Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si det er ganske dobbeltmoralsk å stå på stand og snakka om å redde miljøet når en finner en svinesti liggende etter at arrangementet er over. Andre grupperinger er heller ikke ukjente med å klistre opp plakater over hele byen, gjerne 20stk. på samme vegg. Når den samme gruppen da snakker om at en bedrift ødelegger bybildet med sine utbygginger el. blir det ganske dobbeltmoralsk.

Lenke til kommentar
Sitatet jeg refererer til er fra den nyeste artikkelen jeg kunne finne, og politiet sier det ikke er straffbart. Så, om du, og andre innad i politiet, vil være uenig med dem må dere gjerne det :)

Politiet sier? Du har ikke linket til noe politi. Faktisk er jeg den eneste som har kommet med lenker her.

 

Fant en kilde til

http://www.p4.no/story.aspx?id=326563

 

 

Utrykning må ikke misbrukes

 

P4 (Oslo): At en statsråd skal rekke et møte er ikke en god nok grunn til at sjåføren skal bryte fartsgrensen mener tidligere UP-sjef.

 

Det er tidligere sjef for utrykningspolitiet Leif N. Olsen som presiserer at det skal svært mye til før sjåførene i statsrådsbilene har lov til å bryte fartsgrensen.

 

- Det finnes åpning for det, men i hverdagen så har de ingen grunn til å gjøre det, sier Olsen.

 

I går ble det kjent at sjåføren til næringsminister Trond Giske kjørte mellom 30 til 40 kilometer over fartsgrensen da de skulle til et møte på Sørlandet. Til VG sier Giske at regjeringsbilene er å betrakte som utrykningskjøretøy og dermed kan sjåføren bestemme hva som er hensiktsmessig fart. Feil mener Olsen.

 

- Det er kun i situasjoner der man må redde menneskeliv, redde store verdier eller at passasjeren i bilen er i fare at utrykningskjøretøy kan bryte trafikkreglene, sier den tidligere UP-sjefen til P4.

 

- Er det å skulle reise til et møte en god nok grunn til å bryte fartsgrensen?

 

- Nei det skal langt mer til, svarer Olsen. Et unntak må være hvis møtet gjaldt rikets sikkerhet men det er vel ikke en veldig realistisk problemstilling.

 

Olsen forteller også at hvis sjåføren vurderer at fartsgrensen må brytes så skal han eller hun bruke blålysene som er integrert i alle regjeringsbilene.

 

- Det er et minstekrav å bruke blålys hvis man velger å kjøre såkalt utrykning. Dette må gjøres for å varsle andre bilister om at man kjører langt fortere enn det som er fartsgrensen.

 

Nei, jeg linket ikke, jeg siterte dagens artikkel i VG, den finner du lett. Uansett hjelper det deg ikke det spøtt å krangle om det med meg, politiet får stå for sine uttalelser, ikke jeg. Jeg bryr meg som sagt heller ikke om de bøtelegges eller ei, jeg syns fartsgrenser bør være veiledende. Det jeg reagerer på er TV2's skinnhellighet, dobbeltmoral og tro på at de har rett til å leke politi. Som nevnt er selvjustisfanatikere i trafikken mye farligere enn en gjennomsnittlig fartssynder, når de skal hindre forbikjøringer, legge seg foran folk å bråbremse, blinke med fjernlys, tute og herje.

 

Forresten Camlon, siden du siterer den avtroppede UP-sjefen, kan jeg godt sitere dagens:

 

"Politietterforsker Nils Grønås i Agder politidistrikt sier til TV 2 at også Trond Giskes sjåfør vil bli etterforsket.

 

UP-sjef Runar Karlsen sier imidlertid at fartsgrensen gjelder alle, bortsett fra utrykningsbiler og regjeringsbiler, som også regnes som utrykningskjøretøy."

Han bruker "imidlertid", og han nevner overhodet ingenting om at blålys eller krise er krav:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=592186

(forresten er jo "Politiet i Agder bekrefter at det vil bli undersøkt om noen av sjåførene brøt loven." en idiotisk setning, TV2 har jo selv publisert beviser på at de bryter loven, det trenger ingen undersøkelser.)

Endret av toth
Lenke til kommentar
Enig med Thlom.

Og på en motorvei med 100sone ligger vel hver 20-30'te bil i 130-140? Personlig driter jeg i om det er Giske eller fru Hansen, så lenge de kjører forsvarlig.

Helt enig! Du tar orda ut av munnen min!

 

Personlig synes jeg det er sterkt overdrevet å kalle det der for råkjøring. Han bryter fartsgrensen, det kan jeg godt være med på. Men vi ser på en sjåfør med god trafikkforståelse som har en (mer eller mindre) viktig leveranse han må avlevere. Det er ingen farlige situasjoner!

Lenke til kommentar

Etter det jeg skjønner er regjeringsbilene "utrykningskjøretøy". Det er helt nytt for meg.

 

Men er det noen fornuftig grunn til at de skal få lov til å kjøre fortere enn alle andre? Jeg synes det er helt feil om ministrene skal få lov til å bryte fartsgrensene bare for å rekke et møte. Er de sene får de komme for sent, som alle andre.

Lenke til kommentar
For øvrig, når det gjelder å kjøre over fartsgrensen, er det svært mange som bidrar langt mer til samfunnet enn Trond Giske og regjeringen. Det er tvert i mot en stor fordel for samfunnet at disse menneskene står fast i trafikkork og ikke kommer frem til møtene de skal i, slik at de får utført minst mulig av politikken sin og dermed får detaljregulert folk minst mulig. Dessuten er de delaktige i den fascistiske trafikkpolitikken som føres, og bør derfor straffes av prinsipp.

Din holdning i denne saken baserer seg på at du ikke liker Trond Giske, jeg må få lov til å påpeke at jeg viste til 'statsråder', ikke Giske som person. En statsråd har lite nok tid.

 

Jeg synes heller ikke det gjør noe at de holder denne hastigheten på den nye veien vår, den er fin og bred og sikker, og man føler seg fint trygg i 140. Ingen problemer så langt.

 

Men, når TV2 går ut og lager drama og kritiserer Giske, for akkurat samme forbrytelsen de selv gjør samtidig .. hvor lite selvinnsikt går det an å ha?!

Tjatjo, man bør vel forvente at politikere går foran med ett godt eksempel, det er vel slik en tenker. For min egen del forventer jeg at politikere er menneskelige.

Lenke til kommentar
Tjatjo, man bør vel forvente at politikere går foran med ett godt eksempel, det er vel slik en tenker. For min egen del forventer jeg at politikere er menneskelige.

Men det var ikke politikeren som kjørte. Han satt i baksetet. Vet ikke med dere andre, men jeg sitter ikke å overvåker speedometeret når jeg er passasjer. Jeg ser det heller ikke som min plikt/rett å kommentere kjøringen, om jeg ikke føler meg ukomfortabel/redd.

Lenke til kommentar
"Næmmen, no går de vel litt fort, gjør e ikke?"

 

Nei, tror ikke Giske merket så mye til farten. I moderne biler merker du ikke akkurat farten så godt som sjåfør, som passasjer..

Dette er heller en kritikk mot politikere som tror det er greit å kjøre for fort enn Giske. Jeg er helt sikker på at selv om Giske ikke tenkte over farten da, har han lagt merke til det flere ganger tidligere uten å bry seg.

Lenke til kommentar

Spar-butikken på Lyngseidet i Troms har hatt søndagsåpent siden 1988. Etter 21 år reagerte politiet med et forelegg på 500.000 kroner

 

Det som er spesielt interessant med denne og den saken jeg lenket til for noen få sider siden, er i hvilken størrelsesorden straffeavgiftene er på. Å holde åpent på søndager koster en halv million, mens å gjøre varebilen komfortabel å kjøre, koster 100.000. Og dette er altså regler som ikke har noen som helst funksjon eller formål ut over henholdsvis å tilfredsstille politikernes styringskåthet og å bidra til statskassen. At folk ikke bare finner seg i å lever under slik usaklig detaljregulering, men att på til gang på gang stemmer inn de samme folkene som har funnet på dette tøyset, tror jeg aldri at jeg kommer til å forstå.

Lenke til kommentar

Godt Brustad er ute av regjeringen, Brustad bua har ikke ført med seg noe godt. Og det ironiske er at Bunnprisbutikkene som er søndagsåpne er omtrent helt fullt hele søndagen, når de vanligvis pleier å være halvtomme resten av dagene. Behovet finnes og det med religion og søndagsfreden synes jeg ikke passer inn som argument lengre.

Lenke til kommentar

Tenk nå litt på arbeidstakerne og, det er langt fra alle som er interessert i å jobbe søndager.

Grunnen til at bunnpris og Joker har god trafikk på søndag, er bare fordi de faktisk har åpent. Hadde ingen hatt søndagsåpent, hadde vi lært oss å handle på lørdag. Vi har jo klart å lære oss å handle øl før ølsalget stenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...