede sedler legges i en konvolutt og settes synlig rett innenfor porten» skriver personene bak en ny runde utpressingsbrev rettet mot familier i villastrøket Nordstrand sør i Oslo. I upressingsbrevet trues medlemmer av familien med grov fysisk vold som skade på kneskåler og fingre, om familien går til politiet, melder NRK. Trusselbrevet kommer en drøy måned etter at et liknende brev ble sendt til personer med høy inntekt. Politiet mener skattelistene var utgangspunkt for truslene i forrige runde. Da mottok politiet seks separate anmeldelser av trusselforholdene. - Dette er en masseutsendelse der folkene bak trolig har tatt utgangspunkt i skattelistene og plukket ut dem med mye penger. Dette er mest sannsynlig et dårlig forsøk på å skaffe seg penger, sa Hansen til VG under forrige runde med trusselbrev. Hadde ikke grått om noen hadde ventet på de som plukket opp pengene og gitt dem en liknende reaksjon... Endret 30. november 2009 av mad_arab Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Minaretforbundet som nylig ble stemt gjennom i Sveits virker ganske absurd. Er det noen rasjonelle grunner for å forby minareter i det hele tatt eller er det bare et uttrykk for misnøyen med muslimer blant den jevne sveitser? Hadde det vært snakk om å forby bråkete bønnerop hadde jeg skjønt det, det er jo irriterende for alle som ikke er muslimer, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan et tårn kan irritere halvparten av et lands innbyggere nok til at de går inn for et forbud mot det. Kllarer ikke tolke det som annet enn stadig kraftigere brune tendenser som syder under overflaten i et tilsynelatende tolerant land. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Likte hvor lett det var i Sveits å få i gang en folkeavstemning også må stortinget deres bare vedta det siden folket har bestemt det. Skikkelig demokrati her altså. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Det er dessverre en faktor at så mange folkeavstemninger fører til lav deltakelse i avstemningene. I den aktuelle avstemningen var det bare 53 deltakelse, noe som betyr at Sveits må endre grunnloven sin fordi 30 % av folket stemte for et formålsløst forslag. Ellers er det allerede en tråd om minaret-saken her, jeg foreslår at videre diskusjon tas der. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Det er dessverre en faktor at så mange folkeavstemninger fører til lav deltakelse i avstemningene. I den aktuelle avstemningen var det bare 53 deltakelse, noe som betyr at Sveits må endre grunnloven sin fordi 30 % av folket stemte for et formålsløst forslag. Ellers er det allerede en tråd om minaret-saken her, jeg foreslår at videre diskusjon tas der. Det er et dårlig argument. Velger man ikke å stemme og egentlig er imot, har man bare seg selv å skylde på og det er ihvertfall ikke et argument mot direkte demokrati. Uansett, lovendringen er hinsides all mening. Det som skaper problemer med muslimer i dag er antallet og intigreringen. Dette vil skape større konflikter i samfunnet, og det vil egentlig ikke redusere antallet som kommer til Sveits. Det det derimot viser er at massiv muslimsk innvandring vil ikke føre til at alle holder i hender og lever lykkelig sammen. Det har konsekvenser og de er i hovedsak negative. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå