Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

dette høres fint ut problemet er bare at det er kun i de største byene vi vil få en slik valgfrihet, i resten av landet er det ikke like attraktivt for private å satse,da det ikke ligger nok penger i det der  :hmm:

 

Dette er korrekt. Men slike ulikheter i tilbud må man bare akseptere. Man kan ikke forvente at, for å ta et ekstremt eksempel, at de på Bjørnøya skal ha samme tilbud som de i Oslo.

 

Om det private f.eks. skulle overta alt kunne man hatt konsesjonsavtaler som f.eks. Posten har med Staten. Da blir man forpliktet til å yte et tilbud til hele landet om man vil drive eldreomsorg. Men i den sammenheng måtte man hatt store firmaer på banen innen eldreomsorg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nok engang vrir du på det jeg sier  :nei:

Om du gidder å lese og prøver å forstå hva jeg skriver så ser du at det står:

nei ikke fordi det er en luksusvilla men fordi han får bygge på et område der andre har blitt nektet. , men selvsagt fikk du det til at det var fordi han var rik.

Når det gjelder hytten hans er den meget flott og ligger i et område med mange store hytter, jeg har faktisk vært der så jeg vet hvordan den ser ut  :D

 

Ha en riktig God Jul

mvh. Snekker`n

5319690[/snapback]

 

Altså, hva mente du da med den siste linjen din, om det ikke var at Røkke var en større formue og mer penger enn andre?

Lenke til kommentar
Nok engang vrir du på det jeg sier  :nei:

Om du gidder å lese og prøver å forstå hva jeg skriver så ser du at det står:

nei ikke fordi det er en luksusvilla men fordi han får bygge på et område der andre har blitt nektet. , men selvsagt fikk du det til at det var fordi han var rik.

Når det gjelder hytten hans er den meget flott og ligger i et område med mange store hytter, jeg har faktisk vært der så jeg vet hvordan den ser ut  :D

 

Ha en riktig God Jul

mvh. Snekker`n

5319690[/snapback]

 

Altså, hva mente du da med den siste linjen din, om det ikke var at Røkke var en større formue og mer penger enn andre?

5320634[/snapback]

 

 

Jeg snakket om loven unge mann, loven.

Det er det som er problemet, andre blir nektet å bygge et vanlig hus,menst han får bygge den kjempevillaen med et parkeringshus som er større en en vanlig enebolig.

Altså vanlige folk blir nektet,men så snart det gjelder folk med penger kan det gjøres unntak fra loven. Mener du det er riktig??

 

God Jul.

mvh. Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Bred palestinsk støtte til Al-Qaida:

65 prosent av de spurte palestinere har nemlig svart at de støtter Al-Qaida-angrep i USA og Europa, og at 38 prosent til og med svarer at de er sterke tilhengere av slike terrorangrep. Særlig i Gaza er støtten til Al-Qaida overveldende. Der svarer 79 prosent at de støtter angrep i USA og i Europa.
69 prosent av de spurte svarer nemlig at en gjenopptagelse av angrep mot israelske mål vil være en legitim handling med den nåværende politiske situasjonen. Det til tross for at et overveldende flertall (83 prosent) mener det er i palestinernes interesse med ro nå.

 

50 prosent mener det er nødvendig med selvmordsangrep mot israelske sivile for å tvinge israelerne til å komme med politiske innrømmelser. Særlig tilhengerne til det ytterliggående opposisjonspartiet Hamas er tilhengere av selvmordsangrep (74 prosent).

For å få til en bedring i forholdet til Israel, mener to tredjedeler at det viktigste er fortsatt tilbaketrekning av israelske styrker, og løslatelse av palestinske fanger.
Lenke til kommentar

Egentlig gammel sak, men gjorde et lite comeback i dag:

http://www.aftenposten.no/helse/article1186575.ece

tidligere artikkel:

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1039442.ece

 

Jammen godt vi har private aktører som kan drive opp egen fortjeneste. Man nærmest skaper et eget marked, noe som kan være greit i en forbrukersektor, men noe som blir helt galt innenfor helse betalt med offentlige kroner.

Lenke til kommentar

Hører på radioen i dag tidlig at 2 av 3 kommuner ikke bruker de ekstra midlene de har fått av staten til sosialhjelp. Dermed kommer ikke de økte overføringene til kommunene de fattigste til gode, slik vår rød-grønne regjerning hevdet de skulle gjøre.

 

Noen som er overrasket over at nok et problem ikke lot seg løse ved å bare hive litt penger i generell retning?

Lenke til kommentar
Hører på radioen i dag tidlig at 2 av 3 kommuner ikke bruker de ekstra midlene de har fått av staten til sosialhjelp. Dermed kommer ikke de økte overføringene til kommunene de fattigste til gode, slik vår rød-grønne regjerning hevdet de skulle gjøre.

 

Noen som er overrasket over at nok et problem ikke lot seg løse ved å bare hive litt penger i generell retning?

5391972[/snapback]

Den tidligere spådommen om dette var vel nærmest å regne som en helgardering. Man kunne ikke ta feil. Vi får vel bare føye det på den etter hvert ganske lange tabbelista.

 

For ikke å snakke om at Kristin Halvorsen går utenom "tjenestevei" med en oppfordring om boikott av Israelse varer. Stikk i strid med regjeringens og utenriksdepartementets holdninger i saken. * føye på lista *

Lenke til kommentar

De kan investere pengene i ny infrastruktur i Trondheim. Jeg er så utrolig lei av å stå 30 minutter i kø på den 500 meter lange strekningen fra Torget til Lerkendal.

 

De kan også brukes til å subsidiere kollektivtrafikken (rutebusser/trikk spesielt) da 22,- er skammelig dyrt.

Lenke til kommentar

Til informasjon driver moderator med litt rydding. En god del innlegg er foreløpig splittet ut til egne tråder, da de skapte relativ stor diskusjon og opptok en del plass her i såpeboksen :)

År 2006 under Jens Stoltenberg og co.

Privatisering av offentlig helsevesen og eldreomsorg

 

Edit:

 

Så splittet jeg også ut diskusjonen rundt Ariel Sharon.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=520253

 

Edit2:

5 innlegg flyttet over til "skille av kirke og stat" tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=519410&st=0

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
De kan investere pengene i ny infrastruktur i Trondheim. Jeg er så utrolig lei av å stå 30 minutter i kø på den 500 meter lange strekningen fra Torget til Lerkendal.

 

De kan også brukes til å subsidiere kollektivtrafikken (rutebusser/trikk spesielt) da 22,- er skammelig dyrt.

5398359[/snapback]

 

Denne køståinga, hva er det i forbindelse med? Tok ikke den helt.

 

Hva er ditt forslag til ny infrastruktur, da? Hadde egentlig vært spennende :)

Lenke til kommentar
De kan investere pengene i ny infrastruktur i Trondheim. Jeg er så utrolig lei av å stå 30 minutter i kø på den 500 meter lange strekningen fra Torget til Lerkendal.

 

De kan også brukes til å subsidiere kollektivtrafikken (rutebusser/trikk spesielt) da 22,- er skammelig dyrt.

5398359[/snapback]

Jeg hater infrastrukturen i Trondheim, og jeg har bare bodd der et halvt år. Situasjonen med Elgeseter gate som hovedinnfartsvei er virkelig ikke god. Årsdøgntrafikken der er vel 25000, og det er mye for en vei som går rett gjennom bebygd område. Kollektivtilbudet er enda verre: Siden holdeplassene sitter så tett og alle må gå på foran i bussen, er det nesten umulig å finne en strekning som ikke er raskere å sykle. Her hjelper det ikke å subsidiere alene. 22 kroner per tur er ikke vesentlig dyrere enn i andre store byer, men allikevel har Trondheim lavest kollektivoppslutning av de største byene i Norge. Oslo har over 50%, mens Trondheim ligger ned mot 40.

 

Man kunne sannsynligvis investert veldig mye penger i Trondheims infrastruktur og fortsatt tjent det inn.

 

Redigert: Angående forslag til forbedringer: Vi på en spesiell linje på NTNU har et fag som tar for seg byplanlegging i dette området av Trondheim. Det har blitt lansert mange spenstige forslag som å legge Elgeseter gate i tunnell, bygge ut omkjøringsveien og legge forgreninger fra denne ned i sentrum, i tillegg til å bygge ringvei om Marienborg og Ila. Min gruppe foreslo til og med å bygge bybane i Elgeseter gate med forbindelser til Marienborg, sentrum, Gløshaugen og Dragvoll. En del av disse forslagene er vel ikke helt realistiske, men det later til at man snart kommer til å legge mye av trafikken gjennom omkjøringsveien. (Hvis jeg husker rett...)

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Redigert: Angående forslag til forbedringer: Vi på en spesiell linje på NTNU har et fag som tar for seg byplanlegging i dette området av Trondheim. Det har blitt lansert mange spenstige forslag som å legge Elgeseter gate i tunnell, bygge ut omkjøringsveien og legge forgreninger fra denne ned i sentrum, i tillegg til å bygge ringvei om Marienborg og Ila. Min gruppe foreslo til og med å bygge bybane i Elgeseter gate med forbindelser til Marienborg, sentrum, Gløshaugen og Dragvoll. En del av disse forslagene er vel ikke helt realistiske, men det later til at man snart kommer til å legge mye av trafikken gjennom omkjøringsveien. (Hvis jeg husker rett...)

5398710[/snapback]

 

Vår gruppe var blant dem som foreslo en tunnel fra Byporten til Nidarosdomen, inkludert en avkjøring til St. Olavs hospital. Videre endret vi dagens Elgeseter gate til å bestå av kun to felt til biltrafikk, og innførte lav hastighet og rundkjøringer. (Noe ala veien gjennom gjennom Hommelvik.)

 

Dette vil ikke endre systemet i selve midtbyen, og jeg vet ikke om "nye" Elgeseter gate med to felt vil ha stor nok kapasitet. Biltrafikken gjennim boligområdene til Trondheim Spektrum forblir også et problem. At vi ikke har tatt hensyn til de økonomiske aspektene, er også åpenlyst.

 

At bomringen i byen nå er borte, kan dessverre bidra til økt trafikk. Noe bør gjøres med trafikken i bydelen, iallfall om NTNU samlokaliseres.

 

Har det ikke blitt sagt at trafikken i Elgeseter gate ikke kommer til å minske, selv om når Osloveien blir ombygd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kollektivtilbudet er enda verre: Siden holdeplassene sitter så tett og alle må gå på foran i bussen, er det nesten umulig å finne en strekning som ikke er raskere å sykle.

5398710[/snapback]

Det med at alle må gå på forran i bussen tror jeg bare er en fordel. Det tar ikke mange sekundene ekstra og sikrer TT at alle reisende betaler. I Oslo har man et problem med sniking og må bruke mye ressurser på å bekjempe det.

 

Ellers så er jeg enig i at veinettet sentralt i Trondheim er ganske håpløst. I Tromsø er trafikken langt mer smidig fordi man kommer seg fra A til B uten å måtte kjøre gjennom så veldig mange bebygde og trafikerte områder. Det som gjør det så mye enklere i Tromsø er tunnellsystemet som ble bygget ca på 90-tallet. Tromsøya er hulet ut med tunneller på kryss og tvers slik at man slipper å belaste de kronglete veiene over eller rundt øya. Flaskehalsen tromsøbrua ble også fjernet da det ble bygget tunnell under sundet. Noe tilsvarende er vanskelig å se for seg i Trondheim siden store deler av byen er bygget på mudder og grus (elveleie). Hele Gløshaugen er f.eks bare en diger grusbanke. Men jeg kunne sett for meg en biltunnell som går omentrent mellom lerkendal stadion (der er det fast berg som det blandt annet er laget en togtunnell) og rosendal. Langs denne tunnellen burde det være et par rundkjøringer og utløp til diverse plasser. F.eks til krysset ved bakke bro. Se forslaget mitt under her.

 

post-3851-1136651495_thumb.png

 

Og en annen trafikalsk ting som mange byer burde sett opp til Tromsø for er finansieringen av veinettet. I andre byer har man ofte kostbare og plasskrevende bomsystemer. Så vidt jeg vet så er disse systemene så kostbare at bare ca 30-50% av inntektene går til de veiprosjektene de var ment å gå til. Resten går til bygging og drift av bomsystemet. I Tromsø kommune er det lagt 65 øre i ekstra avgift på hver liter drivstoff som fylles fra alle stasjoner. Kun en person trengs for å administrere dette. Ingen infrastruktur, køfribrikker osv trengs. Grovt vil jeg anslå at over 99% av inntektene går rett til veiprosjektene de var ment å finansiere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kollektivtilbudet er enda verre: Siden holdeplassene sitter så tett og alle må gå på foran i bussen, er det nesten umulig å finne en strekning som ikke er raskere å sykle.

5398710[/snapback]

Det med at alle må gå på forran i bussen tror jeg bare er en fordel. Det tar ikke mange sekundene ekstra og sikrer TT at alle reisende betaler. I Oslo har man et problem med sniking og må bruke mye ressurser på å bekjempe det.

5399381[/snapback]

Det kan jeg til nød være enig med deg i, men ikke så lenge så mange kjøper billett på bussen som idag. Mengden pensjonister som betaler med kronestykker og femtiøringer er irriterende høy idag. Og så har man det forbannede klippekortet som belastes med hulletang av sjåføren, som er eneste måte å forhåndsskjøpe billetter på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...