Vice Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Vi har allerede svært gode lover som er for arbeidstakerne. Ingen tvinges til å jobbe 24/7/365. Slik ekstrem barnehagestyring som "søndagsstenging" loven er helt hinsides idag. Kanskje det var en "god" idé for 30 år siden da samfunnet stoppet helt opp i helgen, men tidene forandrer seg. Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Vi har allerede svært gode lover som er for arbeidstakerne. Ingen tvinges til å jobbe 24/7/365. Det er ikke helt hva jeg tenker på. Jobber man på et sted som har søndagsåpent, må man etter all sannsynlighet ta noen søndagsvakter. Er man sykepleier eller kokk, vet man dette på forhånd, og det ligger liksom til yrket. Har man lyst å jobbe på rimi eller polet, er det litt annerledes, da er man garantert fri søndag. Mange setter pris på dette antar jeg, deriblandt meg. Jeg har bevisst valgt meg en jobb som er man-fre, og fri i helgene(bortsett fra forretningsreiser, messer osv). Jeg hadde ikke likt om det plutselig ble innført søndagsjobbing og jeg måtte begynne å jobbe da og. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Tenk nå litt på arbeidstakerne og, det er langt fra alle som er interessert i å jobbe søndager.Grunnen til at bunnpris og Joker har god trafikk på søndag, er bare fordi de faktisk har åpent. Hadde ingen hatt søndagsåpent, hadde vi lært oss å handle på lørdag. Vi har jo klart å lære oss å handle øl før ølsalget stenger. Det finnes massevis av studenter som har lyst til å jobbe på søndager slik at de kan tjene noen ekstra tusenlapper i måneden. Hvorfor vil du nekte dem det? Det er jo heller ikke snakk om at alle butikker nødvendigvis må være åpne på søndager. Det er for eksempel mange butikker i dag som stenger kl. 21 selv om de kan ha åpent lengre. Det er ingen grunn til å tro at alle dagligvarebutikker vil velge å ha søndagsåpent. En annen interessant effekt av disse sære reglene, er at veiene der de søndagsåpne butikkene ligger, blir mer eller mindre ufremkommelige for de som bor der. Bunnpris-butikker har sjelden parkeringsplasser, og da parkerer folk midt i veien og sperrer for alle andre. Sånn går det når alle som ønsker å handle på søndager tvinges til å gå på den samme butikken. Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 De studentene kan jobbe på restaurant, joker, bunnpris eller shell. Og jo, det er ganske garantert at rimi og rema ville begynt å ha åpent på søndag om de fikk lov. Bunnpris er jeg ikke så kjent med, men Jokerne rundt meg har heldigvis P-plasser.. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 De studentene kan jobbe på restaurant, joker, bunnpris eller shell. Nei, det kan de ikke. Det finnes mange arbeidsledige rundt omkring som ikke får jobb på noen av disse stedene. Disse kunne fått jobb i dagligvarebutikker dersom de fikk holde søndagsåpent. Uansett er dette kun et argument som gjelder i en overgangsfase. Det vil alltid være slik at noen berøres negativt av endringer, men så lenge endringen i sin helhet er til det positive, er det bare noe vi må akseptere. De fleste arbeidsgivere vil nok også være forståelsesfulle dersom enkelte arbeidstakere ikke ønsker å jobbe søndager. Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Det finnes mange arbeidsledige rundt omkring som ikke får jobb på noen av disse stedene. Disse kunne fått jobb i dagligvarebutikker dersom de fikk holde søndagsåpent. Med dette argumentet er du vel for døgnåpne dagligvare, pol, møbelfabrikker, barnehager og nattklubber og? Om eierne vil? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Med dette argumentet er du vel for døgnåpne dagligvare, pol, møbelfabrikker, barnehager og nattklubber og? Om eierne vil? Det er vel litt på siden av saken, men ja, selvsagt er jeg for det. Det er ikke myndighetenes oppgave å bestemme når jeg kan handle møbler. Jeg har også store problemer med å forstå hvorfor mange mener at det burde være slik. Kveldsåpne barnehager er et forslag jeg har lansert for lenge siden. Det er ikke alle som jobber 9–4-dager, og barnehagenes åpningstider bør reflektere dette. Jeg vet imidlertid ikke om det finnes reguleringer på dette eller om det bare er barnehagene som velger ikke å ha kveldsåpent. Nattklubber har vel for øvrig lov til å ha åpent på søndager allerede i dag. Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Derfor sa jeg døgnåpne, da nattklubber/barer har tvungen stengetid, ofte 02 eller 03, avhengig av kommunen. Mener du de skal kunne ha oppe døgnet rundt, eller 12-07 om de vil? Pol og apotek døgnåpent? Arbeidsgiveren som da "har full forståelse for at man ikke ønsker jobbe søndag" vil vel sakte men sikkert forsvinne. Så jobber alle søndag, konseptet "helg" renner ut i sanden. Er det virkelig det vi trenger, enda mer jobb, mas og jag, og enda mindre fritid? Enda mer barnehagetid og enda mindre foreldretid? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Derfor sa jeg døgnåpne, da nattklubber/barer har tvungen stengetid, ofte 02 eller 03, avhengig av kommunen. Mener du de skal kunne ha oppe døgnet rundt, eller 12-07 om de vil? Pol og apotek døgnåpent? Ah, det registrerte jeg ikke. Jeg mener at de burde kunne ha åpent 24 timer i døgnet om de ønsker det, ja. Arbeidsgiveren som da "har full forståelse for at man ikke ønsker jobbe søndag" vil vel sakte men sikkert forsvinne. Så jobber alle søndag, konseptet "helg" renner ut i sanden. Er det virkelig det vi trenger, enda mer jobb, mas og jag, og enda mindre fritid? Enda mer barnehagetid og enda mindre foreldretid? Jeg jobber selv på en arbeidsplass der vi har åpent 13 timer i døgnet, 362 dager i året. De som jobber fulltid jobber hverdager fra 9 til 5. Påstanden din er altså beviselig feil. Man trenger ikke å jobbe helger og kvelder selv om arbeidsplassen man jobber på har åpent da. Jeg som kun jobber deltid ved siden av studier, jobber imidlertid kvelder og helger, gjerne til kl 12 om kvelden eller senere. Det er en mulighet jeg setter pris på, fordi jeg da kan tjene tilsvarende en 50–60 % stilling ved siden av studier. Jeg kan også jobbe helligdager og tjene enda mer. Det jeg ikke setter pris på, er at du tydeligvis mener at du må beskytte meg mot denne muligheten. Og siden vi er inne på temaet, gjør det egentlig noe om konseptet helg forsvinner? Helg er kun et menneskeskapt konsept. Har det egentlig noe å si om man har fri mandag og tirsdag eller lørdag og søndag? Jeg har til tider jobbet hver eneste helg og hatt fri en ukedag. Jeg trivdes godt med det, og kompensasjonen i form av lønn gjorde at det var mer enn verdt det. For øvrig finnes det mange arbeidsledige blant oss, og jeg tror disse definitivt vil si at «enda mer jobb» er å foretrekke. Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Ja, det gjør mye om konseptet helg forsvinner. Om det blir flyttet til mandag og tirsdag er ikke så farlig, men om det at det er på to faste dager forsvinner, er det krise. Hvis alt er døgnåpent, så du har helg onsdag og lørdag, jeg har tirsdag og søndag, Ole har søndag og mandag.. Da forsvinner plutselig en haug sosiale muligheter og selvfølgeligheter. Når helgen ikke lenger er automatisk samkjørt, får man langt fra samme sosiale muligheter som idag(helgeturer/byturer/fest/middagsselskap, you catch the drift). Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Og siden vi er inne på temaet, gjør det egentlig noe om konseptet helg forsvinner? Helg er kun et menneskeskapt konsept. Har det egentlig noe å si om man har fri mandag og tirsdag eller lørdag og søndag? Jeg har til tider jobbet hver eneste helg og hatt fri en ukedag. Jeg trivdes godt med det, og kompensasjonen i form av lønn gjorde at det var mer enn verdt det. Helg er jo viktig for det sosiale, som toth er inne på. Hvis vennene mine og familien min hadde jobbet på helt andre dager enn meg hadde det blitt langt mer kinkig å fått tid og anledning til å tilbringe tid med dem. Det at det er menneskeskapt ser jeg forøvrig ikke at har noen relevans til hvorvidt det gjør noe om det forsvinner eller ikke? Når det gjelder diskusjonen rundt søndagsåpent: helgen er absolutt en positiv ting, men jeg vet ikke om det i seg selv er et godt nok argument til at det kan forsvare å forby butikker å ha åpent på søndager. Det er et ganske drastisk virkemiddel å regulere noe ved lov, det er mye oppførsel som kan være mer eller mindre uønsket, men man burde velge nøye i hvilke saker man vil gå til sanksjoner mot folk. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Det er meningsløst at kvadratmeter skal avgjøre slikt. På tide å ta steget ut fra steinalderen og kvitte oss med slike idiotregler. Det hører ingensteds hjemme i dagens samfunn. Her kunne diskusjonen stoppet. Vil man ikke jobbe i helger, søndager osv. så tar man ikke en slik jobb. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Et potensielt problem er vel, som det allerede er vist til, at arbeidstakere som allerede arbeider i dagligvareforretninger fort ender opp med å ta en del søndagsvakter om de vil det eller ei. Uten at jeg tar noe standpunkt i denne saken, det vil jeg bare spesifisere først som sist. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Her kunne diskusjonen stoppet. Vil man ikke jobbe i helger, søndager osv. så tar man ikke en slik jobb. Med en slik argumentasjon kan man også si at "Vil man ikke jobbe for under 3 kroner timen, under ekstremt farlige arbeidsforhold og uten noen form for oppsigelsesvern eller rettigheter, så tar man ikke en slik jobb." Skjønt jeg ikke er sikker på hvorvidt søndagsforbudet kan forsvares, mener jeg generelt det er bra at arbeidere har en viss mengde rettigheter. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Her kunne diskusjonen stoppet. Vil man ikke jobbe i helger, søndager osv. så tar man ikke en slik jobb. Med en slik argumentasjon kan man også si at "Vil man ikke jobbe for under 3 kroner timen, under ekstremt farlige arbeidsforhold og uten noen form for oppsigelsesvern eller rettigheter, så tar man ikke en slik jobb." Skjønt jeg ikke er sikker på hvorvidt søndagsforbudet kan forsvares, mener jeg generelt det er bra at arbeidere har en viss mengde rettigheter. Vi er nok alle enige i at arbeiderrettigheter er en god ting, men det er ikke det diskusjonen handler om. Jeg synes ikke det å forby søndagsåpne butikker "verner" arbeidere i noen spesiell grad. Det er rett og slett en arkaisk lov som ikke lenger har noe for seg. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Et potensielt problem er vel, som det allerede er vist til, at arbeidstakere som allerede arbeider i dagligvareforretninger fort ender opp med å ta en del søndagsvakter om de vil det eller ei. Den risken løper de uansett idag da det er kvadratmeter som avgjør. Uansett er det svært mange jobber som i utgangspunktet er man-fre, men som man likevel kan ende opp med å jobbe på lør/søn. Skal man ha absolutte garantier i jobben sin må man sette opp dette spesifikt i sin personlige arbeidskontrakt ved ansettelse. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Et potensielt problem er vel, som det allerede er vist til, at arbeidstakere som allerede arbeider i dagligvareforretninger fort ender opp med å ta en del søndagsvakter om de vil det eller ei. Uten at jeg tar noe standpunkt i denne saken, det vil jeg bare spesifisere først som sist. Er det ikke lovpålagt hvor mye en ansatt kan jobbe i løpet av en uke? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Et potensielt problem er vel, som det allerede er vist til, at arbeidstakere som allerede arbeider i dagligvareforretninger fort ender opp med å ta en del søndagsvakter om de vil det eller ei. Uten at jeg tar noe standpunkt i denne saken, det vil jeg bare spesifisere først som sist. Er det ikke lovpålagt hvor mye en ansatt kan jobbe i løpet av en uke? Jo det er det, men det siktes til "garantien" om å aldri måtte jobbe på en søndag. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Regner nok med at hvis det blir opp til butikkene selv å bestemme når de skal holde åpent, at den garantien da forsvinner. For min del må de bare ha åpen når de vil. Jeg kommer ikke til å handle mer mat i løpet av en uke av den grunn. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 For min del må de bare ha åpen når de vil. Jeg kommer ikke til å handle mer mat i løpet av en uke av den grunn. Men du får i alle fall friheten til å handle den når du ønsker det. Det er for øvrig ikke slik at det bare er negative sider knyttet til å jobbe på arbeidsplasser der man kan «risikere å måtte jobbe søndager». Det gir for eksempel stor fleksibilitet. Dersom man har en vanlig 9–5-jobb, er det ikke enkelt å få fri en tirsdag formiddag helt uten videre. Dersom man jobber på Bunnpris, kan man bare bytte med den som jobber søndag. Og som nevnt tidligere, er det ikke slik at noen tvinges til å jobbe søndager. Bedrifter som har åpent sju dager i uken, trenger også arbeidstakere som jobber ukedager fra 9 til 5. Det vil i de fleste tilfeller være studenter med deltidsjobb som jobber søndager, ikke fast ansatte. Disse vil mest sannsynlig sette pris på muligheten til å tjene noen tusenlapper ekstra hver måned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå